Roofer @ Endurance Laag-Soeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roofer

Roofer @ Endurance Laag-Soeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 10:24

Met een beetje vertraging Bloos dan toch een verslagje van onze tweede Endurance Wedstrijd.

We waren nog maar net thuis van Austerlitz en toen begon het al: Ik had nu al zin in de volgende rit! Na 1 keer rijden had ik meteen al het endurance virus te pakken. Zo erg dat ik nog maar een wedstrijd extra heb uitgekozen…. Over 2 weken gaan we ook nog naar Zelhem.

Nu dan mijn verhaal over Laag-Soeren (de Sprengenrit) van afgelopen zondag.

Na het afstruinen van wat routeplanners waren we er dan eindelijk uit hoe ver het rijden zou zijn met de trailer. We kwamen op 175 km uit en besloten dat maar gewoon op de dag zelf heen en weer te rijden. Ik had startnummer 1 en mocht als eerste starten van de Klasse 1, om half 11 dus. Ja, dat komt er op neer dat we erg vroeg uit de veren waren. Om even voor 6 uur reden we weg. We waren hartstikke vlot in Laag-Soeren. Roofer uit de trailer gehaald en Ed is grasjes gaan eten met hem terwijl ik me ging aanmelden bij het secretariaat. Meteen om 9 uur gaan voorkeuren. Dat leverde ons een HF van 40 en een A voor locomotie op, goed dus!

Op het moment dat we weer richting trailer liepen kwamen Frank en Mandy net aan. Zij zouden Ed een handje gaan helpen met groomen. Ik kan maar 1 ding zeggen: Ze waren echt een turbo-super-groom-team! OK dan! Ze hebben echt elk groompunt gehad!

Ik had nog ruim de tijd voor het starten dus ik heb Roof nog een ontbijtje voorgeschoteld bestaand uit pulp en muesli en heeeeel veeeeeel water. Ook wat gras ging er nog wel in. Klaar gemaakt voor de start en klokslag half 11 gestart.

Ik wilde het eerste stuk, bij voorkeur tot P/A ongeveer, met een zo hoog mogelijk tempo afleggen. Het was toen al warm en het kon alleen nog maar warmer worden! Als ik het eerste stuk vlot kon doen, dan konden we het met het tweede stuk (als het nog warmer is) mooi wat rustiger aan doen. Nou dat is ons aardig gelukt! Roof had er weer erg veel plezier in, met 18 minuten waren we al op 5 km. Daar stonden onze grooms al op ons te wachten met aangename verkoeling voor Roof.

Hier komen we “aanstormen” bij het 1e groompunt
Afbeelding

Tot een km of 12/13 ging Roof echt heel relaxed. Als we werden ingehaald door een ander paardje bleef hij super bij me. Ik kon gewoon doorrijden met een lang teugeltje! Ik heb hem maar 1 keer hoeven vertellen dat hij niet achter een ander aan moest crossen en dat was met het paardje waar we tegelijk me waren gestart.

Na 12/13 km werden we ingehaald door de meneer die uiteindelijk eerste is geworden. Op zich niets aan de hand. Roof wilde er achteraan draven en dat mocht wel van mij, hij hield dat tempo toch niet bij…. Totdat we werden ingehaald door een heleboel mountainbikes en het paardje voor ons ineens flink hard ging. Toen dacht Roof: “Dat kan ik ook!” Ik heb hem op de handrem moeten zetten en een heel eind was hij behoorlijk druk! Toen we bij Frank en Mandy aan kwamen was hij helemaal opgefokt en stond hij zich zelfs aan te stellen om het koelwater! Clown (Hij is normaal echt gek op water.) Hij wilde niet drinken (veel te druk…) en Frank en Mandy zij heeeeel snel naar het volgende punt gereden om nog een keer te proberen om Roof te laten drinken. Ik ben daar maar heen gestapt en langzaam maar zeker werd hij weer wat rustiger. Weer gekoeld, niets gedronken. Rustig verder gestapt (we waren met ruim 1 uur op 15 km en op 17 km zat de P/A) nog een klein stukje gedraafd. 1 Km voor P/A weer gaan stappen en de laatste 500 mtr. Ernaast gelopen. Eindelijk was hij weer wat rustiger. Ed had nog een emmer water, maar hij wilde weer niet drinken, dat koude water over je lijf is eigenlijk best wel lekker! P/A controle, alles goed. HF van 52, maar wel een hoge ademhaling: 54. Verbaast me niets, Roof gaat met zo’n plotselinge warmte panten (net als de IJsco’s vaak doen) als hij moet werken. Verder zag hij er nog fris uit en had hij er helemaal zin in. Nog even gekeken of hij wilde drinken uit 1 van de waterbakken die er speciaal voor stonden, maar helaas.

