Bit vastpakken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Bit vastpakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 09:47

Ik rijd nu m'n 3jarige net een maandje. Ze heeft 3maanden bij een africhtingsstal gestaan daar reed ik haar ook zo vaak mogelijk. Ze was in het begin nog gespannen, na een paar rondjes draf was dat er wel uit, nu gaat het gewoon veel beter! ik laat haar eerst zolang mogelijk stappen met super lange teugel. Ik rijd meer figuren, en rij meer overgangen. Ze viel eerst op bepaalde stukken naar binnen toe(van de hoefslag af) dat doet ze nu gelukkig niet meer. Ze loopt nu in stap nagevelijk, in draf begint het wel te komen (kleine stukjes). Pas heb ik een klein sprongetje geprobeerd. Ze was gelijk veel meer voorwaarts. Springen deed ze wel, maar later begon ze te klieren, als ze dan een stijltje zag pakte ze het bit van te voren vast en ging harder zodat ze er langs kon. Het kruisje was iets hoger en die sprong ze wel normaal. Nu heb ik het met dressuur ook wel eens dat ze ineens het bit vastpakt dan kan ik de bochten minder goed maken (loopt ze zowat tegen de bakrand op)

Wat kan ik hier aan doen?.met dressuur doet ze dit soms ook, dan merk ik dat ze gelijk veel harder gaat lopen(ze is nu dus hengstig dus kreeg haar eerst niet goed voorwaarts).

les heb ik nog niet, maar heb al wel iemand gevonden die mij les gaat geven. Iemand die erbij was zei dat ik haar eigenlijk met zweep moet rijden om haar wat meer voorwaarts te laten lopen(ze reageert nu minder goed op been) en om haar aan te kunnen pakken als ze langs de hindernis wil. Daar wil ik zelf mee wachten, als ik les heb en m'n intructrice dat ook zegd wil ik het best wel proberen, maar ga niet zomaar zonder les met zweep rijden.

klomp

Re: Bit vastpakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:26

als een paard vasthoud moet je ten eerste altijd loslaten, want dit win je toch niet. verder vind ik dat als je net een maandje bezig bent dat je niet gelijk moet gaan springen, zeker niet als je de basis er nog niet eens goed in hebt zitten. been=voorwaarts!! begin maar eerst lekker met de basis en verder niks...probeer zoveel mogelijk op je buitenteugel te sturen in combinatie van zit en beenhulp. veel overgangen rijden en veel figuren om je paard goed soepel te maken. dus denk eerst aan de basis en ga dan pas verder met andere dingen...het beestje is pas 3...hou daar rekening mee

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:19

klomp schreef:
als een paard vasthoud moet je ten eerste altijd loslaten, want dit win je toch niet. verder vind ik dat als je net een maandje bezig bent dat je niet gelijk moet gaan springen, zeker niet als je de basis er nog niet eens goed in hebt zitten. been=voorwaarts!! begin maar eerst lekker met de basis en verder niks...probeer zoveel mogelijk op je buitenteugel te sturen in combinatie van zit en beenhulp. veel overgangen rijden en veel figuren om je paard goed soepel te maken. dus denk eerst aan de basis en ga dan pas verder met andere dingen...het beestje is pas 3...hou daar rekening mee

inderdaad. helemaal mee eens Klomp.

eerst de basis van de dressuur en dressuur is de basis van springen. als je paardje nog niet sterk genoeg is en nog niet voldoende in balans is, moet je zeker nog niet gaan springen.

je paardje gaat niet rennen voor de lol, maar is puur onbalans.

dus inderdaad overgangen rijden met behulp van je zit en been. Met tempo wisselingen maak je hem fijner en sterker op het achterbeen.

succes

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:22

Een paard wat het bit vast pakt heeft geen vertrouwen in de hand. Probeer dus nog minder met je teugel hulpen te doen en dus meer met je stem, zit en beelhulpen.

Daarbij ben ik het eens met dat eerst de dressuurbasis er goed in moet zitten voordat je gaat springen, ook om blesures of ongelukken te voorkomen!

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:57

hoe kan een paard het bit vast pakken?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:12

radje schreef:
hoe kan een paard het bit vast pakken?

