Hoe krijgt een paard een beter evenwicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Hoe krijgt een paard een beter evenwicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 10:43

Mijn 5-jarige merrie is rechtsgebogen en zit dus "vast" op links. Ik rijd nu een half jaar op haar en ze begint links al een stuk soepeler te worden. Ik draai slangenvoltes, vraag af en toe wat contrastelling, een paar stapjes wijken in stap en schoudervoor en probeer haar zo alle kanten op te " stretchen". Ik rijd haar zoveel mogelijk onder de buitenteugel en longeer haar 1x per week. We lessen ook 1x per week. Ze is goed nageeflijk, gaat bijna vanzelf zo lopen als ze los is. Tot nu toe best positief dus, denk ik. Alleen merk ik met rijden dat ze linksom toch nog anders loopt dan rechtsom. In de galop kan ik haar linksom moeilijker uitzitten, ik merk ook dat ik scheef ga zitten omdat ze me een beetje naar 1 kant gooit. Ook gaat ze vaak in contragalop op links.
Aan de longe zie ik ook dat ze anders loopt, want linksom kan ik meer op haar rug kijken dan rechtsom, ze valt dus links nog wel naar binnen. Weet iemand hoe ik haar balans kan verbeteren? Ik weet niet hoe ik met dubbele longe moet longeren, dus dat is voorlopig geen optie. Ik heb ook wel eens gelezen dat contrastelling op voltes kan helpen hierbij. Heeft iemand hier ervaring mee of tips waarmee ik de balans kan verbeteren? Of moet ik gewoon zo doorgaan en wordt het vanzelf beter?

Anoniem

Re: Hoe krijgt een paard een beter evenwicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:12

Als er zo duidelijk een verschil is in links en rechts en je dat maar moeilijk op kunt lossen denk ik dat je eens na moet gaan waarom je paard zo duidelijk scheef is.

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:21

Misschien is het een idee om eens naar een chiropracter (weet niet of het correct geschreven is) te gaan. Deze mensen maken het helemaal los en doen dan oefeningen met het paard en kunnen evt adviseren wat goede oefeningen zijn om te doen.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:48

Ik zou zeggen bel eens een osteopaat! Laat die eens eea nakijken. Wellicht zit duidelijk iets vast en kan een osteopaat het losmaken!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:00

Het kan ook aan jezelf liggen, wat je eigen goede kant was. Mijn paard was, toen ik hem kocht soepeler op links, maar links is míjn moeilijke kant. Als we linksom gaan zit ik gespannener. Binnen de kortste keren werd links dus ook zíjn moeilijke kant, en ging rechts beter. Toen hebben we les genomen. Ik denk dat het een kwestie van oefening is, een half jaar is best kort. In galop veel overgangen rijden op zijn moeilijke kant, galop-draf-galop-draf, op een grote volte, dan leert hij goed aanspringen, tempowisselingen werken ook voor zijn evenwicht, let op dat hij bij het terugrijden naar een langzamer tempo (verzamelen) recht blijft, paar passen, en weer wegrijden. Een spiegel in een binnenbak kan je hier bij helpen en je instructrice natuurlijk.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:16

Je moet eens goed naar beenzetting kijken als je aan longeren bent, je krijgt dan veel informatie van. Zoals jij het uitlegt, lijkt erop dat ze op linkervolte de volte verkleind, dus naar binnen valt, dat wil zeggen dat ze in draf dus niet de buitenbenen op de volte lijn lopen. Maar je moet eens goed kijken wat binnenachterbeen doen en de buitenbenen op volte. Als je dat goed kan omschrijven dan ben je al een heel eind.
Je paard kan dus zoals je zegt wel rechtsgebogen zijn inderdaad want veel dingen komen overeen, alleen het kan soms wijzigen doordat de ruiter het paard toch verkeerd belast via gewichtshulpen.
Wat je dus inderdaad kunt doen als je paard daadwerkelijk rechtsgebogen is. Op binnenhoefslag op rechterhand in een zodanige contrastelling zetten en goed op je rechterbeugel leunen (want als goed is, zit je links wat lager met je beugel t.o.v. rechterbeugel) om korte spier op te rekken, tot je paard los gaat laten/nageefelijk word op je buitenteugel. Vervolgens ga je op rechtervolte en door middel van contrastelling de volte verkleinen, dus meer contrastelling moeten gaan vragen, zodat gewicht van paard verder naar binnen komt en dus wat makkelijker de volte gaat verkleinen. Linksom moet je opletten dat je paard dus niet te laag gaat lopen, want op de kant waar ze op vallen, moet je meer je paard bovenin houden, tot paard goed recht is en op 2 teugels gelijkmatig is en kan ontspannen. Eerder moet je paard niet lager instellen. Ook wat tempowisselingen rijden, korte stukjes scheelt om paard rechter te krijgen. En goed zelf in balans zitten, het is niet alleen de balans zoeken van paard (zowel horizontaal als verticaal balans zoeken) maar ook ruiter moet in balans zitten.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:16