Op een wat rustiger tempo verder gegaan. Roof wat meer rust gegeven als hij daarom vroeg. Onderweg nog maar eens op mijn gemakje genoten van de prachtige omgeving en de fraaie vergezichten over de heide. Wat is het mooi daar zeg! Ja Nog even gestopt bij een waterpunt. Roof wilde alweer niet drinken. Heel even leek het erop, hij zat bijna met z’n neus in het water, maar helaas. Dan maar even koelen en weer verder. Zo kom ineens Frank en Mandy weer tegen. (Ik zei toch dat ze overal stonden!) Mandy wilde Roof erg graag laten drinken want hij had het nu toch wel echt nodig, je ging het goed zien aan z’n flanken. Maar helaas ook dubbeldrank door het water maakt niets uit…. Zelfs als je z’n neus erin duwt neemt hij geen slok! Dan maar met “geweld” dachten we. M’n bidon aan Mandy gegeven om hem te vullen met water voor het volgende groompunt. En jawel, na een paar km stonden ze daar weer, gewapend met bidon! Met wat handigheid van Frank hebben we die bidon leeg geknepen in z’n mond en dat was toch lekker! Water kun je drinken en dat is lekker! Clown Goh Roof, daar waren wij al achter, nu jij nog! Nou ja, er zaten in ieder geval wel wat slokken water in. Vlak voor de finish zat Ed op me te wachten, gewapend met de camera en water!

Vol bewondering kijk ik op naar mijn pony, is-ie echt van mij of droom ik? Haha!
Afbeelding

Eerst maar een halve kan over Roof heen gekiept en de rest op z’n mond gezet….. en ja hoor, hij dronk weer een paar sloken! Blij! (Mijn moeder zegt altijd dat ik niet zo uit de melkfles mag drinken, zou dat ook voor mijn pony gelden….)

Ik werd er door een klasse II ruiter die bij Mazzeltje reed op geattendeerd dat ik daar niet mocht stil staan (binnen 2 km voor de Finsh). Ik zei nog dat ik hem liet drinken, maar een pony die uit de fles drinkt zal er wel niet overtuigend uitzien als een paard dat gedrenkt wordt…. Haha! Knipoog Ach, het geeft niet, wij zijn verder gewandeld en paar meter voor de finish er weer opgeklauterd.

Met Ed het laatste stukje naar de finish gewandeld
Afbeelding

Pony is nog steeds blij als we na 30 km over de finish gaan!
Afbeelding

Gefinisht met HF 56, na 2 uur en 52 minuten rijden. We hebben de rit afgelegd met een snelheid van 10,46 km/u gemiddeld, heel netjes met dat warme weer!

Bij de trailer snel wat slobber gemaakt en dat heeft hij heerlijk opgepeuzeld! Vooral dat water wat daar inzat was wel erg lekker.

Afbeelding

Tsja, drink dan ook onderweg beest…. Nakeuring HF 48 en ook ademhaling 48. Hij had het nog steeds erg warm (we bedachten later dat we Roof wat extra hadden moeten koelen bij de trailer…. Volgende keer beter.), maar de rest was goed, ook voor locomotie weer een A.

Nog lekker even gedouched, hadden we beter voor het nakeuren kunnen doen met het oog op de ademhaling…
Afbeelding

Ik was dik tevreden en ben heel erg trots op mijn ponyding. Hij heeft het toch maar weer gedaan zo in die warmte! Wij zijn gebleven tot de prijsuitreiking, niet dat ik daar in voorkwam, maar ik was vergeten een enveloppe mee te nemen voor m’n vet-kaart. Blond Roof was gelukkig braaf en ook terug naar huis was hij rustig op de trailer.

Thuis aangekomen nog eens goed naar hem gekeken en ik vond hem wel nog steeds erg ingevallen bij z’n flanken. Op stal dook hij meteen weer z’n voerbak in en een paar minuutjes later stond hij te drinken. En binnen 10 minuten zag ik bijna niets meer van z’n ingevallen flanken! We moeten dus toch maar op drink-cursus….

