buitenrit met draver die rent

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

buitenrit met draver die rent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 13:34

ik rijd sinds 1,5 jaar op een draver.

we hebben flink gelest en getraind om de basis van de dressuur
onder de knie te krijgen.

het gaat supergoed! ze loopt netjes en goed over de rug
en zelfs haar snelle, platte galop is veranderd in een rustige
verzamelde galop.

het paard staat sinds kort op een nieuwe stal waar je heerlijk
kan buitenrijden op de hei en de bossen.

ze was hiervoor niet gewend om naar buiten te gaan.

ik heb haar meteen laten wennen en met haar gelopen en met
anderen meegeweest. ze is hardstikke braaf buiten en vind het heerlijk.

het enige probleem is: als ik wil galloperen gaat ze of heeeeeeeeeeeeel hard draven (zoals op de drafbaan) of heeel
hard galloperen.

in de bak heeft ze hier geen last (meer) van.

hoe kan ik het beste trainen op een buitenrit om haar rustig
te laten draven en daarna galloperen?

M3isSi3j

Re: buitenrit met draver die rent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:12

Het zelfde doen als je in de bak doet als die hard gaat:

Zet je paardje terug in een verzamelde draf of stap voordat je der aanzet in galop

Als je hem niet goed terug krijgt op je zit en stemhulp zet hem dan een pasje opzet (wijken of schouder voor als er geen plek is) Op die manier moeten ze wel wat terug kome nin tempo en verzamelen.

Galopeerd niet hele lange stukken maar begin met een rustige galop en neem je paardje terug voor die hard kan gaan. Bouw dit vervolgens uit.

Verder moet je ook proberen niet altijd op het zelfde pad te gaan galoperen.. want anders krijg je dat "er van door schieten als ze het pad herkennen" principe (lees: erg vervelend..)

Als je paardje zo hard gaat omdat die angstig is kan je door middel van je stem en af en toe een schouder klopje je paardje gerust stellen..

Succes

daffydaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:52

ga zelf voorop rijden als je met meerdere personen bent...

Als je alleen bent dan moet je idd gewoon dressuurmatig proberen aan te galopperen....

toch lastig een draver, wel knap dat je haar drafje er al uit hebt kunnen halen in de bak!!

succes

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:30

Waar spring je in de bak in galop aan? Ik deed het met die van mij vaak in de hoek, en hij heeft nu dus ook nog moeite om op een rechte lijn in galop aan te springen.
verder zou ik gewoon veel van tempo wisselen buiten, constant op verschillende plekken aandraven en weer gaan stappen. Daarna kan je eventueel een keer gaan galopperen, maar dat zou ik eerst heel heel beperkt houden. Zorg er eerst voor dat ze rustig kan draven buiten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 13:54

ja in de bak spring ik dus altijd in de hoek aan, omdat ze moeite
heeft. het gaat steeds beter, we kunnen het nu zelfs vanuit stap.

ik ga morgen weer buitenrijden, dan zal ik haar steeds overgangen laten maken van stap naar draf en terug.

als dat goed gaat van draf naar galop en terug.

bedankt voor de tips! ik ga ermee aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:26

Het is juist niet verstandig om in eengroep voor op te gaan rijden. Ik heb ook een draver, Zodra hij buiten voor op loopt wil hij de eerste plek behouden en doet er alles voor. Ik ben eerst veel met hem gaan wandelen en op een gegeven moment hield iemand anders hem beet en ging ik er op en dan zo wandelen en dat steeds op bouwen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:02

Volgens mij ligt dat maar net aan het paard. Sommigen zijn namelijk een stuk rustiger als ze eenmaal voorop lopen, en lopen alleen maar te etteren als ze achter een ander moeten blijven. Gewoon uitproberen wat het beste werkt, en dat volhouden. Elk paard is anders, niet alles wat bij anderen wel helpt, helpt bij jouw paard ook. Knipoog

DearDevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:29

Mijn bijrijdpaard is een draver... vroeger ook op de baan gelopen (nederlands kampioen Hyper! ). Als ik met devil naar buiten ga gaat hij vanuit een rustig galopje ook vaak over in een rendraf of in een kei harde galop. (enige verschil ik moedig het aan want ik vind het erg leuk)
Je zult alles wat je in de bak aan training hebt gedaan weer opnieuw moeten doen buiten. Hij snapt nu namelijk nog niet dat je buiten hetzelfde van hem verwacht. Buiten is voor hem een compleet andere wereld en je zult hem moeten leren dat in deze voor hem nieuwe wereld dezelfde regels gelden.

Zorg ervoor dat hij niet super veel energie heeft als je naar buiten gaat Slapen want dan wordt de drang om te rennen alleen maar groter. In het begin hele kleine stukjes galopperen en gelijk weer naar arbeidsdraf als je het gevoel krijgt dat hij wil gaan racen. Je moet hem als het ware steeds voor zijn. Als hij dat eenmaal door heeft kun je de stukjes rustige galop gaan uitrekken net zolang totdat hij alleen nog maar rustig galopeerd.

Let erop dat je hem enorm prijst als hij rustig galopeerd OK dan! ... dravers zijn erg gevoelig voor de ruiter en willen erg hun best doen voor de ruiter. Als jij laat merken dat je liever een rustige galop hebt dan een rengalop zal hij dit waarschijnlijk redelijk snel oppakken.

Als je draver vroeger op de baan heeft gelopen dan zou ik als je met meerdere gaat rijden voorop rijden. Dan haal je het wedstrijd gevoel een btje weg... hij krijgt dan niet het gevoel harder te moeten gaan om de eerste te zijn.