springen met een dressuur zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

springen met een dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 15:02

Ik rij meestal buiten en dressuur maar sinds kort heb ik het springen her- ontdekt. Nu heb ik alleen een dressuurzadel (en geen plannen om een zadel erbij te kopen) met dikke wrongen. Ik heb er tot nu toe wel mee gesprongen en nog niet echt een probleem ervan ondervonden. Al is het niet echt confortabel.

Wie van jullie springt er nog meer met een dressuurzadel en wat zijn hier de nadelen van. voor mij en voor het paard?

Tayga

Re: springen met een dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:10

Ik spring ook met dressuurzadel, wekelijks in de les. Ik spring rond de meter en heb er eigenlijk nooit problemen mee.
Maar mijn paard springt heel constant, neemt geen debiele sprongen en stopt nooit.

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:44

Taygalover schreef:
Ik spring ook met dressuurzadel, wekelijks in de les. Ik spring rond de meter en heb er eigenlijk nooit problemen mee.
Maar mijn paard springt heel constant, neemt geen debiele sprongen en stopt nooit.

Pas op het moment dat je paard een wat moeilijkere springer is, wordt een springzadel een serieuze optie. Als je paard nogal eens wat gekke sprongen maakt, komt de voorkant van een dressuurzader erg hard aan voor jezelf.
Een groot nadeel van een dressuurzadel voor je paard is dat je veel kans loopt hem in de rug te storen doordat je minder ver uit het zadel komt dan bij een springzadel.

Succes in ieder geval

PS laag spring ik ook gewoon met dressuurzadel (tot 80cm)

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:08

als je zo nu en dan een spongetje maakt, dan denk ik waarom niet.
maar zodra je vaker gaat springen bijvoobeeld lessen enz, dan zou ik wel een spring of VZ zadel aanschaffen. er zijn tenslotte niet voor niets verschillende zadels gemaakt.

succes en veel plezier nog met het springen.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 17:20

Ik spring nu rond de 80 cm en ga ook weer in de spring les.
Met mijn dressuur zadel.
En mijn paard springt heel braaf, alleen ik durf niet altijd, en dan stopt mijn paard ook wellis.. Maar ik heb er nog nooit echt pijn van gehad Tong uitsteken
Dus ik vind dat je wel kan springen met een dressuurzadel, tot een bepaalde hoogte.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:24

ik heb pas met een dressuurzadel buiten gereden. Iedereen hier zegt dat ik een vhzzadel moet kopen dat een dressuurzadel niet fijn is voor bosritten. Vond het juist super zitten Haha!.

Ik krijg binnekort een dressuurzadel(heb nu een oud vhz) was er eigenlijk ook wel benieuwd naar of je ermee kunt springen. ga dit toppic dus ff volgen Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:46

Ik kan het dus echt niet met een dressuurzadel springen.
Ik heb het idee dat de achterkant dan tegen mijn kont klapt en in vindt het gewoon echt niet fijn. Maar misschien komt het ook doordat ik gewend ben met een springzadel te springen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 08:01

Ik vind het echt een drama om op een dressuurzadel te springen. Ik doe wel eent tusen het dressuren door een kruisje ofzo maar een hele springles op mijn dressuurzadel rijden daar moet ik serieus niet aan denken. Je kan je beugels wel korter doen maar dan gaat je knie over de wrong en heb ik bij de landing te weinig steun ook en ik kom er zeg vanaf een meter gewoon niet zo makkelijk uit omdat mijn dresuurzadel een hele diepe zit heeft.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 08:44

Tijdens het springen heb je toch een heel andere zit dan tijdens het dressuur rijden. (tenminste, je hoort een heel andere zit te hebben. Ik zie helaas nog wel eens anders)
Je beugels heb je flink wat korter en je knie heb je tegen de wrong aan en daar haal je ook je steun uit tijdens de sprong.

Op je dressuurzadel kun je je beugels nooit zo kort doen dat je flink wat steun aan de wrongen kunt hebben. (als je namelijk je beugels zo kort doet, steken je knieën aan de voorkant voor het zadel uit)

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:34

mijn dochter springt ook met een dressuurzadel (gewoon thuis of in de les) haar maakt het niet uit, maar het lijkt mij dat je geen goed contact met je knieen kunt houden tijdens de sprong want een dressuurzadel is wat meer naar achtergebouwd dus bij het korter maken van de beugels steken je knieen over de wrong

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:43

ik maak mijn beugels zo kort dat mijn knieen nog net achter de wrong blijven. Ik kan er prima mee springen hoor. Mijn broer heeft zelfs een keer een wedstrijd er mee gesprongen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:54

Ik spring ook gewoon met dressuurzadel Ja

Deed dat al bij verzorgpony tot ca 1.10m, deze werd altijd al alleen met dressuurzadel gereden, moest daar in het begin met springen wel aan wennen want mijn onderbenen wilden dan naar achter Bloos , maar vond toen al een dressuurzadel gewoon altijd fijner Tong uitsteken (wel een lekker zachte met dikke wrong maar wel bewegingsvrijheid Knipoog )

Spring nu af en tot tot ca 1 m ook met mijn dressuurzadel en rijd dus ook veel buiten en heb dat ook altijd met dressuurzadel --> is toch echt gewoon veel comfortabeler voor mijn billen en benen Haha! .