En de volgende dag……. Stond hij er super bij! Lekker aan de hand naar strand gewandeld en in de zee rond gespetterd. (We werden nog door een echtpaar aangesproken, zij zeiden dat hij er bij stond alsof hij een jonge hond was. Hij stond zich te gedragen alsof hij 4 is i.p.v. 14!) Op de terug weg was meneer weer helemaal enthousiast en werd ik bijna mee gesleurd naar stal….

Het is geloof ik wel duidelijk na dit lange verhaal: Roof heeft super z’n best gedaan, we hebben veel plezier en lol gehad en hij was na afloop nog helemaal fit!

Mandy en Frank, nogmaals heel erg bedankt!

Jorie

Re: Roofer @ Endurance Laag-Soeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:27

Leuk verslag en leuke foto's!!! Netjes gedaan met die hitte!! En die drink-cursus......als dat zou kunnen......

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:50

Hij ziet er ook echt gruwelijk enthousiast uit Haha! Hij heeft echt een geweldig koppie Ja

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:52

Netjes gedaan met Super-Grover eeeh Roofer! Knipoog Haha!
op naar de volgende!!!!!!!!!

Roofer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 10:56

Gruwelijk enthousiast.. ja dat is hij zeker, dat beest is zo blij! Gisteren met Cross-trainen ook, echt prachtig vind het allemaal!

Super-Grover... hmmm, die moeten we erin houden! Best een idee voor op een dekje!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:04

wat een gaaf verslag
had natuurlijk al live gehord hoe blij je was maar nogmaals gefeliciteerd OK dan!

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:09

Wat een supergave foto's!! Ik kan me voorstellen dat je zin had om meteen weer een endurance te rijden, het ziet er zo stoer uit Cool Ik had 1 mei een wedstrijd in Loenen en onderweg kwamen we een aatal deelnemers van de Sprengenrit tegen, ik was wel jaloers op hun Haha!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:04

O wat een gaaf verslag zeg!
Ik wil ooookkkk!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:19

Priscilla, wat een leuk verslag met enthousiaste foto's! Die oortjes van Roof! *LOL* Jullie hebben echt je sport gevonden he? Cool

Een tip (voor zover je dat al niet deed): probeer bij groompunten eerst te laten drinken en pas dan te koelen. De kans is groter (niet gegarandeerd Haha!) dat ze dan willen drinken: koelwater geeft al wat verkoeling (joh Tong uitsteken) en veel paarden denken dan niet meer aan drinken.

Op naar Zelhem! En daar krijg je echt mijn hoofdstelletje, ik had er niet meer aan gedacht om dat bij het secretariaat achter te laten (net als mijn oude logboek... nu staat mijn mooiste wedstrijd er niet in...). Lachen

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:30

leuk verslag en super foto's!!

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:51

super verslag Priscilla!!
Je komt er wel met Roof! Het is een superleuk dier.
En wat betreft het panten, dat is mij ook bekend met de Fjord..
idd veeel koelen. Ik heb op een gegeven moment met een dweil op d'r kop gereden, twee gaten erin: oren erdoor en dan je hoodstel erover. Ik had het zo gemanufreert dat er zo'n punt tussen de ogen uitkwam zeg maar.. lastig te beschrijven, heb zo geen foto bij de hand.

in ieder geval: misschien dat het helpt. Of het echt geholpen heeft weet ik niet, maar het was wel lekker fris. Tijdens het koelen de lap weer goed nat maken. Als er niet zo veel groompunten waren nam ik zelf een paar bidonnetjes mee. Het is dan wel weer extra gewicht, maar in mijn ogen woog dat gewicht niet op tegen de voordelen van het koelen onderweg.

Gewoon uitproberen wat voor jullie het beste werkt en creatief zijn, en dan kom je er met een koudbloek ook wel!

Succes!!

Roofer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 14:01

Karin schreef:
Priscilla, wat een leuk verslag met enthousiaste foto's! Die oortjes van Roof! *LOL* Jullie hebben echt je sport gevonden he? Cool

Een tip (voor zover je dat al niet deed): probeer bij groompunten eerst te laten drinken en pas dan te koelen. De kans is groter (niet gegarandeerd Haha!) dat ze dan willen drinken: koelwater geeft al wat verkoeling (joh Tong uitsteken) en veel paarden denken dan niet meer aan drinken.

