Lengtebuiging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mloui

Lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 20:58

Ik rijd een Welshcob in de M2.. de verzameling en dergelijke is geen probleem, maar die lengtebuiging!!! Zucht! Heeft iemand nog nuttige tips om de lengtebuiging te verbeteren? Ik hoor ze graag!

aukjegm

Re: Lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:15

misschien achtjes rijden.. ??
of van een grote volte een steeds kleinere maken..??
daarbij moet ie toch wel buigen..

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:18

veel SB en travers oefenen!

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:55

pionnen of staanders in de bak zetten en daar in stap of langzame draf door heen slingeren en overdreven hals buiging vragen

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 00:10

ik ben ook wel wat bezig met lengtebuiging dus ik volg dit topic even.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:58

uhm.. lengtebuiging is toch voorkomen dat die zich oprolt?

Ik heb geleerd dat als je paardje goed zn achterhand der bij heeft en over zn rug is hij je hand zal volgen. Wat ik dan dus ook doe is mn paardje met mn zit voor de wending een minimaal beetje terug zet op der achterhand en dan iets toestaan met mn handen dat die van achtere korter word en van vore iets langer.. doordat ze er achter goed onder zit kan ze niet achter de LL kruipen en zal ze ook niet der neus gelijk op der grond willen leggeng maar gaat enkel der neusje er ietsjes uit. Zo blijft ze beter over der rug en kan ik goed contact houden van vore en dus ook van achtere..

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:14

Zorg dat hij goed aan je binnenbeen is Ja Dus buigen om je binnenbeen (OP de singel) en begrenzen met je buitenbeen (ACHTER de singenl)

Veel wijken en schoudervoor, en die oefeningen naast op de rechte lijn ook toepassen in 8-jes, voltes, slangenvoltes. Probeer het maar!

Succes Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:27

Foogul schreef:
Zorg dat hij goed aan je binnenbeen is Ja Dus buigen om je binnenbeen (OP de singel) en begrenzen met je buitenbeen (ACHTER de singenl)

Veel wijken en schoudervoor, en die oefeningen naast op de rechte lijn ook toepassen in 8-jes, voltes, slangenvoltes. Probeer het maar!

Succes Knipoog

Dit klopt inderdaad dat is de beste methode. Knipoog

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:44

De begrippen lengtebuiging en laterale buiging worden vaak door elkaar gehaald.
De buiging in een volte is laterale buiging, maar wordt vaak lengtebuiging genoemd.
Het strekken in de lengte richting wordt ook lengte buiging genoemd.

Over welke buiging heb je het?
- dus simpel gezegd in de lengte richting hoofd-staart of opzij ?

Als je de zijdelingse buiging over de hele lengte van het paard bedoeld:

Begin met grote voltes, juiste stelling vragen, daarbij werken naar hals strekken op de grote voltes. Bij tempo wisselingen moet het paard de hals gestrekt en het hoofd laag kunnen blijven houden.

Voltes wisselen, grote acht, slangenvoltes; daarbij goed om het binnenbeen, stelling aangeven binnenteugel, begrenzen buitenteugel en buitenbeen achter de singel.

Oefeningen op twee hoefslagen (zijgangen) werken voornamelijk in op de verbinding bekken/wervelkolom, dus de spiergroepen rondom de lendestreek en daarachter. (SI gewricht). Losmaken schouders met de bekende oefeningen. (al genoemd).

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:13

M3isSi3j schreef:

Daar is hier geen sprake van hoor. Dat komt niet eens in dat beest zijn woordenboek voor.
Het gaat hier echt om wat Goldstar laterale buiging noemt.
Dat is echt wel een beetje een probleem, omdat het dier een vrij korte rug heeft. Ik dat veel wendingen met idd de benen op de juiste manier erbij en veel sb en travers op den duur wel zullen helpen, maar dat ook veel geduld
nodig is.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:21

geduld niet zo zeer ik denk meeer gerichte met mate training.

Je kunt veel werken op de volte met juiste buiging en stelling en dergelijke. Leuke oefeningen zijn bijvoorbeeld volte verkleinen vanuit kleine volte linksom bijvoorbeeld halve grote volte maken naar rechts zodat je op de grote volte komt . Of travers op de volte op het midden van de geopende zijde omzetten naar renvers. Travers en renvers afwisselen. Genoeg leuke dingen te doen maar houd het makkelijk. Dus aanspanning afwisselen met ontspanning.
Maar ook veel overgangen zodat die echt sterk wordt en gaat dragen achter

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:58

idje schreef:
M3isSi3j schreef:

Daar is hier geen sprake van hoor. Dat komt niet eens in dat beest zijn woordenboek voor.
Het gaat hier echt om wat Goldstar laterale buiging noemt.
Dat is echt wel een beetje een probleem, omdat het dier een vrij korte rug heeft. Ik dat veel wendingen met idd de benen op de juiste manier erbij en veel sb en travers op den duur wel zullen helpen, maar dat ook veel geduld
nodig is.

ok.. dan heb ik het idd over wat anders Bloos

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 14:52

hey bedankt allemaal voor de tips, ik zal er mee aan de slag gaan...