Met z'n tanden......

daffydaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:30

mijn ervaringen met jonge paarden is dat het absoluut geen kwaad kan om, zelfs na een maandje, al te beginnen met springen!! De kunst zit hem wel bij de ruiter. Een paard heeft enkel vertrouwen nodig. Vertrouw jij hem, vertrouwd hij jou.
Hetzelfde probleem, bit vastpakken, heb ik ook gehad. Wat gebeurt is dat hij het bit vastpakt op het moment dat jij hem te veel in de mond zit. Probeer daarom altijd met je benen te sturen. Meestal doen ze dit als ze vlak voor de sprong uit een bocht op de hindernis afgestuurd worden. Jij drukt met je benen hem naar de sprong, houdt 2 teugels evenveel, zeer lichte druk, en je moet hem er echt over drukken. Het zal niet gelijk gaan...maar als hij doorheeft dat hij nix wint met het vastpakken van het bit, dan zal hij zich spoedig overgeven. Let wel....rij met je benen!!! Gebruik geen hulpmiddelen (al een 'happy mouth bitje oid wel goed wil helpen in deze situatie).

Heel veel succes, het gaat je lukken!!!

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:08

een bit ligt toch stil in zijn mond, daar kan hij toch met zijn tanden niet bij?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:33

Hij kan het, zeker als de neusriem en evt de bakstukken wat losser zitten, met zijn tong naar boven werken. Daar heeft een paard wel weer kiezen en dan hij het tussen zijn tanden pakken.
Sommige paarden maken zich ook wel eens heel erg hard in de mond waardoor het lijkt alsof ze het echt tussen de tanden hebben. Maar dat zal hier wel niet, de meeste jonge paarden zijn nog erg zacht en gevoelig in de mond. Daarom is het belangrijk om (zeker in het begin) een stille, lichte hand te hebben en veel op zit, been en stem te rijden.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 21:30

mijn ervaringen met jonge paarden is dat het absoluut geen kwaad kan om, zelfs na een maandje, al te beginnen met springen!!
Ben ik het mee eens. Als de basis goed is kan t best en t was maar voor een paar keer.

Wat gebeurt is dat hij het bit vastpakt op het moment dat jij hem te veel in de mond zit.
ik doe haast niks met de teugels, doe meer met been

Meestal doen ze dit als ze vlak voor de sprong uit een bocht op de hindernis afgestuurd worden.
Ze doet dit ook als er een hindernis precies in het midden staat en ik vanaf de A/C erop af ga

Ze doet dit met dressuur wel eens in de bocht, ze viel eerst steeds van de hoefslag af en wilde de hoeken niet goed door. Dit is nu over, maar zodra ze bijna bij de hoek is pakt ze het bit vast. Wat ik er nu aan doe: als ze het bit vast pakt geef ik extra been en ga niet terug trekken want dan word het alleen maar erger, paarden zijn toch sterker. Bakstukken zaten wat aan de losse kant. Het is een nieuw hoofdstel en ik vind het wel moeilijk om te zien hoe strak de bakstukken moeten. Vertrouwen heeft ze wel, de eerste keer dat ik haar voor de hindernis zette sprong ze. Kruisjes vind ze helemaal geweldig maar t stijltje vind ze maar niks.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:34

Elmiran, volgens mij was jij de TS met het topic over een 3 of 4 jarige Gribaldi merrie op HAW waar zo'n discussie over was. (correct me if i'm wrong).

Ik heb toen nog verder niets gezegd dacht ik, terwijl ik het totaal plaatje zeker geen goede basis vindt, dus ik snap niet dat je uberhaupt aan springen gaat denken. Ik denk dat het allemaal wat te snel en te onduidelijk gaat voor je paard. Er is toendertijd al aangereden om je paard eens wat rustiger en fatsoenlijker aan te laten rijden, waarom ga je dan toch zo verder? Je hebt verdorie een super paard onder je kont, doe er dan wat mee!

Sorry dat ik even wat harder reageer, maar dit soort problemen waren te verwachten hoor...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:43

Ik vind het ook wat apart dat je paard na 3 maanden op een africhtingsstal nog niet nageeflijk kan lopen in de draf.

Verder vind ik het nu al springen ook veel te vroeg, maargoed, daar denkt een ander weer anders over.