Ik doe wel altijd mijn beugels korter met springen, maar rijd normaal dus ook wel met erg lange beugels en zorg er wel voor dat knieen achter wrong blijven Knipoog

Het is dus wel zo dat met een dressuurzadel je onderbenen wat losser kunnen liggen met springen en dus wellicht wat sneller naar achter kantelen, maar als je een goede verlichte zit hebt en je paard makkelijk springt zal dat meestal niet gebeuren, maar dat is dus wel iets om extra op te letten want dat is natuurlijk voor het paard niet fijn Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:58

ik vind het een ramp. Tot een cm of 80/90 gaat wel, maar als je eenmaal een springzadel gewend bent, wil je niets anders meer.

Je kunt toch minder makkelijk meegaan, je hebt minder steun voor je onderbenen en de diepe zit belemmert je te veel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:00

Ik vind het niet lekker springen.

Ik spring niet vaak, maar doe dan toch altijd mn springzadel op. Mijn dressuurzadel heeft een vrij diepe zit en hoge wrongen, waardoor ik daar last van krijg met springen.

Tot 70 centimeter gaat nog wel, maar hoger heb ik toch echt liever mn springzadeltje Lachen.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:03

ik heb tot en met de L (100 cm ) met een dressuurzadel gesprongen. Ik vond in de B nog niet zo een heel groot probleem, maar echt lekker zat ik niet. In de L had ik echt wel zoiets van, nu wil ik er echt wel heen!! (ik werd ook vaak gevraagd: spring jij nou met dressuurzadel?)Nu heb ik een springzadel en dat is zoveel fijner. Ik heb een JC genomen die zijn niet eens zo duur als je ze vergelijkt met de andere zadels, en daarbij was mijne ook nog in de aanbieding. Maar ik weet niet of je paard er zoveel hinder van heeft, heb het niet zo gemerkt, maar het was natuurlijk ook niet zo hoog nog.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:30

zowel sophie als TS geven het zelf al aan: echt lekker zit het niet. Als jij niet echt lekker zit met springen hinder je dus per definitie je paard.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:26

waarheid als een koe Haha!

YvonG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:18

ik spring (laag hoor) ook met een dressuurzadel, maar ik ben inmiddels wel zover dat ik een spring- of vzh zadel wil. Ik heb wel een braaf paard, maar nog wel erg jong en moet het allemaal nog leren. Hij stopt dus heel af en toe voor de hindernis en ik kan uit ervaring vertellen: je hebt geen enkele steun; je onderbenen hangen meer los (je kunt er niet lekker omheen blijven zitten), m'n knieën komen voor de wrong en ik moet ook nog eens extra opletten dat ik niet achterblijf in de sprong als hij een soort 'noodsprong' maakt.
Dus ik heb al een oproepje gedaan op Bokt bij GZ vzh- of springzadel in de Bollenstreek.

Ik wil wel een tweedehandsje, want zo fanatiek ben ik ook weer niet (een beetje een bangerik dus). Maar voor buitenritten is zo'n zadeltje ook wel lekker. Toch? Haha!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 10-05-05 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: dubbele tekst verwijderd

YvonG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:19

Nee, ik heb niet gedronken; er ging waarschijnlijk iets mis (wat weet ik ook niet!)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:32

Citaat:
Wie van jullie springt er nog meer met een dressuurzadel en wat zijn hier de nadelen van. voor mij
Heel veel spierpijn bij mij Haha! , omdat je anders uit je zadel komt dan met een vzh of een springzadel, krijg ik echt erg spierpijn in mijn rug enz.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:43

YvonG, ik zal het even aanpassen voor je Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:50

Ik gebruik zelfs bij jonge paarden veel iever mijn springzadel .. niet alleen omdat ze nog wel een springen zonder hindernis maar omdat je met je kont vrijer zit en met je benen veel steviger.

Omdat je niet te diep zit kan ik makkelijker op onverwachte bewegingen anticiperen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 14:54

Hoog springen we ook (nog) niet hoor. we zijn op weg naar de meter. Bloos

Tsja de centjes zijn er echt niet om een springzadel te kopen dus ga ik zo nog maar even door. Helaas pindakaas.
Buitenrijden met een dressuurzadel vind ik trouwens heeeeeerlijk.

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:26

Lielle schreef:
zowel sophie als TS geven het zelf al aan: echt lekker zit het niet. Als jij niet echt lekker zit met springen hinder je dus per definitie je paard.

En als je wel lekker zit hinder je dus eigenlijk ook je paard, want een diepe zit is niet wat je nodig hebt bij springen. Op den duur is het niet goed voor een paard om met een dressuurzadel te moeten springen, met name wanneer de lessen zwaarder worden. Een paard moet geheel andere spieren gebruiken. Omdat deze niet gebruikt kunnen worden, door hindering van het zadel, zal hij dit moeten compenseren met gebruik van andere spieren, die overontwikkeld raken. Dit kan leiden tot vreemde bulten op de rug (waar normaal geen ontwikkelde spieren zitten) en vervolgens tot kreupelheid. De spieren moeten dan afgebouwd worden en dit duurt lang.

Tot nu toe was steeds besproken hoe het voor de ruiter is, maar het KAN dus erg nadelig zijn voor je paard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 09:59

@ JoeyRosso
Maar zo'n loopt het naar mijn idee toch niet als je maar 1 keer per week springt?
Ik vergelijk het maar met sporten op de juiste schoenen. Op den duur gaan verkeerde schoenen problemen opleveren maar voor ene keer kan het geen kwaad.