Waar houd jij je stangteugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Waar houd jij je stangteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 17:24

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid Knipoog

M'n instructrice en ik zijn langzaam aan bezig om Patos aan rijden met stang & trens te wennen. Oftwel, S&T erin, maar de rijden op de trensteugel en de stangteugel los.
Nu zijn er ontzettend veel manieren om je stang en je trensteugel in je hand te hebben. Van trensteugel tussen middelvinger en wijsvinger en de stangteugel tussen ringvinger en pink, tot de trensteugel op de gebruikelijke plaats en de stang onder de pink langs. Daarnaast zijn er ook mensen die de stangteugel hoger in de hand hebben dan de trensteugel (oftewel, de teugels kruisen elkaar).

Nu wil ik dus weten: welke manieren worden er door de ruiters hier op bokt gebruikt?

Kelly1503

Re: Waar houd jij je stangteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 17:30

kruisen lijkt me een beetje vreemd! met een paard van goede kenissen rijd ik nu M2 + 5 en daar ben ik nu twee weekjes geleden begonnen met Stang en Trens! ik rijd nu ook alleen nog maar op trens hoor.. ik heb hem nu denk ik 5x met Stang en Trens gereden en het gaat eigenlijk allemaal goed! op het begin kon je merken dat hij vond dat zijn mond echt vol was, hij was heel de tijd met het bit aan het spelen en elke keer zijn tong naar buiten! de laatste twee keer heeft hij dit niet meer gedaan dus ik denk dat hij het een beetje door begint te krijgen! ik rijd voorlopig ook nog niet alleen met stang en trens ik ben veels te bang dat ik iets verkeerds doe en het is niet mijn eigen paard! mijn trensteugel houd ik tussen middelvinger en wijsvinger en de stangteugel er eentje onder! mijn instructeur had ook gezegd dat ik de stangteugel tussen mijn ringvinger en pink moest houden, maar dan heb ik het gevoel dat ik de teugel zo kwijt ben! en dit gaat eigenlijk goed zo Haha! heel veel succes nog

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 17:35

Dank je, toch is die gekruiste manier minder omstreden dan de manier die jij omschrijft. Tegenwoordig wordt het veel gebruikt, maar in het begin waren er heel wat tegenstanders.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:18

Mij lijkt eerder dat gekruiste teugels vriendelijker zijn dan ongekruist.

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:08

Heey wt toevallig mijn tante en ik hadden er dit weekend ook een discussie over want:
Zij doet ze : trensteugel onder haar pink en de stangteugel tussen ringvinger en pink.
Ik doe het : trensteugel tussen ringvinger en pink en stangteugel onder mijn pink.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:23

Inderdaad is kruisen zo gek nog niet... Haha!

Ik houd mijn trens op de 'normale' plek, tussen mijn pink en ringvinger en de stang daarboven (tussen ring en middelvinger).
Het voordeel hiervan, tegenover bijvoorbeeld de stang onder de pink, is dat als je een ophouding of iets dergelijks maakt, je EERST aan je trens komt en dan pas aan je stang.
Je komt gewoon niet zo heel snel aan je stang, je rijdt echt op je trens en kan er dan bewust voor kiezen om iets met de stang te doen.

Overigens wordt er steeds vaker zo gereden, maar het blijft wat je zelf prettig vindt.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 19:45

@ Antoinette, jouw manier ben ik ook van plan om te gaan proberen, simpelweg omdat je dus idd niet onbewust met de stangteugel aan de gang kunt.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:26

Ik rij dan wel niet met stang en trens maar buiten met een pelham en 2 teugels. De 'trensteugel' heb ik op de normale plek vast en de 'stangteugel' daarboven.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:31

Trensteugel op de normale manier, stangteugel tussen middelvinger en ringvinger.

Dit in verband met de hefboomwerking die je anders op je stangteugel hebt.
Stangteugel is voor het verfíjnen van je hulpen, niet om erop te rijden, althans, dat hoort zo te zijn.

