Pony denkt te veel 'mee' in een proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NehnaDagmar

Pony denkt te veel 'mee' in een proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 21:25

Hmm ik wist niet een duidelijke titel, dus als een mod een betere weet: graag veranderen Clown

In de B-proefen moet je steeds lichtrijden totdat het galop-gedeelte komt, dan doe je een oefening en daarna moet ik doorzitten. Dan begint Dagmar al met wat galopsprongetjes omdat ze weet dat in één van de hoeken we aan moeten springen.. Sigaar

Dat gaat dan dus totaal niet netjes en resultaat vaak in 2 keer een vier of vijf. Ik oefen het proefje haast nooit in zn geheel, om dit soort dingen te voorkomen.

Welke oefeningen kan ik tijdens de trainingen doen (en tijdens de wedstrijd) om dit te verbeteren?

Arnyek

Re: Pony denkt te veel 'mee' in een proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:29

Wanneer oefen je het doorzitten thuis tijdens de trainingen? Alleen voordat je moet aanspringen in galop? Of ook een rondje of 3 doorzitten en dan weer lichtrijden?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:32

Ik heb dit gedoe ook met mijn pony. Hij is een draver, en heeft sinds kort de galop uitgevonden, zodra ik door ga zitten wil hij in galop. Ik neem hem dan gewoon terug, ga weer doorzitten, en dat net zo lang tot hij rustig blijft, dan stap ik even met em. En dan probeer ik het nog weer eens, en dan weer stappen, en daarna pas doorzitten voor de galop, als hij het zelf niet verwacht

Whateverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:49

hey,

Dat probleem heb ik ook gekend...

Om het op te lossen: Ga op het wedstrijd terrein als je pony al een beetje los is, veel doorzitten en weer lichtrijden dus de hele tijd afwisselen, als je pony weg wilt in galop neem je hem express terug in stap, gewoon steeds precies het tegen over gesteld doen van wat jou pony wil!

Verder kan het ook zijn dat je pony het woord galop hoort en zo weg wil, dan kan je met je voorlezer afspreken om een ander woord te gerbuiken...

Verder is het veel oefenen en naar 3 jaar lukt het mij nu goed, al wil ze nog weleens erg hard, maarja engels volbloed he Vork

Succes ermee!!

Alice

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 22:06

Tijdens de training zit ik veel door, dan valt het ook wel mee. Maar in de proef 'weet' ze gewoon dat ze bijna moet galoperen. Wat wel helpt is om niet door te zitten, maar dan ben ik dus al verzekerd van een onvoldoende Clown

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:10

oefenen!!!!!! ga eens wat meer doorzitten, spring ook eens aan op andere plekken als alleen in de hoeken.

Paarden zijn gewoonten dieren, als ze eenmaal wat heb aangeleerd!

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:30

ik zou ook thuis meer door gaan zitten, dus dat je niet alleen doorzit als je naar de galop gaat, maar ook als je bijv een gebroken lijn doet.. straks in de L moet je meer doorzitten, dus dan kun je dat nu vast mooi oefenen, haha

succes!!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 00:38

Ik zou thuis juist meer bv. je instructrice een hele korte zin met het woord "galop" laten zeggen tijdens je doorzitten... ALs het puur de klank is kan je trainen dat die galop ook pas komt als jij de hulpen ervoor geeft en niet als hij het woord hoort.
Wij hebben ook zo'n pony, die op de galop klank al reageerde, dus als ie bv met zijn hoofd schudde en mijn dochtertje zei "hou 'ns op" sprong die netjes aan in galop ... we hebben steeds vaker het woord gezegd bv. eerst 3 rondjes doorzitten en dan een lekkere hoek zoeken voor een galop ... langzaam maar zeker galopeerde hij alleen als ze de hulpen gaf en niet meer bij het woord.

