Niet aan het been te krijgen (hulp zeer welkom)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tropico

Niet aan het been te krijgen (hulp zeer welkom)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 09:57

Oké het gaat hier om een manege paard dat gewoon niet aan het been is.

Nou weet ik dat je consequent moet wezen, Been = reactie, geen reactie = tik met de zweep achter de kuit.
Nou dat is nou net het probleem als ik dit zou uitvoeren wat ik overigens meerendeel van de les wel doe, ben
ik de hele les bezig met tikken uit te delen omdat het dier gewoon niet luisterd naar mijn beenhulp.
Is voor mij niet echt prettig en voor het dier zelf lijkt me ook niet echt.

Ik geef mijn hulp duidelijk, doet zij het niet krijgt ze een tik net achter de kuit met de zweep, deze tik helpt
minimaal een kwart ronde van de hoefslag en dan valt ze weer terug in haar eigen tempo.

Hoe krijg ik haar beter aan het been? iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Ik weet dat het misschien een probleem is wat moeilijk optelossen valt omdat het hier om een manegepaard gaat
wat verschillende ruiters en amazones op haar rug draagt allemaal met een andere aanpak.

Alvast onzettend bedankt voor eventuele reactie's alvast.

Anoniem

Re: Niet aan het been te krijgen (hulp zeer welkom)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:13

Aangezien het hier om een manegepaard gaat dat je dus niet zelf kunt trainen en verbeteren, denk ik dat je dit echt het beste met je instructeur kunt bespreken.
De door jou beschreven methode van been, geen reactie = tik is juist. Ik ben soms geneigd om te zeggen dat als dat niet werkt, je tik niet hard genoeg was. Liever 1x hard met goede reactie (en DUS beloning) dan 10 met te weinig of geen reactie.
Echter, een eigen paard kun je hierin ook prettig aan de longe trainen. Met een manegepaard heb je die mogelijkheid stomweg niet, dus dat is geen optie.

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:18

Sonja schreef:
Echter, een eigen paard kun je hierin ook prettig aan de longe trainen. Met een manegepaard heb je die mogelijkheid stomweg niet, dus dat is geen optie.

Nu vraag ik me af hoe kan je een paard aan de longe trainen om aan het been te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:21

Makkelijker dan je nu misschien denkt.
Aan het been zijn heeft 2 aspecten:
1. Het paard moet gehoorzaam zijn
2. De ruiter moet goed aan de hulpen zijn Haha!

Een ruiter die continu zit te drijven, stompt het paard af. Aan de longe precies hetzelfde. Is daar goed te controleren en corrigeren. Zowel richting paard als ruiter.
Dus als je aan de longe zorgt voor: tempocommando = opvolgen tot ander commando komt, zo niet = zweep erbij. Dan wordt het onder het zadel ook al veel sneller duidelijk.

Snappie?
Is kwestie van consequent zijn.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:22

Consequentie is hier inderdaad heel belangrijk en wat jij beschrijft lijkt mij ook de goede manier om je paard aan het been te krijgen, dus actie is reactie. Wat Sonja al aangeeft dat het hier om een manegepaard gaat en dat het voor jou dus heel erg lastig is om zo'n paard aan je been te krijgen. Jij rijdt dit paard misschien een uurtje in de week en je rijd hem consequent, maar een uur later zit er een ruiter op die al blij is als het paard braaf zijn rondje loopt.

Wat ik hierboven al aangaf ik denk dat jij in ieder geval goed bezig bent.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:34

Ga met Sonja en Hardi mee dat het niet gemakkelijk zal zijn om een manegepaard, wat door andere minder of niet consequent gereden wordt, zo perfect aan je been te krijgen. Probeer die methode die je al had te blijven toepassen. Rijdt daarna vooral veel tempowisselingen en overgangen, zodat die aan het werk blijft. Later kun je dat uit gaan bouwen naar langere tussenpozen. Blijf ook consequent als je al in stap/draf/galop zit. Dus houdt je been eraan zodat die niet terugvalt, reageert die niet? Tik. Valt die dan toch terug, even oppakken, netjes terugrijden en opvangen en de overgang weer opnieuw maken. Zo blijf je bezig. Ik betwijfel of het je gaat lukken, maar veel succes ermee!! Eventueel kun je vragen of de instructeur er in andere lessen ook mee bezig kan zijn.

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:35

Sonja schreef:
Makkelijker dan je nu misschien denkt.
Aan het been zijn heeft 2 aspecten:
1. Het paard moet gehoorzaam zijn
2. De ruiter moet goed aan de hulpen zijn Haha!

Een ruiter die continu zit te drijven, stompt het paard af. Aan de longe precies hetzelfde. Is daar goed te controleren en corrigeren. Zowel richting paard als ruiter.
Dus als je aan de longe zorgt voor: tempocommando = opvolgen tot ander commando komt, zo niet = zweep erbij. Dan wordt het onder het zadel ook al veel sneller duidelijk.

Snappie?
Is kwestie van consequent zijn.

Ik snap het.. Maar wat als het paard aan de longe super gehoorzaamd dus ook het tempo netjes aan houd tot je een ander commando geeft! Maar onder het zadel niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:38

Dan weet je dat het paard het principe eigenlijk wel begrijpt, en je als ruiter dus stomweg consequenter zult moeten zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:39

Mijn paard reageerde eerst ook niet echt op me been.
Mijn instructeur zei dat ik heel veel overgangen moest rijden, en dat heeft heel goed geholpen.
Na een tijd denkt ze van, ow dat been weer! moet ik weer harder gaan.
Vooral veel van stap naar draf.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 11:43

Onzettend bedankt voor alle reactie's en idd zoals ik zelf ookal aan gaf gaat het om een
manege paard, Ik had al het idee dat je er verder weinig aan kan doen dan wat ik nu al doe
maar we geven de moed niet op en blijven gewoon doorgaan op de manier waarop we nu bezig zijn.

Veel overgangen, actief, voorwaarts, consequent, been = reactie.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:09

yep je snapt het helemaal.
actie = reactie.

ze voelen een vlieg ook, dus je been moeten ze helemaal voelen.

veel succes en houdt ons op de hoogte he.