ook weleens last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

ook weleens last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:24

hoi

vandaag was mn pony weer s aan het etteren,dan wil ze ineens niet meer werken en doet heel lui en pakt het bit vast en lukt dus niks meer (ligt ook aan mij dat weet ik) maar ik heb dan zo iets van je zal gewoon luisteren want je moet werken..(half uurtje per dag moet tog kunnen?)dus ik zet door al moet ik daarvoor soms hardhandig zijn met zweep,stem en been (ja sorry en soms handen als ze egt door me heen loopt)achteraf heb ik heel vaak een schuldgevoel dan denk ik van straks wil ze niet meer lopen in de bak of gaat ze me haten..meer mensen met dit probleem en hebben jullie tips?
ik heb egt wel geduld maar soms wordt het me egt te veel..
xxx

Bonny4life

Re: ook weleens last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:26

ze is gewoon niet makkelijk en neemt snel een loopje, als ze maar mag springen en buiten rijden is ze vaak braaf, maar de dressuur daar worden we meestal allebei depri van, maar tog het hoort erbij want dressuur is tog de basis..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 23:06

nobody??:(

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:08

misschien kun je er op zo'n moment beter afstappen en een paar rondjes de bak door slingeren (lees:longeren Knipoog) anders ga je toch een soort van je agressie op je pony uiten. Of even gaan stappen, en letterlijk tot tien tellen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:22

je paardje vind dressuren duidelijk niet zo leuk.. maar er een spelletje van..

ipv slangevoltes slalommen om pionnetjes heen (kan ook in galop en dan in contra galop of overspringen als die dat kan)

ipv wijken over de middelijn kan je dit ook slalommen om de poinnetjes, of tussen balkjes door!

Zet een klein sprongetje onder X en rij oefeningen waarbij je tussendoor er over heen gaat..

Leg balkjes op de hoefslag waar je overheen kan draven, of leg ze in de vorm van een waaier en gegin op normale breedte uit elkaar en ga dan steeds verder uit elkaar zodat ze der draf moet verruimen..

Maak overgangen als van stap naar galop en galop weer terug naar stap.. Zet een emmer water in de hoek waar je omheen moet rijden ed.

Op die manier ben je minder gedreven met "in de houding laten lopen" en ben je toch bezig om je paardje los te krijgen in zn rug en hem over zn rug te laten lopen en achterhand erbij te zetten. Als die dit doet komt de nagevelijk ook vanzelf mee. Dus geen ruzie zoeken met je paardje maar gewoon fun hebben samen!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:24

Dat heeft iedereen wel eens, en spijt ook dat hindert niks geeft aan dat je toch wel van je paardje houd.

Nou ja in ieder geval gewoon doorgaan en houd het leuk voor hem, dus veel overgangen, leuke lijnen en dergelijke, balkjes lopen tussendoor en zo.
Zorg dat het niet saai is.
Als het echt neit wil gewoon weer weg zetten, morgen is er ook weer een dag. Als het echt tegendraads is dan beter een dag neit werken dan een dag met stress en dergelijke.
Het is altijd drie stappen vooruit en weer minimaal twee terug

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:50

zorg dat jullie alletwee een uitdaging in dresuur hebben. altijd hetzelfde doen worden paarden niet zo gelukkig van.

Krijg je les???

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 17:40

ja ik krijg les, alleen s zomers want dan is de bak het beste..ik geef haar zoveel mogelijk afwisseling maar dressuur houdt ze egt niet van.. ik te veel tot 10 maar af en toe wordt het gewoon even teveel en barst het weleens...ook al wil ik niet, ik ga het eens proberen met balkjes en een hindernis maar net als vandaag denk ik, ik geef je even vrij gaan we lekker ff buiten rijden, schrikt ze overal van en springt overal van weg,op een gegeven moment is het egt niet egt schrikken meer!maar gewoon gezeur dat weet ik!wat moet ik dan doen,kalm blijven werkt niet,ze trekt dan zo door me heen...ik wil niet steeds rijden met stress in mij en mijn pony..

