*schaam* Springen op manege paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

*schaam* Springen op manege paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 20:36

Jaja, ik had spring wedstrijd, op een manege paard waar ik wel al heel lang op rij, denk nu iets van 5 jaar.
Er zit wel verhaal achter waarom we zo laag springen. Ooit waren wij een hele goede combi, dat wil zeggen, dat we elkaar snapte en elke hindernis vanuit elke hoek konden nemen. We hebben zelfs zonder zadel en teugels een meter gesprongen. Maar toen ik van een verzorgpony was gevallen raakte ik bijna in paniek als ik in een grote buitenbak reed, was bang dat ze aan de haal gingen....
en toen had ik springwedstrijd waarbij ik buiten moest inrijden, in de springwei.... Je raad het, ik durfde niets, ik pakte haar niet aan, en liet haar beetje hobbelen. Ze sprong steeds slechter tot ik haar helemaal nergens meer overheen kreeg... Daarna heb ik een jaar niet meer op haar gesprongen. Ik was me vetrouwen in het springen HELEMAAL kwijt, en hoe 'banger' je bent dat ie weigerd, hoe sneller ie dat doet. Toen heb ik een tijdje op een 5 jarige gesprongen, die nog nooit gehoord had van weigeren. Dat gaf me vetrouwen en toen wou ik het wel weer op Berlingo proberen. Het ging heel erg moeizaam, maar uiteindelijk konden we wel weer 70 cm springen. Hoger gaat nog niet echt, laatst in de springles hadden we weer een slechte dag, nergens overheen..... Nu staat Berlingo ook wel bekend als een rampenpaard met springen, ze weigerd erg snel en verschillende mensen zijn met haar uit frustratie gestopt. Ik ook bijna, maar nu ga ik toch weer met haar verder.

Maaaaaar, dit keer ging het erg lekker!!! Ze heeft geen moment getwijfeld en we waren dus ook foutloos. Bij de start van mn barrage komt er een ambu met sirene de dijk oprijden, maar ze keek er niet eens naar... Uiteindelijk waren we 2de geworden, waar ik zeeer trots op ben op het 'rampenpaard'

Nouja fotos:P
punten :
- ik zit met mn rug bol inplaats van hol. ook zit ik enorm krom Verschrikkelijk maar ik krijg het er niet uit :@ maar ik blijf er gewoon hard aan werken!!!! Dit komt ook wel een beetje omdat ik scoliose heb, miss dat ik binnenkort met body protector er minder last van heb
- ik zit met mn knieen voor het zadel bijna. ligt ook wel een beetje aan het zadel maar ik doe het ook wel extreem, ook hier wordt aan gewerkt.
- verder doe ik heel erg mijn best om haar zoveel mogelijk ruimte te geven, want als het paard elke keer een ruk in zn bek krijgt of gewoon geen ruimte krijgt spring ie de volgende keer niet meer. Volgens mij was het deze wedstrijd aardig gelukt.....

kortom ik schaam me dood voor de fotos, maar ik hoop op goede tips!!
(m.b.t. het weigeren en natuurlijk houding!)

hindernis 2, en nee volgens mij reed ik niet scheef aan.. mjaw...
Afbeelding

hindernis 3, ik zit al best vroeg in het zadel?
Afbeelding

'omgetrokken' Bloos van hindernis 6 naar 7
Afbeelding

Vie

Re: *schaam* Springen op manege paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:42

Goed dat je toch weer springt dan Knipoog.
Het ziet er goed uit hoor Ja.

Veel succes verder nog!

Jimmy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:01

voor een manege paard heb je hem lekker aan 't lopen, veel plezier ermee

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:10

Jimmy_lover schreef:

ik ben het met Jimmy_love eens ziet er goed uit voor een manege paard.

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:23

Muislover schreef:
Jimmy_lover schreef:

Hier ben ik het dus echt NIET mee eens!

Een manegepaard kan net zo goed rijden als een ander paard hoor.
Ligt aan de ruiter die erop zit, niet aan het paard.

Maar toch even ontopic:
Probeer je tenen naar binnen te wijzen.

Meer commentaar weet ik niet. Ik heb nooit veel commentaar op springen Tong uitsteken

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:28

Irmaatje schreef:
Jimmy_lover schreef:

Hier ben ik het dus echt NIET mee eens!

