Hoelang zijn jullie per dag bezig met je paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Justnon

Hoelang zijn jullie per dag bezig met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 10:29

en dan doel ik echt op rijden/longeren etc.

Gister kwam namelijk de dierenarts om onze shet Sam een inenting te geven en kwamen we op het onderwerp beweging.
MIjn dierenarts beweert dat een paard echt 2 uur aan het werk moet zijn per dag (zonder het poetsen etc bijgerekent he) Dus van het moment dat je erop dus 2 uur rijden of als je kiest voor longeren toch een uur longeren en een uur rijden (Dit natuurlijk wel opbouwen als je paard dit niet gewent is)

Wat vinden jullie hiervan en zijn er mensen die dit ook echt doen?

Maroush

Re: Hoelang zijn jullie per dag bezig met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:39

Is niet echt een rijtechnisch probleem toch ?
Maar om op je vraag te antwoorden ... als we rijden (ca. 4x per week), rijd ik iig meestal een uur (waarvan de helft in en uitstappen), behalve als mevrouw niet wil luisten, dan wordt het wel wat langer. Longeren doen we een half uurtje (meestal 2x per week). En dan heeft ze 1 of 2x per week 'vrij' en gaan we een paar uur wandelen oid. Verder komt ze er natuurlijk wel uit, maar ze is nu net 4 jaar en hoeft van mij iig echt geen 2 uur per dag te werken.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:37

Ik denk dat ik niet vaak aan 2 uur per dag kom, tenzij met buitenritjes. Als ik les heb is dat een uur (in- en uitstappen niet meegerekend), als ik alleen rijd hangt het er maar vanaf... Als het paard in kwestie goed z'n best doet mag hij van mij eerder stoppen en weer het land in, doet hij vervelend moet hij wat langer Knipoog

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:01

Ik rij altijd een uurt tot 1,5 uur nou dat vind ik meer dan zat, maar met buitenritten word het soms wel 3 uur, ze doet het er nog steeds goed op dus ik denk niet dat dat nodig is....

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:07

Meestal ongeveer een uur, alleen de laatste tijd haalt ze dat niet meer omdat ze hoogdrachtig is. Ze is vanaf nu ook met zwangerschapsverlof. Verdrietig
Longeren ongeveer tien minuten, alleen om overbodige energie eruit te werken... Knipoog

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:24

zomers rijd ik echt 2 uur lang, in de winter rijdt ik niet. dus als ik weer ga rijden bouw ik het eerst op, en voor de winter bouw ik het af. maar als ik dus echt weer elke dag rijd, toch 2 uur. maar dan komt mn paard niet aan de longe, daar houdt ie niet zo van.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:40

Op school (staat hij op stal) rij ik bijna alle dagen 2 x 50 minuten.
Nu staat hij op de wei en rijdt ik elke dag een uur (nouja, reed, hij staat nu kreupel Huilen ).

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:03

Ik rij ongeveer een uur, en dat ongeveer 4 x per week.De rest aan de longe of vrijspringen. Maar Viva wordt pas bijna 5.
Maar ik persoonlijk vind 2 uur lang achter elkaar trainen (dus geen buitenrit of iets dergelijks) wel erg lang.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:29

Ik rij ongeveer 6x per week en dat varieert dan van een halfuur tot een uur..

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:23

Ik en mijn bijrijdster rijden 6 dagen op 7 en als ik hem rijd dan is dat wel 1u à1,5u. Maar hij staat ook nog op de weide dus ik denk dat het dan minder kwaad kan als hij wat minder wordt gereden.
Mijn DA heeft mij overlaatst gezegd dat 1u voor een paard van 20jaar meer dan genoeg is met daarin een half uur stappen.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:33

ik rij denk ik gemiddeld een half uur, als ik les heb wat langer want dan eerst losrijden en dan een half uur les en dan nog uitstappen. Mijn paard wordt 4 á 5 per week gereden en gaat elke dag los in de paddock, van de zomer staat ze overdag op het land.