Misschien een idee, ik zeg ook maar wat Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:29

Ik heb ook zoiets gehad met Duvel in de B, zodra ik ging doorziiten in de proef en we kwamen bij een hoek dan sprong meneer aan in galop, of het nou de goede hoek was of niet. Heel vaak moet je pas in de tweede hoek aanspringen en dan zat ik dus een hoek te vroeg al.
Thuis had ik dat probleem veel minder, omdat ik dan zowieso al veel meer aan het doorzitten was dan die 2 kleine stukjes vlak voor de galop.
Als ik hem flink op zijn plaats zette, dan had hij wel weer door dat hij op mij moest wachten, maar in de proef kan dat ook onnodig punten kosten. Ik heb thuis een voorlezer zomaar proeven laten voorlezen, eigenlijk meer gewoon zelf bedachte proeven, waarbij ik dus ook braaf aan het lichtrijden was. En als ik dan bij het doorzitten-galop stuk kwam en hij ging in de eerste hoek zelf galoperen, dan ging ik iets heel anders doen dan hij verwachtte, dus bijv. bij de C of A afwenden ofzo (ondertussen terugnemend naar de draf natuurlijk) of een overgang maken naar het halthouden. Om daarna nogmaals hetzelfde stukje te rijden, net zolang tot ik dan de hoek bereikte en hem zelf in galop kon zetten. Zo heb ik hem leren wachten op mijn hulpen.
Succes!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:03

Mijn probleem is anders. Zodra ik het proefje ongeveer 3 keer volledig heb gereden weet mijn paard het proefje bijna geheel uit der hoofd Tong uitsteken Zeer irritant.. Iemand tips? Tong uitsteken

En zoals al vaker is gezegd hierboven, gewoon veel met doorzitten oefenen, ook is een overgang terug rijden. En je pony proberen echt te laten wachten tot jij wat zegt.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 13:04

Hmm tijdens de training zit eigenlijk heel veel door, dan gaat het ook beter. Ik durf haar tijdens de proef niet op haar plek te zetten, ze is een echte merrie en is dan flink beledigd waardoor de hele proef mis gaat. Ik geloof niet dat ze op het woord 'galop' reageert, misschien wel op mijn spanning omdat ik weet dat ze weer gaat klieren... Pling

@Kath: Bij dit soort paarden moet je denk ik juist niet je proef drie keer gaan oefenen, maar kleine stukjes van de proef door elkaar oefenen..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 13:26

Ja precies. Nooit de proef in zijn geheel oefenen. Zeg, wat dat aanspringen betreft als je gaat doorzitten, misschien wel dan dat stuk oefenen waar in de overgang is van lichtrijden naar doorzitten en dan ipv in galop aan springen in stap overgaan en halthouden? En dan de proef verder oefenen wat in galop hoort in stap? En op de andere hand ook zo?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 13:48

en als t probleem zich blijft voordoen, 1 keer in de proef op zn nummer zetten, is die proef mss niet goed meer, maar als die t onthoud de volgende wel.
en oefen thuis een wat proefjes, en ga dan een paar keer extra doorzitten tussen door, zodat hij er aan went.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 13:54

En hoe wil je dat op zijn nummer zetten precies doen? Straffen voor anticiperen is wel heel moeilijk en rustiger zal de pony er niet van worden. In de volgende proef verwacht de pony misschien een pak op zijn duvel (of een ruk in zijn mond of wat dan ook) als er wordt door gezeten en wordt helemaal dol. Daar ben je blij mee! Nee, juist rust in de zaak brengen, hoor. Van rust kun je altijd "aanslingeren", maar als een pony te heet wordt is het niet makkelijk om weer rust te krijgen en kun je hem zeker niet rustig krijgen met straffen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 13:56

als het elke keer gebeurt, m even goed terug zetten, ontspannen/belonen als die terug komt, en weer normaal verder rijden.
dus even de goed rem erop van ho...wachten... en dan gelijk weer los, en ontspannen verder rijden