Het is inderdaad verstandig eerst maar eens uit te zoeken of het probleem bij het paard of bij jezelf vandaan komt. Want als toch later blijkt dat jij het probleem bent, is je paardje voor niks geholpen door een chiropractor of wie dan ook, binnen de kortste keren heeft hij dan weer last omdat hij dan niet het probleem blijkt te zijn maar jijzelf.

Succes

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:00

Een chiropracter of iets dergelijks kan nooit kwaad! Onze paarden worden 1 keer in het jaar of 1.5 jaar behandeld door een 'fysio' Waarna ze lekker onder een magnetische deken komen te staan. Knappe ze altijd van op!! Jij vindt het toch ook lekker gemasseerd te worden?

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:21

Hmm een chiropractor voor mensen is zoiets als een bottenkraker, stel dat er een wervel scheef zit wordt die als het ware met geweld weer in het gareel geduwd. Een fysio daarentegen behandelt spieren, dat is idd lekker ontspannen en niet verkeerd. Ik zou wel langer nadenken voordat ik mijn paard zou laten kraken Knipoog Maar alsnog denk ik dat er toch al wat bereikt is in een half jaar maar je kunt niet alles willen, ik denk dat je dit probleem met geduld en oefening kan oplossen. Een paard dat fysiek last heeft zal zich heviger verzetten denk ik.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 21:37

Bombarie schreef:
Hmm een chiropractor voor mensen is zoiets als een bottenkraker, stel dat er een wervel scheef zit wordt die als het ware met geweld weer in het gareel geduwd. Een fysio daarentegen behandelt spieren, dat is idd lekker ontspannen en niet verkeerd. Ik zou wel langer nadenken voordat ik mijn paard zou laten kraken Knipoog Maar alsnog denk ik dat er toch al wat bereikt is in een half jaar maar je kunt niet alles willen, ik denk dat je dit probleem met geduld en oefening kan oplossen. Een paard dat fysiek last heeft zal zich heviger verzetten denk ik.

Ik merk nooit dat ze in verzet komt, ze gaat ook wel in de linkergalop, maar dan moet ik haar goed onder de buitenteugel houden. Het is wel een erg werkwillig paard, maar ook wel een met karakter, als ik overvraag, merk ik het direct aan haar. Als ik haar rug aanraak, geeft ze echter geen krimp, ook niet als ik er zachtjes op druk. Maar goed, ik hou de kraker even in het achterhoofd.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 21:39

maykie schreef:
Het is inderdaad verstandig eerst maar eens uit te zoeken of het probleem bij het paard of bij jezelf vandaan komt. Want als toch later blijkt dat jij het probleem bent, is je paardje voor niks geholpen door een chiropractor of wie dan ook, binnen de kortste keren heeft hij dan weer last omdat hij dan niet het probleem blijkt te zijn maar jijzelf.

Succes

Ik ga mijn instructrice vragen of ze wil kijken of ik recht zit, goede tip!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 21:50

Bets schreef:
Je moet eens goed naar beenzetting kijken als je aan longeren bent, je krijgt dan veel informatie van. Zoals jij het uitlegt, lijkt erop dat ze op linkervolte de volte verkleind, dus naar binnen valt, dat wil zeggen dat ze in draf dus niet de buitenbenen op de volte lijn lopen. Maar je moet eens goed kijken wat binnenachterbeen doen en de buitenbenen op volte. Als je dat goed kan omschrijven dan ben je al een heel eind.
Je paard kan dus zoals je zegt wel rechtsgebogen zijn inderdaad want veel dingen komen overeen, alleen het kan soms wijzigen doordat de ruiter het paard toch verkeerd belast via gewichtshulpen.
Wat je dus inderdaad kunt doen als je paard daadwerkelijk rechtsgebogen is. Op binnenhoefslag op rechterhand in een zodanige contrastelling zetten en goed op je rechterbeugel leunen (want als goed is, zit je links wat lager met je beugel t.o.v. rechterbeugel) om korte spier op te rekken, tot je paard los gaat laten/nageefelijk word op je buitenteugel. Vervolgens ga je op rechtervolte en door middel van contrastelling de volte verkleinen, dus meer contrastelling moeten gaan vragen, zodat gewicht van paard verder naar binnen komt en dus wat makkelijker de volte gaat verkleinen. Linksom moet je opletten dat je paard dus niet te laag gaat lopen, want op de kant waar ze op vallen, moet je meer je paard bovenin houden, tot paard goed recht is en op 2 teugels gelijkmatig is en kan ontspannen. Eerder moet je paard niet lager instellen. Ook wat tempowisselingen rijden, korte stukjes scheelt om paard rechter te krijgen. En goed zelf in balans zitten, het is niet alleen de balans zoeken van paard (zowel horizontaal als verticaal balans zoeken) maar ook ruiter moet in balans zitten.