Ik vind het niet zo nodig om elke dag lang en fanatiek te rijden, alleen als ik les heb dan is het een soort van knallen en de rest van de dagen is het lang laag over de rug en beetje basis. Ga gemiddeld 2x per maand op wedstrijd. Ik merk dat als ik mijn paard meer rijdt en langer rijdt ze alleen maar vervelender wordt. Zo blijft ze het fijnst om mee te werken.

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:30

ik rij in de bak gemiddeld een half uur drie kwartier en we gaan elke zondag naar buiten,(mits er geen wedstrijd is) en dan zijn we ongeveer 4 uur weg, maar dat jouw DA zegt dat ze 2 uur per dag moeten werken vind ik niet,als ik een half/uurtje aan het trainen ben dan is dat vrij intensief en volgens mij heeft hij dan geen zin om dan nog eens een uur te werken! en mijn paard staat elke dag lekker buiten dus heeft zowieso zijn bewegingsvrijheid Slapen

angellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:01

1 uur longeren lijkt me ook niet gezond voor zo'n beest. Ik rij mijn paarden ongeveer 4 x per week ongeveer een uur lang. en ze gaan 1 x per week voor de koets tocht.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:23

Klinkt beetje ouderwets, die uitspraak van je DA.
Natuurlijk is het belangrijk dat een paard genoeg beweging krijgt per dag, maar daarbij denk ik dan ook aan weidegang etc.
Mijn paard komt, als het qua weer even kan, elke dag in de wei (hele dag).
Ik ben er elke avond, ik train ongeveer 5 a 6 keer per week (meestal 6) en ik zit er zelden langer dan 3 kwartier op. Meestal een half uur tot drie kwartier en dat is incl. het instappen/loswerken.
Lang zat hoor, als je beetje intensief bezig bent, 2 uur lang lijkt mij voor zowel ruiter als paard ook qua concentratie en voor het paard ook zeker qua "plezier in het werk" niet optimaal!
(Ik heb het dan wel over training in de bak, een buitenrit van 2 uur vind ik dan weer heel wat anders!)

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 09:00

Ik vind 1 uur longeren ook heel erg lang en overdreven. Mijn dierenarts zegt juist hooguit 20 min longeren en niet langer,anders ga je het overbelasten door de rondjes. Ik doe wel elke dag wat met hem nu die nog op stal staat,meestal 3 kwarteir rijden 3 a 4 keer per week en 3 keer longeren ongeveer 20 minuutjes in de week

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:14

Vehlan schreef:
MIjn dierenarts beweert dat een paard echt 2 uur aan het werk moet zijn per dag (zonder het poetsen etc bijgerekent he) Dus van het moment dat je erop dus 2 uur rijden of als je kiest voor longeren toch een uur longeren en een uur rijden (Dit natuurlijk wel opbouwen als je paard dit niet gewent is)

Hangt er natuurlijk vanaf hoe natuurlijk uw paard gehouden wordt. Als hij in groep in de weide staat, dag en nacht, dan heeft hij of zij op zich al veel beweging. Als je paard of pony op stal staat heeft hij inderdaad veel beweging en werk nodig.
Maar de vraag is dan waar je het verschil legt tussen werk en beweging. Beweging is nodig voor de gezondheid en de mentale toestand van het paard te behouden en werk heb je nodig om zijn technische prestaties te verbeteren. Onze paarden staan dag en nacht buiten, rennen, bokken en crossen genoeg op zichzelf. Enkele keren per week 'werk' is dan wel voldoende denk ik.

P.S. een uur longeren? Is dat niet te veel? Het is toch tenslotte een éénzijdige onnatuurlijke belasting van de gewrichten?

