Bokken en Heet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hilda79

Bokken en Heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 09:58

Mijn paard heb ik nu een half jaartje onder het zadel. Alles ging goed totdat haar maatje ziek werd en afgemaakt moet worden (is nog niet gebeurd). Sindsdien is ze ontzettend heet en wil ze nog weleens een beste boksessie doen met mij erop. Mensen die vlakbij de bak wonen en mij kunnen zien slaan zelfs weleens een kreet van schrik als ze bokt. Ze bokt vooral in de galop. Terwijl ze de galop wel heel mooi aanspringt en ook mooi blijft springen. En dan zo vanuit het niets dus die bokken. Wat kan ik hieraan doen?
Tijdens die bokken bestraf ik haar met stem en door voorwaarts te drijven.
De oplossing zweep hoef ik niet want ik ben ANTI ZWEEP.
Daarnaast is ze in de stap erg traag en zodra je aandraaft is het net alsof je ineens op een totaal ander paard zit. Het liefst gaat ze dan heel hard draven en zelfs aanspringen in galop. Ik probeer dit vooral met veel overgangen en scheinovergangen op te lossen. Meestal helpt dit in het begin absoluut niet.

Wie heeft nog meer tips wat ik kan proberen wat werkt?

Anoniem

Re: Bokken en Heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:19

Heb je er wel eens aan gedacht dat het ziekworden van het paardenmaatje wel eens helemaal niets te maken zou kunnen hebben met jouw probleem?

Het paard is een half jaar onder het zadel. Is hij ook pas een half jaar ingereden (dus jong paard) ? Dan zou bv de bespiering dusdanig veranderd kunnen zijn door groei en/of arbeid dat je zadel niet lekker meer ligt. Of hij is aan het wisselen, dus last van z'n mond.

Ik roep maar even wat hoor, want misschien zat je zelf aan verkeerde oorzaken te denken en is het eigenlijk heel simpel.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 10:30

Sonja schreef:
Heb je er wel eens aan gedacht dat het ziekworden van het paardenmaatje wel eens helemaal niets te maken zou kunnen hebben met jouw probleem?

Het paard is een half jaar onder het zadel. Is hij ook pas een half jaar ingereden (dus jong paard) ? Dan zou bv de bespiering dusdanig veranderd kunnen zijn door groei en/of arbeid dat je zadel niet lekker meer ligt. Of hij is aan het wisselen, dus last van z'n mond.

Ik roep maar even wat hoor, want misschien zat je zelf aan verkeerde oorzaken te denken en is het eigenlijk heel simpel.

Ze is 5 jaar en nu dus sinds een half jaar onder het zadel. Het zadel past prima. Zou ze iets met haar gebit hebben dan moet ze ook protest bij de andere gangen vertonen.

Ik zeg helemaal niet dat het door de ziekte van haar maatje komt maar dat ze het sindsdien doet. Haar maatje heeft iets met het kraakbeen boven de hoef en is daarom niet meer vrolijk in de wei. Voorheen gingen ze met z'n tweeën als idioten te keer in de wei. Dat is nu dus afgelopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:32

Het zou dus idd best kunnen dat ze nu wat energie over heeft dat ze anders in de wei kwijt kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:36

Misschien zit daar dan je antwoord wel in; te weinig gelegenheid om haar ei kwijt te raken. Even longeren voor het rijden, geeft dat geen rustiger resultaat?
Verder klinkt het als een paard dat wat last heeft met wachten op de hulpen. Zeker omdat ze zelf al naar die galop toe trekt. De wachtoefeningen die jij doet dmv schijnovergangen zijn daar prima voor.

Kan verder ook stomweg een puberale uitprobeerfase zijn hoor.
Is erg lastig te beoordelen zonder het te zien.

daffydaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:42

als ze bokt, dan moet je flink naar voren galopperen. en dat mag best hard gaan....hou dit een tijdje vol. Probeer weer opnieuw aan te springen en kijk wat ze doet.
Begint ze weer te bokken, dan rij je weer naar voren...

Ik vind dit bokken trouwens niet erg hoor..volgens mij gewoon een beetje groenigheid....

Omdat ze in de stap zo traag is, zal ik daar al beginnen met het naar voren stappen. Als ze doorheeft dat jij het tempo bepaald dan zal ze gauw minder bokken...

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:24

Als ze hard wil beginnen bokken zou ik haar hoofd omhoog rijden (niet te veel aan de teugel) zodanig dat ze haar niet diep kan trekken , en dan goed vooruitrijden .
Als ze dan te hard gaat in gallop rijdt je haar op kleine cirkels .