Voltes openen en sluiten oefenen we nu met "gewone" stelling. Heb in de les een keertje contrastelling op de volte gevraagd, maar daar was ze het nog niet zo mee eens Haha! Een teken dat we er meer mee moeten oefenen. Hoe voorkom je dan dat ze over de schouder naar binnen valt bij het verkleinen, of mag dat hier juist wel? Ik merk dat ze dan liever rechtuit wil omdat die spieren aan de rechterkant nog kort zijn. Hoeveel stelling vraag je, oog en neusgat of meer?
Ik stel haar niet bewust laag in op links, rijd wel los met wat langere teugel. Daarna pak ik haar op, maar ze heeft duidelijk meer moeite met de ontspanning en aanleuning op links. Hoe hoog bovenin moet ik haar dan houden op links? Als ik haar wat langer laat, probeert ze te gaan hangen (sinds we een dubbelgebroken bit hebben, lukt haar dat niet meer).

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 22:01

Ey
misschien ook nog een tip om veel op de binnenhoefslag te gaan rijden!
Groetjes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:32

Agnes75 schreef:
Voltes openen en sluiten oefenen we nu met "gewone" stelling. Heb in de les een keertje contrastelling op de volte gevraagd, maar daar was ze het nog niet zo mee eens Haha! Een teken dat we er meer mee moeten oefenen. Hoe voorkom je dan dat ze over de schouder naar binnen valt bij het verkleinen, of mag dat hier juist wel? Ik merk dat ze dan liever rechtuit wil omdat die spieren aan de rechterkant nog kort zijn. Hoeveel stelling vraag je, oog en neusgat of meer?
Ik stel haar niet bewust laag in op links, rijd wel los met wat langere teugel. Daarna pak ik haar op, maar ze heeft duidelijk meer moeite met de ontspanning en aanleuning op links. Hoe hoog bovenin moet ik haar dan houden op links? Als ik haar wat langer laat, probeert ze te gaan hangen (sinds we een dubbelgebroken bit hebben, lukt haar dat niet meer).

Ja normaal gesproken doe je ook voltes openen en sluiten met gewone stelling, maar als je paard eerst scheef is moet je deze rechtrichten. Hoe voorkom je dat ze op de schouder valt en volte verkleind -> door haar wat hoger in te stelling, bijvoorbeeld je handen wat hoger te houden, zodat ze haar hoofd/halshouding niet zelf laag in kan stellen en door de stelling zo te vergroten, dus meer stelling naar binnen te vragen, tot je merkt dat ze op 2 teugels gelijkmatige aanleuning krijgt. Als dat niet zo is, zul je op binnenteugel veel meer druk hebben en niet veel aanleuning willen aannemen op buitenteugel. Inderdaad als je haar wat langer laat, gaat ze hangen en word ze weer scheef. Oortjes in de lucht, dat moet hoogste punt zijn.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 15:07

Bedankt, ik ga het proberen.....

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:25

Nou, het hoger instellen is nog niet zo goed gelukt, na een paar voltes werd ze redelijk nageeflijk en bleef daar. Heb geprobeerd in de linkergalop aan te springen door op het verkeerde been licht te rijden, ze sprong meteen goed aan! Dit was echt een eureka-moment Pling ... Het gekke is ook dat ik niet voel dat er ongelijke druk op de teugels staat op de linkerhand, betekent dit dan ook dat ze niet scheef is?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:04

Dat kan ik zo niet beoordelen van uit achter de pc, het kan zijn dat je het nog niet goed voelt of het kan heel minimaal zijn in scheefheid. Maar wat ik wel zou doen, is dat je je paard in de achterhand actief moet gaan maken, zodat paard vanzelf meer eronder moet gaan treden, zonder dat deze harder zal gaan. Dit kan door korte stukjes veel tempowisselingen te maken. Dan komt paard vanzelf al wat hoger.