Linker galop is een ramp!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

Linker galop is een ramp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 11:45

Hallo,

Ik ben nieuw op bokt en zit nu eigenlijk al vol verhalen en vragen wat mijn schatje kinky betreft.

Ze is net 5 geworden en een klein half jaarje onder het zadel.
Lekker pittig maar oh zo vriendelijk. Echt eentje met karakter en iedere dag is weer anders.

Ze loopt meestal lekker nagefelijk naar de galop is echt een ramp!!! Rechts valt wel mee maar linksom rent ze steeds rechts weg. Ze pakt dat ook het bit vast en gaat als een gek ervandoor.
Sommige zeggen dat ik de bak af moet zetten en haar stug moet doorrijden tot ze het wel doet. Andere zeggen juist dat ik de galop rustig een jaartje kan laten en me vooral moet gaan richten op de tempowisselingen en de rechte lijnen zodat ze eerst een goede balans heeft. Ik heb er al een aantal boeken op negalezen maar daar staat meestal alleen in wat te doen de eerste 3 jaar tot het zadelmak maken of oefeningen voor een paard wat al vanalles kan.

Hebben jullie misschien tips of ideen voor me. Ik heb veel geduld maar wil graag weten hoe ik het haar goed aan kan leren zonder teveel gepush.
Ze moet het wel leuk blijven vinden om voor me te werken!!!!

anouksel

Re: Linker galop is een ramp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:48

rechtrichten, je paard aan alle twee de kanten goed losrijden, tempowisselingen is altijd goed. Krijg haar goed onder controle.

Hoe galopeert ze aan de longereerlijn?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:55

Als je handig bent kun je galloperen, maar op het moment dat het paard in de linkergalop echt rechtsaf slaat dan is er al sprake van het paard die het opdat moment voor het zeggen heeft.

Ik zou dus inderdaad zorgen dat de stap en draf goed zijn. Maak het pardje sterk door veel overgangen te maken. Rijd hem dus met been en zit. Zodat in ieder geval in de stap en draf de takt, de aanleunin g, de ontspanning en recht gerichtheid in orde zijn.
Daarna kun je omdat het paard ook goed aan de hulpen komt en meer op de achterhand geplaatst gaat je gaan richten op het galopwerk. Overgangen maken. Allereerst omdat je zegt dat rechter galop wel goed gaat kun je dat af en toe meepakken. Maar niet trainen in die galop.
Zorg dat het paard op de achterhand gaat dragen

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 18:24

Als ik ga longeren gaat het inderdaad goed tot ik haar wil laten galopperen. Ze heeft me in het beging echt de lijn uit mijn handen getrokken. Ik ben zelf niet groot en heb niet zoveel gewicht om haartegen te houden. Ik krijg wel hulp maar ze weet dat ze hier onder uit kan komen door weg te rennen. Ik heb wel hulp van mensen die haar wel kunnen houden maar ik wil het toch echt zelf kunnen. Met een lijn de bak afzetten werkt ook dan kan ze wel normaal galopperen aan de longeerlijn en onder het zadel maar los gaat ze weer rennen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:11

sorro1 schreef:
rechtrichten, je paard aan alle twee de kanten goed losrijden, tempowisselingen is altijd goed. Krijg haar goed onder controle.

Hoe galopeert ze aan de longereerlijn?

Precies het is echt niet anders.... kwestie van rechtrichten en zeker als ze het beet gaan pakken, zelf niet terug gaan hangen, word alleen maar van kwaad tot erger.