Je kan trouwens ook je trensteugel helemaal onder je pink door laten lopen en je stang op de normale manier tussen pink en ringvinger, maar dat vind ik persoonlijk niet lekker zitten.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:08

ik heb mn trensteugel onder mn pink
mn stangteugel tussen pink&ringvinger

op deze manier kom je eerst aan de trensteugel en niet zo snel aan de stang

alleen zit t zonder handschopenen irritant bij mn pink, ga misschien alles 1 vinger naar boven opschuiven, dus trens op normale plaats en stangteugels tussen middel&ringvinger, dus net zo als nu, alleen dan 1 plaatsje omhoog Lachen

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:20

Ik reed ermee zoals Anky op deze foto: gekruisd, stangteugel tussen ringvinger en pink, trensteugel onder pink door.
Afbeelding

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:26

Antoinette schreef:

Ik houd mijn trens op de 'normale' plek, tussen mijn pink en ringvinger en de stang daarboven (tussen ring en middelvinger).
Het voordeel hiervan, tegenover bijvoorbeeld de stang onder de pink, is dat als je een ophouding of iets dergelijks maakt, je EERST aan je trens komt en dan pas aan je stang.
Je komt gewoon niet zo heel snel aan je stang, je rijdt echt op je trens en kan er dan bewust voor kiezen om iets met de stang te doen.

Overigens wordt er steeds vaker zo gereden, maar het blijft wat je zelf prettig vindt.

Ik hou ze precies hetzelfde vast om dezelfde reden Ja

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:32

ik rijd ook met trens onder pink en stang tussen pink en ringvinger, alleen heb ik mijn wijsvinger ook tussen stang en trens zodat je heel makkelijk de teugels apart kunt verlengen of verkorten(stang tussen middelvinger en wijsvinger)

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:38

Taaclover schreef:
Antoinette schreef:

Ik hou ze precies hetzelfde vast om dezelfde reden Ja

En ik dus ook Ja Haha!

Bovendien is het op deze manier ook makkelijker om je trensteugel ietsje korter te pakken (met je duim schuiven) zonder dat met je stangteugel te doen Haha!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:00

Heb ze ook gekruist! Is veel vriendelijker. Je kan niet meteen aan die stang gaan hangen als je er nog niet zo bedreven in bent.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:07

Ik ben nog lang niet op het niveau van stang en trens, maar ik zou inderdaad denken dat de manier van kruisen het vriendelijkst is.
Dacht zelfs dat iedereen dat doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:49

Trensteugel op de normale plek en stangteugel onder m'n pink. Heb nooit lekker kunnen wennen aan andere teugelvoering. Slof heb ik ook onder m'n pink als ik er mee rijd.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:11

Sonja, klopt. Bij mijn slof doe ik precies hetzelfde. Zo werk je eerst in op je trensteugel en als je je hand kantelt, werkt je slof pas in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:43

ik ook gekruist net als Antoinette en haar volgelingen (doe ik trouwens ook bij slof). En dat deed ik dus al in 1993 Knipoog

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:48

imker schreef:
Sonja, klopt. Bij mijn slof doe ik precies hetzelfde. Zo werk je eerst in op je trensteugel en als je je hand kantelt, werkt je slof pas in.

Maar zodra je een ophouding maakt werkt vrijwel gelijk je stangteugel in omdat het onder je pink meer beweegt als tussen je ringvinger/pink.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:18

Ik ook gekruist zoals Antoinette. Ik heb het wel geprobeerd onder mijn pink langs maar dat ging ontzettend irriteren.

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:01

smiley schreef:
Ik rij dan wel niet met stang en trens maar buiten met een pelham en 2 teugels. De 'trensteugel' heb ik op de normale plek vast en de 'stangteugel' daarboven.

Ik ook, dit is dus de gekruiste methode, die het eerlijkst is tegenover je paard, zoals Antoinette al beschreef.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:05

Jep, ik rijd net zo als Paars, die foto van anky

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:11

Ik heb geleerd om de stangteugel tussen pink en ringvinger door te laten lopen en de trensteugel onder de pink door. Teugels kruisen elkaar dus.

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:49

als ik met stang & trens rijd, dan rij ik ook gekruist,
en dan de stang tussen ringvinger & middelvinger. en de trens onder de pink door.
(bijna het zelfde als op de foto van anky, alleen de stang heb ik dan 1 verdieping hoger)
als ik dan mijn hand naar voren kantel: heb ik meer controle over de trens.
en als ik mijn hand naar achter kantel: heb ik iets meer controle over de stang.
zo heb ik het van mijn instructrice geleerd! Pling Pling Pling