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 14:20

Straffen heeft geen zin bij Dagmar, dan wordt ze de volgende keer alleen maar zenuwachtiger. Ik heb het misschien ook niet zo goed uitgelegd; het is meer dat ze heel erg haar best wil doen en daarom 'alvast aan gaat springen'. Misschien moet ik het ook gewoon negeren in de proef, maar het wordt er allemaal zo rommelig van.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:16

Volgens mij vindt ze de B gewoon te makkelijk. Ik heb dit probleem met mijn vorige paard in de L1 gehad. Lange stukken niks en begon bij het afwenden dan al met wijken terwijl dat niet de bedoeling was. Toen ik dan toch de L1 door was en in de L2 kwam was het probleem ineens weg. Hij vond het te makkelijk wat mede komt doordat we thuis al op verder niveau reden.
Ik denk dus dat ze het te makkeljk vind en zich in de proef verveelt. Ik zou haar 1 keer in de proef op haar nummer zetten. Misschie werpt dat haar vruchten af en zal ze het niet meer doen.
Iig succes

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 17:23

je kan ook, dan een keer een volte indraaien als ze weg wil, kost je 2 punten, of ga eens ergens anders rijden precies alsof je op wedstrijd bent, en pak dr dan aan, maar leer haar te wachten tot jij de hulpen geeft, die van mij wil af en toe ook te vroeg weg in de proef, maar die zet ik toch resoluut terug, en ik merk wel verbetering daardoor, hij wil gaan, moet wachten.. gevolg... en super overgang naar de galop, als m been aanleg, en mn hand meegeef

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:28

ik heb niet alle reacties gelezen, dus kan wel best dat het er al staat, maar het is mss een idee om je proef thuis wel te rijden, maar dan gewoon kleine veranderingen erin aan brengen, dus bvb wanneer je in de proef zou galopperen, dat je gewoon doordraaft en haar op een volte zet, of een figuur maakt, of terugneemt in stap, of je kan ook gewoon blijven lichtrijden en een beetje doorrijden, tot je haar op een andere plaats ineens in galop zet, gewoon wat variatie er in brengen, want je zegt zelf al dat je pony 'mee denkt' dus hij weet al wat er gaat komen, als je je proef een beetje anders maakt (niet tijdens wedstrijd dus he Haha!) dan moet hij afwachten wat het nu gaat worden, want er is geen routine meer, nuja weet niet of het helpt, maar kunt altijd eens proberen he Cool

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:15

Dat heb ik dus ook voorgesteld. Ik vind het maar niks om te gaan rommelen in de proef of een pony "op zijn nummer" te zetten.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 13:34

Bedankt voor de reacties!
Ik heb het er gisteren in de les met mijn instructrice over gehad en die zegt eigenlijk hetzelfde als Nimmy. Als Dagmar begint te rommelen, ophouding maken en goed rond en aan het been houden, toen gaf ik de galophulp en ze maakte een superovergang.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:12

Nou, hopen dat het in de proef ook lukt!!!

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:05

wat herkenbaar !!!!

Die van mij denkt ook graag mee !! heel irritant ! Thuis kan ik doorzitten wat ik wil, ,met losrijden ook maar in de proef..... als ik ga zitten gaat zij al op de plek galopperen. Bijna alles al geprobeerd maar niets werkt.

Ik denk dat, ik las het al eerder hier, ook mijn paard zich 'verveelt' ze is al een heethoofd en moet wel bezig gehouden worden anders gaat mevrouw zelf wel wat verzinnen. Thuis in de traningen loopt ze op M niveau maar goed nu moet ik dus op wedstrijden nog proberen om haar normaal zonder al teveel gestuiter door een B proefje zien heen te loodsen ! De ene keer gaat het beter dan de andere keer, zal blij zijn als ik die laatste puntjes te pakken heb !! Mijn paard kan dus in een proef ook echt niet een lang stuk normaal stappen, die gaat op een gegeven moment dribbelen of stuiterballen Knipoog

Maar ja alles went !