mate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:49

lekkker rustig blijven, als jij freakt doet je pony dit ook. negeer dr als ze ettert,gewoon doorgaan. mijn pony ging rustig op dr gemak een galopje maken als ze daar zin had. ik nam dr terug en deed waar ik mee bezig was. (kan me zo irriteren als mensen meteen gaan stappen) je zal zien als je je er niks van aantrekt jij ook niet zo snel boos wordt. ennuhom nou elke dag balkjes neer te leggen heb je ook geen zin in denk,dus rijd continu figuren (bedenk deze zelf, het hoeft niet officieel?)en veel overgangen.als je bezig blijft heeft je pony geen tijd om te etteren.en lekkker regelmatig blijven springen en buitenritjes maken.geniet van het rijden (ik kan niet meer op me eigen paardje)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 19:22

thanx voor de tips..ik ga er egt aan werken maar ik hoop zo dat t effect heeft,mn pony zal me wel niks meer aan vinden..

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:21

Ik denk dat je toch duidelijker moet worden naar je paardje toe.. het is natuurlijk niet eerlijk dat als je de eerste 20x bij het schrikken om dat vogeltje tot 10 telt en rustig blijft en bij de 21ste x de bom barst en die het van ook alle vorige keren over zich heen krijgt.

Als jij cker bent dat je paardje enkel maar schrikt om het schrikken en niet omdat het eng is moet je conseqent zijn en elke keer dat die schrikt hem laten weten dat je hier niet op zit te wachten. Verhef je stem(!) en heeft hem een schop of een tikje achter je been.. Als die het weer doet herhaal je zn straf zodat die het schrikken zal koppelen aan zn straf (en die straf hoeft niet gelijk een onwijze harde tik rond zn oren of op zn kont te zijn, een stemhulp is vaak al voldoende).. Als die blijft etteren kan je een keertje iets strenger optreden dat die de volgende keer weet dat die stemhulp echt menis is.

Is misschien zielig voor j paardje als die op zn donder krijgt keer op keer (want hij zal het niet gelijk na 1x helemaal begrepen hebben en zelfs als dit zo is blijft die zn grens zoeken) maar het is wel eerlijker tegenover je paardje als je gewoon duidelijk ben.

Streng zijn is niet erg, integendeel! Als je het maar wel op een eerlijke en duidelijk manier bent, kortom conseqent zijn en blijven!

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:26

Als het iets is van af en toe eens een dagje, gewoon wegzetten, hij heeft zijn dag niet of jij hebt je dag niet. Ga desnoods longeren of vrijspringen.... Verder helpt het om jezelf een doel te stellen en dat op papier te zetten; wil je wedstrijden rijden?? Ga dan echt aan het oefenen met figuren, overgangen, dan ben je zo geconcentreerd dat je niet meer tijd kan besteden aan onbenulligheden van je paard. Wil je recreatief verder? Ga dan leuke dingen doen, balkjes lopen, slalommen, tussen pionnen door enz enz... Succes!!

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:37

bonny4life: ik heb dat probleem ook.. Maar alleen met longeren, dan neemt lizzy standaart een loopje met me, terwijl ze dat met bijv. mijn vriendin niet doet.. Ik werd dan altijd laaiend en ging er ong op los slaan en bijna janken als ze weer zo vervelend werd(stijgeren, omdraaien, me door de hele bak sleuren etc). Nu heb ik mijn instructrice haar eenn half jaar laten longeren en het gaat nu gesmeerd! Met rijden heb ik het ook wel eens, als ik bijv. een kater heb ben ik ongelooflijk prikkelbaar.. Ik rijd daarom expres zonder zweep, en nu gaat het goed Lachen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 14:49

dankje voor de tips.. ik ga er zeker wat mee doen..