Als je je paard nageeflijk hebt in de draf en hij pakt dan het bit vast, probeer hem eerst rustig weer los te werken (combinatie hand en veel been), reageert hij niet, zet hem dan op een klein cirkeltje (rustig!) tot hij het bit weer loslaat en vervolgens ga je het weer proberen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:11

daffydaffy schreef:

mijn ervaringen met jonge paarden is dat het absoluut geen kwaad kan om, zelfs na een maandje, al te beginnen met springen!! De kunst zit hem wel bij de ruiter. Een paard heeft enkel vertrouwen nodig. Vertrouw jij hem, vertrouwd hij jou.
Hetzelfde probleem, bit vastpakken, heb ik ook gehad. Wat gebeurt is dat hij het bit vastpakt op het moment dat jij hem te veel in de mond zit. Probeer daarom altijd met je benen te sturen. Meestal doen ze dit als ze vlak voor de sprong uit een bocht op de hindernis afgestuurd worden. Jij drukt met je benen hem naar de sprong, houdt 2 teugels evenveel, zeer lichte druk, en je moet hem er echt over drukken. Het zal niet gelijk gaan...maar als hij doorheeft dat hij nix wint met het vastpakken van het bit, dan zal hij zich spoedig overgeven. Let wel....rij met je benen!!! Gebruik geen hulpmiddelen (al een 'happy mouth bitje oid wel goed wil helpen in deze situatie).

Heel veel succes, het gaat je lukken!!!

als een paard net een maand onder het zadel is kan de basis er nooit goed inzitten en wat te bedenken qua bespiering? met vertrouwen win je een hele hoop, daar ben ik het volkomen mee eens. maar dat gewoon doordrukken over de sprong? als je paard vertrouwen heeft in het springen en in de ruiter dan springt hij en hoef je hem er ook niet overheen te duwen. weigeren en langsheen gaan wordt 9 van de 10x zelf veroorzaakt door de ruiter.

maar ieder zijn eigen mening, maar ik denk dat het ook niet echt best is voor het paard.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 16:11

Hermesdeux schreef:
Elmiran, volgens mij was jij de TS met het topic over een 3 of 4 jarige Gribaldi merrie op HAW waar zo'n discussie over was. (correct me if i'm wrong).

Ik heb toen nog verder niets gezegd dacht ik, terwijl ik het totaal plaatje zeker geen goede basis vindt, dus ik snap niet dat je uberhaupt aan springen gaat denken. Ik denk dat het allemaal wat te snel en te onduidelijk gaat voor je paard. Er is toendertijd al aangereden om je paard eens wat rustiger en fatsoenlijker aan te laten rijden, waarom ga je dan toch zo verder? Je hebt verdorie een super paard onder je kont, doe er dan wat mee!

Sorry dat ik even wat harder reageer, maar dit soort problemen waren te verwachten hoor...

Ze is nu inmiddels 4maandjes onder het zadel. Als ik nu foto's zou laten maken zou t plaatje er veel beter uit zien. Paard loopt nu ontspannen en steeds vaker nagevelijk. Jullie kennen het hele paard niet, ze was gewoon erg gespannen in t begin, kan best dat een andere 3jarige al nagevelijk loopt na 2maanden ofzo maar je kunt ze echt niet met elkaar vergelijken. En over t springen, wilde haar alleen even leren wat de bedoeling was, ze vertrouwd me! heb gisteren even een klein hindernisje neergezet en heb haar los gelaten in de bak ze liep zonder touw achter me aan over t mini hindernisje. Ik rijd haar trouwens niet lang en vaak. Doe vaak zat andere dingen, freestyle kan ze heel goed Haha! ga nu trouwens niet meer springen wil eerst nog verder komen met dressuur. Zal binnekort wel ff een fotograaf regelen en dan zul je zien dat het nu veeeel beter gaat, anders was ik echt niet gaan springen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 16:13

XoNo schreef:
Als je je paard nageeflijk hebt in de draf en hij pakt dan het bit vast, probeer hem eerst rustig weer los te werken (combinatie hand en veel been), reageert hij niet, zet hem dan op een klein cirkeltje (rustig!) tot hij het bit weer loslaat en vervolgens ga je het weer proberen.

Oke thnx ga het proberen Haha!