Op naar Zelhem! En daar krijg je echt mijn hoofdstelletje, ik had er niet meer aan gedacht om dat bij het secretariaat achter te laten (net als mijn oude logboek... nu staat mijn mooiste wedstrijd er niet in...). Lachen

Die oortjes van 'm vind ik zo geweldig! Elke keer als ik dat zie op een foto (en natuurlijk tijdens het rijden) denk ik weer dat ik een hele goede keuze heb gemaakt, ja we hebben het idd aardig gevonden! M'n vriend is er van overtuigd dat we ooit eens de 90 van Fasna gaan rijden Cool Nou ik nog.....

Heel erg bedankt voor je tip, dat had ik nog niet gehoord! Ga ik onthouden! Stop ik gewoon eerst zo'n bidon in z'n waffel.... Tong uitsteken

Zonde trouwens van je logboek...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:05

Ik heb 'm zelf al ingevuld, staat alleen geen handtekening van een vet onder. Knipoog

Bidon met zout water misschien een idee? Om de dorstprikkel op gang te brengen? Hopelijk is het dit jaar in Zelhem niet zo warm als vorig jaar, toen hadden we Laag Soeren-temperaturen!

En als julie zo netjes doorgaan, dan zou die 90 km op de Fasna er best wel eens in kunnen zitten! Ja

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:31

Roofer schreef:
Ik werd er door een klasse II ruiter die bij Mazzeltje reed op geattendeerd dat ik daar niet mocht stil staan (binnen 2 km voor de Finsh). Ik zei nog dat ik hem liet drinken, maar een pony die uit de fles drinkt zal er wel niet overtuigend uitzien als een paard dat gedrenkt wordt…. Haha! Knipoog Ach, het geeft niet, wij zijn verder gewandeld en paar meter voor de finish er weer opgeklauterd.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH, was jij dat, ik vond je al zo bekend voor komen!
waarom zei je niet even dat jij het was!
Je kunt idd gediskwalificeerd worden want je mag niet stilstaan binnen 2 km van de finish, maar je had gelijk hoor, we zagen dat hij dronk!!! uit een fles nog wel!!!
We dachten je alleen te waarschuwen, zou l*llig zijn als je daarom uit de wedstrijd zou liggen!!!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:54

Leuk verslagje Roofer Ja
(was al aardig bijgeklept gister, maar het is even goed leuk om te lezen Ja )

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:31

Leuk verslag Priscilla, en leuke foto's uiteraard Ja .

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:46

Karin schreef:

Weer wat geleerd! Ja
Volgende keer kunnen we nog beter ons best doen!

Leuk verslag, Priscilla! Dat je alles hebt kunnen onthouden hey!
Jullie hebben het geweldig gedaan, bedankt voor de leuke dag.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:00

Leuk zeg! Lachen Gefeliciteerd!! Roof is zo'n lief ding... Lovers

Volgens mij is Roof best een goed endurance paard zeg, want ik moet Röskur altijd best veel koelen om zijn HF onder de 60 te krijgen, en tegen die tijd is op hete dagen zijn ademhaling ook alweer rond de voorkeuring-waardes. Maarja, vooral voor die controles op p/a en finish probeer ik zoveel mogelijk te koelen, omdat ik toch altijd een beetje bang ben dat zijn ademhaling door het panten te hoog zal zijn... (en natuurlijk omdat ik weet dat hij gevoelig is voor de hitte en op hete dagen veeeel koeling nodig heeft Knipoog) En 500 m voor de p/a afstappen begin ik ook nog lang niet aan..! Tong uitsteken

Roofer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:00

mazzeltje schreef:
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH, was jij dat, ik vond je al zo bekend voor komen!

waarom zei je niet even dat jij het was!
Je kunt idd gediskwalificeerd worden want je mag niet stilstaan binnen 2 km van de finish, maar je had gelijk hoor, we zagen dat hij dronk!!! uit een fles nog wel!!!
We dachten je alleen te waarschuwen, zou l*llig zijn als je daarom uit de wedstrijd zou liggen!!!

Maar daar was toch laatst al een hele discussie over op EF? Dat je niet mag stilstaan binnen 2 km voor de finish, behalve op normaal op- of af te stappen of te drenken? Of heb ik het nu weer mis....... Ik ga meteen even neuzen in het regelement...

Ah, gevonden: Artikel 2.4, men mag binnen 2 km voor de P/A, vetgate of finish niet stilstaan, behalve om normaal op of af te stijgen of te drenken.

Er staat niet bij dat drinken uit een fles niet mag Haha! Knipoog