Jonge pony aan de teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Jonge pony aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 20:23

Hoi,
Ik heb nu geen les meer omdat degene die les gaf is gestopt. Ze had namelijk een aantal dingen gedaan op stal wat echt niet kon dus is ze weggestuurd.
Maar we hebben nu nog géén vervanger voor haar.
Ik ben de laatste tijd wat meer dressuurmatig aan het rijden met mijn jonge haflinger, die ongv. een half-jaartje onder het zadel is.
Wijken en zelfs schouderbinnenwaarts gaat perfect! Maar het aan de teugel rijden wil niet zo. Ik denk zelf dat ze het niet snapt.
Ik geef kneepjes in mijn binnenhand en de buitenteugel houd ik strak om het zo maar te zeggen verder drijf ik ook met mijn kuiten. Doe ik het wel goed? Zo heb ik het namelijk geleerd. En hoe kan ik zorgen dat ze me snapt?

Ik hoop dat ik een paar goede tips krijg Lachen Ik heb trouwens geen zin om er bijzet-teugels aan te hangen!

renes

Re: Jonge pony aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:02

Tjah.. GOEDE les lijkt me nu toch wel het beste en het verstandigste.. Zoek iemand in de omgeving die je verder kan helpen! Erg belangrijk bij het (in)rijden van een jonge pony!

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:08

les met een jonge pony of een jong paard is inderdaad belangrijk.. of in ieder geval iemand die er verstand van heeft en die je kan helpen! je moet ten eerste niet te gefixeerd zijn op het in de krul rijden.. eerst moet je pony goed aan je hulpen zijn en daarna kun je wat meer met je handen gaan doen en dus je pony in de krul rijden! bijzet zou misschien wel een oplossing zijn, dan weet je pony ook eens hoe dat dat voelt! maar als je dat niet wilt zou je je pony misschien een keer kunnen longeren met een bijzet.. tja ik zou het zo 1.2.3 ook niet weten! maar ik wens je in ieder geval heel veel succes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:10

Kijk voor dit onderwerp ook even bij de sticky op deze pagina, er is al veel over geschreven.
Aan de teugel wil niet meer zeggen dan ontspannen over de rug kunnen lopen. De achterhand zal daar voor moeten zorgen.. Kneepjes aan de voorkant werken daar echt niet in mee. Dan creeer je meer het in de krul trekken effect, met een leuk gebogen hoofdje. Dit heeft echter niets meer met paardrijden te maken.

Methodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:39

longeren met toutjes..
Dat deed ik maar niet touwtjes te strak hoor
gewoon opbouwen dan leert ze van zelf
te gaan ontspannen en hoef je ook geen hulpen te geven
dat doe je pas later als je het echt nodig heb zoals in de wedstrijden

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:47

die van mij heb ook vaak met touwtjes gelongeert, losjes, maar wel zo dat die gevraagd werd te zakken, en dan veel overgangen tempowisselingen aan de longe.

en erop, op een volte kun je er ook vaak veel mee doen, en contrastelling vragem, verder hand stil op je been rijden, veel figuren/wendingen, overgangen/tempowisselingen en zodra er de mogelijkheid is weer gaan lessen, en dan komt t vast helemaal goed.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:59

aangezien je paardje nog maar een half jaartje onder het zadel is zou ik als ik jou was gewoon lekker rustig aan doen Knipoog ...wat erg belangrijk is dat je paardje goed voorwaarts rijdt, dan komt het neerwaarts rijden vanzelf...je gaf aan dat wijken en schouderbinnewaarts goed gaat...mijn bescheiden mening: ik vind schouder binnenwaarts en wijken voor paarden die wat gevorderd zijn, dus train eerst eens voorwaarts/neerwaarts anders kan hij nooit goed deze oefeningen (wijken en schouder binnenwaarts)uitvoeren...veel geduld wordt later beloond daar ben ik heilig van overtuigd!
En misschien toch verstandiger om een ervaren iemad bij de hand te nemen..

Veel succes gewenst Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:54

sherif schreef:
aangezien je paardje nog maar een half jaartje onder het zadel is zou ik als ik jou was gewoon lekker rustig aan doen Knipoog ...wat erg belangrijk is dat je paardje goed voorwaarts rijdt, dan komt het neerwaarts rijden vanzelf...je gaf aan dat wijken en schouderbinnewaarts goed gaat...mijn bescheiden mening: ik vind schouder binnenwaarts en wijken voor paarden die wat gevorderd zijn, dus train eerst eens voorwaarts/neerwaarts anders kan hij nooit goed deze oefeningen (wijken en schouder binnenwaarts)uitvoeren...veel geduld wordt later beloond daar ben ik heilig van overtuigd!
En misschien toch verstandiger om een ervaren iemad bij de hand te nemen..

Veel succes gewenst Knipoog

he he een verstandig antwoord!!!! Haha!
de andere tips zijn ook wel tot op zekere hoogte goed maar toch niet helemaal.
werk eerst aan je basis en ga dan denken aan zijgangen, maar wacht daar voorlopig mee voordat je wat verder bent. zorg dat je pony scherp aan je hulpen staat en goed voorwaarts is. leer je paard je hand te volgen. dit kun je gaan uitwerken naar hals strekken, let op dat je geen contact verliest, dus behoud licht contact met de mond van je pony. zorg dat de achterhand goed blijft ondertreden en actief blijft. als je pony goed over de rug loopt ga je door middel van je been het hoofd iets omhoog drijven en vang dit op van voor. (been eraan houden) zorg wel dat je af en toe tussendoor de hals weer even wat langer laat worden, zo kan je pony even ontspannen en is tevens een goede beloning. zorg er wel voor dat je veel korte tempo-wisselingen rijd, veel slangevoltes om je paard soepel te maken en andere figuren maakt. dit draagt ook weer bij aan een goed ondertredende achterhand.
uiteraard blijft les een goede tip!!!!
succes!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 17:35

Vandaag heeft iemand me geholpen van stal en dus een beetje les gegeven. Het ging echt super goed! In stap en zelfs stilstand aan de teugel. Verder in draf een paar passen maar daar gaan we op oefenen. De basis kent ze al goed.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:23

Belangrijk is ook dat je bij het kneepjes geven, voelt of je paard ook wil zakken en je hand gaan volgen. Geef je paard de kans om te reageren en te zakken.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:08

Wat al werd gezegt, gewoon lekker voorwaarts en los rijden (met verschillende figuren) werkt het beste!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:09

Citaat:
Belangrijk is ook dat je bij het kneepjes geven, voelt of je paard ook wil zakken en je hand gaan volgen. Geef je paard de kans om te reageren en te zakken.

Goed Antwoord!