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:55

Bonny4life schreef:
hoi

vandaag was mn pony weer s aan het etteren,dan wil ze ineens niet meer werken en doet heel lui en pakt het bit vast en lukt dus niks meer (ligt ook aan mij dat weet ik) maar ik heb dan zo iets van je zal gewoon luisteren want je moet werken..(half uurtje per dag moet tog kunnen?)dus ik zet door al moet ik daarvoor soms hardhandig zijn met zweep,stem en been (ja sorry en soms handen als ze egt door me heen loopt)achteraf heb ik heel vaak een schuldgevoel dan denk ik van straks wil ze niet meer lopen in de bak of gaat ze me haten..meer mensen met dit probleem en hebben jullie tips?
ik heb egt wel geduld maar soms wordt het me egt te veel..
xxx

heej,
dat heb ik ook zo vaak! dan denk je van: schier tog eens op je staat de hele dag in het land te vreten en dan wil je nu niet voor me werken!.. nou ik heb wel tips het is alleen te vraag of je ze ook opvolgd maar dat maakt mij niks uit.. schrijv bijv. op je hand: RUSTIG!! of KALM AAN! of als je weer een iets te harthandig volgens jezelf bent geweest beloon je pony dan even.. en probeer het weer opnieuw en zeg tegen jezelf dat je rustig moet zijn!.. gaat heel goed dan hoor.. nou suc6 ermee!
beukiej

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 19:09

dankje, ik ga het proberen,vandaag bv heb ik dr aan een lang teugeltje gereden en niet veel gevraagd en een hindernisje gesprongen daarna nog even los gelaten en ff opgejaagd met nog 2 pony's, ik ben vandaag ook niet lekker dus heb niet egt serieus gereden dat komt volgende week wel weer, dan ga ik proberen haar tog aan t werk te zetten zonder dat ik de hele tijd boos hoef te worden..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:20

weet je, een pony krijgt echt niet zo snel een hekel aan je. ik heb zelf het idee dat een pony liever een tik met de zweep krijgt en daardoor duidelijk weet dat ze iets niet mag doen, dan dat ze door etteren, en uiteindelijk een huilende baas op hun rug hebben. (of iets minder dramatisch, een ongelukkige baas)

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:49

Doet je paard 's zomers minder vervelend? Die van mij heeft namelijk (geloof het of niet) last van winterdipjes en is echt niet te genieten

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 12:15

ja ze doet het zomers wel iets minder maar ook in de zomer probeert ze onder haar werk uit te komen..

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:33

Heb ook een hele tijd gehad dat ik uit frustratie dingen af ging reageren naar mijn paard toe en had achteraf ook altijd spijt. Nu vier jaar verder gaat het echt een stuk beter. Als ik nu met bepaalde dingen bezig ben en het wil niet direct lukken dan kan ik nog wel eens kwaad worden, maar ga dan gewoon even stappen en probeer het iets later weer opnieuw. Belangrijk is ook dat je niet telng op een iets blijft hameren. Ben je bijv. bezig met een volte tien meter en dat wordt elke keer weer 15 meter en een half eitje, ga dan gerust weer een stukje rechtuit rijden en probeer het later weer evene opnieuw.

Ikzelf denk nu ook niet steeds dat het paard onder het werk uit wilt komen, maar probeer me te verplaatsen in het paard.

Voorbeeld: mijn paard sprong als ik een kleine volte reed steeds aan in galop. Werd hier eerst altijd kwaad om en dacht dat ze het gewoonweg niet wilde en onder het werk uit probeerde te komen. achteraf bleek dus gewoon dat het paard nog niet sterk genoeg was en niet genoeg balans had. Nu ze dit na veel trainen wel heeft springt ze dus ook nietmeer aan in galop.

Wil hiermee dus zeggen dat het niet altijd te maken heeft met luiheid van een paard, maar ook weleens een kwestie kan zijn van (nog) niet kunnen en tuurlijk proberen paarden de ruiter ook regelmatig uit.

Wie doet dat niet

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 22:19

je hebt helemaal gelijk, maar ik heb dan tog het gevoel dat mijn pony moeite heeft met alles...dingen zoals wijken enzo krijg ik niet voor mekaar dan loopt ze alleen van voor en krijg ik de achterhand niet mee, tog denk k dat ze t wel aankan maar ook ik moet misschien duidelijker zijn..dus ik ga nu goed mijn best doen rustiger te blijven en duidelijker..kijken hoe het dan verloopt..