HELP!!!! Telgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jomulder

HELP!!!! Telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 10:26

Hoi allemaal! Ik ben hier voor de eerste keer en ik heb een vraag. Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ik heb een maand geleden m'n paard verkocht wegens het niet klikken van de combinatie en ben nu hard op zoek naar een "nieuwe". Nu heb ik een heel leuk paard op het oog, loopt echt SUPER, maarrrrrrrrrr hij stapt in telgang. Ik vind hem echt super leuk. Nu is mijn vraag aan jullie denken jullie dat het nog af te leren is? Hij is 1.80, 4jaar. Hij 4 maanden bij een vrouw geweest (omdat haar paard een veulen kreeg) en die heeft 'm nogal inelkaar getrokken. Hij is nu weer fijn op de hand hoor. Ben benieuwd!

Groetjes jolanda

Apple

Re: HELP!!!! Telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:28

Stapt ie altijd in telgang? Dus ook als hij zonder ruiter stapt? Dan zou ik hem laten staan. Stappen in telgang, ook in vrije beweging kan een indicatie zijn voor ataxie of problemen in de rug.

Als hij alleen onder zadel in telgang stapt met de teugels op maat dan is het een rijtechnisch probleem en zou je het kunnen oplossen door balkjes te stappen en hem niet teveel van voor tegen te houden in de stap.

jomulder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 10:35

Hij doet het alleen onder het zadel. Dus jij denkt dat het dan wel op te lossen is? Ik vind het zo moeilijk. De draf en galop zijn super, maar ik denk ook, dan begin ik weer ergens aan waar ik eerst een probleem bij moet oplossen....Zou jij verder kijken of zou je het niet zo'n probleem vinden?

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:39

Telgang is wel een probleem. Het betekent dat je paard zijn rug niet goed gebruikt. Rij veel schoudervoor, wijken en cavaletti om hem weer in tact te krijgen.

Waarschijnlijk heeft dit grote jonge paard ook nog tijd nodig om sterker te worden. Wat dat betreft is telgang geen drama, maar verdient het wel de aandacht.

Pling Zie ook de BIT van deze maand. Daar staat een artikel over telgang in.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:20

Foogul schreef:
Telgang is wel een probleem. Het betekent dat je paard zijn rug niet goed gebruikt. Rij veel schoudervoor, wijken en cavaletti om hem weer in tact te krijgen.

Waarschijnlijk heeft dit grote jonge paard ook nog tijd nodig om sterker te worden. Wat dat betreft is telgang geen drama, maar verdient het wel de aandacht.

Pling Zie ook de BIT van deze maand. Daar staat een artikel over telgang in.

Ja inderdaad wat Foogul zegt klopt inderdaad. Door middel van paard goed in balans te zetten via rechtrichten, voorwaarts rijden maar zeker ontspanning te creeeren in de rug, kun je het oplossen, maar ga het zeker niet alleen doen, want dat lukt niet zomaar. Paard rechtrichten --> gelijk matige aanleuning krijg je daarna waardoor het paard zal ontspannen en in voorwaartse neerwaartse tendens zal komen. Dat werkt het beste, maar paard moet de rug ontspannen en dat kan hij alleen als hij de buikspieren aan gaat spannen. In mijn onderschriften lees je meer hierover. Succes ermee.

jomulder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 12:32

Hm... oke dus jullie zouden er niet zo'n probleem van maken. Ik heb het filmpje van het paard aan m'n instruktrice laten zien en die raadde het me af om dit paard te kopen. Ze zei dat het erg moeilijk is om af te leren. Nu ben ik dus erg aan het twijfelen, maarv hij is zo leuk. Ik heb nu al zoveel paarden gezien dat ik er een beetje moedeloos van word... Er is altijd een "maar". Zouden jullie aanraden om verder te kijken of denken jullie dat het wel op te lossen is

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:35

Nou het is inderdaad moeilijk om het af te leren, zeker om dat paard ook erg groot is, is het extra moeilijk. Ik zou zeker goed en duidelijk overwegen en laat je goed informeren en anders neem hem op proef en kijk of je het eruit krijgt met rijden, uiteindelijk moet paard natuurlijk wel verbeteren, ik zal niet zeggen dat je het in korte tijd eruit kunt krijgen, maar als je geen verbetering ziet, moet je het niet doen!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:15

Dat grote paard heeft idd tijd nodig om sterk te worden achter. Als hij in elkaar getrokken is tijdens het rijden moet je dus nu weer oprekken.

In training zou je kunnen beginnen door cavalettiebalken op zijn normale stapafstand neer te leggen, sta toe op de hand en laat hem zijn eigen tempo bepalen. OOk naar buiten gaan om kilometers te stappen.
Veel overgangen maken stap, draf, stap, dit om het achter te sterken. Maar telkens niet uit zijn ritme jagen. Zodra je voelt dat die gaat telgangen weer halthouden en wegstappen.

Het is een probleem en ik zou zeer zeker met de verkoper over dit probleem praten en hem op proef nemen.
Nu een paard bij mij op stal ook 1.84m dat duurt gewoon even voordat ze sterk zijn. Onze andere twee zijn 1.74 dat is jarelnlang een slungel geweest en die andere 1.72 is altijd al een krachtpatser geweest het hangt ook per paard af.

Spreek er over met de verkopen en neem hem op proef. Spreek bijvoorbeeld af dat je het een maand aan kijkt ofzo.