Een manegepaard kan net zo goed rijden als een ander paard hoor.
Ligt aan de ruiter die erop zit, niet aan het paard.

Maar toch even ontopic:
Probeer je tenen naar binnen te wijzen.

Meer commentaar weet ik niet. Ik heb nooit veel commentaar op springen Tong uitsteken

ik ben het met beide niet eens!!
van allebei een beetje kort uit de bocht. ze doet het netjes,het manege paardje springt leuk,en zo lijkt het allemaal mooi te gaan. Lachen
natuurlijk is er altijd wel commentaar te leveren. zoals de springhouding van de ruiter zelf en de springtechniek en rijden in algemeen van het paard... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-05-05 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:29

Nou, ik vind het erg goed van je! Het ziet er leuk uit hoor!
En ja, het zijn maar moment opnames, dus ik wete verder ook niet hoe jullie pcies rijden. Maar het ziet er leuk uit!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:18

Sluit me bij meiske16 aan. Een manegepaard is ook gewoon een 'paard' Lachen En d'r zit wat talent tussen hoor gehehe Lachen

nikkiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:37

haai!!
het ziet er leuk uit hoor!!... Ach gut
en dat van die manege paarden is gewoon waar dat het ligt aan de ruiter die erop zit!!...want ik zit zelf ook op een manege en ik rijd altijd op een laaten we maar zeggen "beginners paard" maar bij mij loopt hij altijd heel netjes en springt hij als de beste!!..Hyper!
nog veel plezier ermee! Pling

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 11:14

Ja mn tenen wijzen idd erg naar buiten, ik heb donald duck voeten haha.

En een manege paard is eigenlijk een heel goed paard, want als je bedenkt dat ze die dag eerst een buitenrit met gevorderde ruiters heeft gereden, dus ook lekker rengalopje, uurtje pauze en toen een uur met een beginner, dus daar moest ze weer heel rustig zijn, en 2 uur later klim ik erop en moet ze ineens weer super aan het been zijn want we moeten springen ...

Vindt het best knap hoor, manege paard zijn is ook nog een vak apart.

Maar fotos zijn wel weer aardig confronterend... had ik eindelijk het gevoel dat we goed op dreef waren (het ging erg soepel, zeker voor ons doen, geen getwijfel, geen noodsprongen, en ik had het gevoel dat ik elke keer goed mee kwam) en dan zie je op die fotos hoe vreemd ze springt bij die brede, en hoe vroeg ik al weer in het zadel zit, en hoe erg mn rug is, mn tenen en ga maar door.....

Maja, over 2 weken weer wedstrijd, weer buiten, dus dan ga ik daar allemaal op letten Haha!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:18

Wat goed dat je toch weer springt! Ja
Er zijn idd heel veel punten waar je aan moet werken, maar zorg eerst maar dat je het vertrouwen weer voor 100% terug krijgt.
De meeste punten noem je eigenlijk zelf al, dat is ook een goed teken, dat je zelf ziet waar je aan moet werken.
En om zo'n bolle rug te voorkomen, dan moet je eigenlijk gewoon je kont naar achter steken zeg maar.. Tong uitsteken Bloos Haha! Daardoor lukt het mij nu iig ook om een holle rug te maken.. Tong uitsteken
En let op je tenen en ja handen.. Knipoog

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 16:51

thanx manuutje Haha!
Ik zal proberen of er iemand zo gek is om volgende keer fotos te maken (eind mei heb ik de 3de voorwedstrijd van de (onderlinge) kampioenschappen), dan kunnen jullie zien of er verbetering in mijn houding zit Haha!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:26

Commentaar geven op foto's is altijd zo moeilijk. Het ligt er vaak maar net aan of ze op het goede moment zijn genomen.
Ik vind het knap dat je weer durft te springen. En op manegepaarden is dat best moeilijk! Die krijgen zoveel verschillende hulpen, krijg hem dan maar eens leuk aan het springen! Op de laatste foto gebruik je goed je buitenteugel dus omtrekken valk ook wel mee. Je houding kan altijd beter maar belangrijker is dat je het paard niet in de weg zit. En daar ben jij je wel van bewust denk ik!