Anita87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:20

uhh.. ik heb het na 3 kwartier rijden wel weer gezien hoor.. haha dan is mijn paardje bezweet! (excl in en uitstappen dan) en heb ook echt geen tijd om er 2 u op te zitten per dag..

wat ik me afvraag.. wie doet zelf zijn stal en voeren etc en voor wie word het allemaal gedaan??

ik doe elke dag zelf mijn stal.. zet haar zelf binnen en buiten.. en veeg en haal elke dag voer etc.. er word echt niets voor mij gedaan!
haha (is prijs van stalling ook wel naar..)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:13

ik vind dat van een uur longeren wel erg overdreven... longeren is gloof ik dubbel zo waar of zelfs 3x zo zwaar als rijden..qua belasting... maargoed.....

ik rij oris meestal 4 of 5 dagen in de week,..en de eigenaar doet dr dus 3 of 2 dagen dan.. en meestal staat ze 2 van de 3 dagen stil... dan word ze losgegooid in de bak of wei.. of ze word eff aan t halster gelongeerd... als ik rij.. rij ik soms 3 kwartier en soms anderhalf uur.. t licht er maar net aan hoe warm het is.. hoe mij bui is.. en die van oris... en wat ik de dag ervoor gedaan heb... Haha! en dan reken ik het zonder in en uitstappen he....

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:39

Het ligt aan hoe het gaat, gaat hij ontzetten goed, doet hij alles perfect wat ik maar vraag.. Dan ben ik binnen een half uurtje/3 kwartier vraag. Maar als ik langer doorga, dan begint hij te vervelen, en eronder uit proberen te komen en dan is heel het goede gevoel bij beide weg.
Gaat het voor geen meter, dan kan ik soms goed 1,5 uur bezig zijn. Om het goed op te lossen.
Ik denk niet, dat als ik elke dag 2 uur zou rijden dat er dan nog lol bij zou zijn. Ik denk ook niet dat m'n paard dan nog staat te springen om te gaan rijden.
Nu vinden we het allebei leuk, dat uurtje per dag. En 1 dag in de week dat ik samen met hem wandel en alles doet hem, heb ik het idee, ook hartstikke goed.. Dusja, ik laat het mooi zo Knipoog

innocent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:56

Ik rijd meestal 1 uur perdag, en dan elke dag. 2 uur vind ik best veel.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:59

Vehlan schreef:

Ik denk dat die dierenarts 2 uur beweging per dag bedoeld en ik ben het er helemaal mee eens.Op grote stallen komen de paarden vaak ook meerdere keren per dag uit hun box.Ze gaan vaak een keer in de stapmolen en worden dan ook nog eens gelongeerd of/en gereden.

Ik zelf zorg er in de winter ook voor dat onze pony's meerdere keren per dag uit hun box komen. S'morgens laat ik of mijn vriend ze een uur lekker los lopen in de binnen of buiten bak en s'avonds ga ik rijden of longeren.Nou ben ik wel zo gelukkig dat ik het kan afwisselen met mijn vriend anders lukte het niet om ze er elke morgen uit te laten.

In de zomer is het weer anders want dan staan ze overdag op de wei en krijgen ze genoeg beweging.Ik rij in de zomer niet elke dag dan wil ik nog wel eens een dagje overslaan maar rijdt of longeer zeker wel 5 keer in de week.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:10

Ik vind een half uur intensief rijden(in en uitstappen niet meerekenen) belangrijker dan een uur doelloos rondjes lopen.
Meestal verschild het bij mij per dag maar zowiezo ben ik er minstens een uur mee bezig

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:22

ik rij 5x per week ongeveer 1 uur en 2 x per week longeren half uur

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 02:10

doet m'n paard moeilijk oefenen we zolang tot het lukt.
en gaat het supergoed ben ik al binnen een dik half uur klaar Haha!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:13

Ik rijd 45/30min. per dag (jongpaard) op m'n pony's reed ik 2uur, in de vakantie soms 4 uur(2bosritten op een dag). M'n paard krijgt verder zat beweging, staat bijna de hele dag in de wei.