achterhand vasthouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skatie

achterhand vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 14:22

Hallo allemaal,

Ik zit echt even met een dringend vraagje. Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me kan helpen.

Mijn paardje houdt in galop altijd vreselijk haar achterhand vast ze knijpt als het ware altijd haar achterhand helemaal samen.
Dit doet ze dus alleen in galop want in stap en draf heeft ze een mooie actieve achterhand.
Het maakt geen verschil of ik in de verlichte zit ga zitten of dat ik haar laat ontspannen of juist iets opvang in galop.
Ook heb ik al geprobeerd de axhterhand te activeren met de zweep maar hierdoor wordt het aalen maar erger
alavat bedankt

klomp

Re: achterhand vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:04

tja alleen door veel te oefenen wordt een achterhand sterker..dus veel kleine stukjes gallopperen...niet hele hoefslagen, maar gewoon 5 passen galop, dan weer terug naar draf of stap en weer aangalopperen, enz. op beide kanten natuurlijk. lekker voorwaarts houden en probeer af en toe het paard terug te laten komen in de galop op been en zit...klein beetje verzamelen en weer wegrijden..ook dit een paar passen en weer herhalen.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:17

Mijn paardje heeft ook een hele moeilijke achterhand en kan zich daarom tijdens het werk vaak niet ontspannen in d'r rug. De galop is bij haar ook een flink probleem.
Ik merk aan haar veel verbetering na een bezoekje van de osteopaat. Vorige week is de osteo weer langs geweest en het zag er allemaal een stuk beter uit..
Mijn mening is dat het geen kwaad kan om je paard ook eens door een osteopaat na te laten kijken. Je kan er eerst maar beter zeker van zijn dat er geen blokkade zit voor je je paard oefeningen laat doen waar ze d'r achterhand veel voor moet gebruiken.

suc6 ermee

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:22

Ja bij dichtknijpen van achterhand, betekent vaak dat er iets echt niet goed zit in de rug. Als eerste optie zou ik er een deskundige bij halen (persoonlijk heb ik goeie ervaring met Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl) en vervolgens zou ik inderdaad eerst wat slangen lijnen gaan rijden, dat wil zeggen vanuit de hoek naar letter A of C rijden en dan denkbeeldig pionnen plaatsen waar je om heen moet rijden. Paard moet flexibel in achterhand worden maar ook in de rug, dit zou ik in beide richtingen doen en vervolgens als paard al wat makkelijker word, daarna pas wat tempowisselingen doen, korte tempowisselingen zoals Klomp hierboven dat al vermeld.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:23

Bets schreef:
Ja bij dichtknijpen van achterhand, betekent vaak dat er iets echt niet goed zit in de rug. Als eerste optie zou ik er een deskundige bij halen (persoonlijk heb ik goeie ervaring met Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl) en vervolgens zou ik inderdaad eerst wat slangen lijnen gaan rijden, dat wil zeggen vanuit de hoek naar letter A of C rijden en dan denkbeeldig pionnen plaatsen waar je om heen moet rijden. Paard moet flexibel in achterhand worden maar ook in de rug, dit zou ik in beide richtingen doen en vervolgens als paard al wat makkelijker word, daarna pas wat tempowisselingen doen, korte tempowisselingen zoals Klomp hierboven dat al vermeld.

haha!! ik was nog wat vergeten, maar jij vult het keurig aan Knipoog
OK dan!

Skatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 17:30

[b]Okee hartstikke bedankt allemaal
Ik denk dat ik inderdaad eens ga overwegen om hem na te laten kijken door een osteopaat. het zou inderdaad best kunnen dat er iets niet goed zit. het verhaal van de slangen lijnen heb ik al vaak geprobeerd allen dat helpt niet echt ze is dan leker los maar zodra ik aangaloper zet ze gelijk haar achterhand weer vast dus..........
Heeft iemand eigenlijk enig idee wat de kosten zijn van een osteopaat? Haha!

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:39

pff dat is zo verschillend... Voor de mijne was ik € 70 kwijt..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:21

Skatie schreef:
Okee hartstikke bedankt allemaal
Ik denk dat ik inderdaad eens ga overwegen om hem na te laten kijken door een osteopaat. het zou inderdaad best kunnen dat er iets niet goed zit.
het verhaal van de slangen lijnen heb ik al vaak geprobeerd allen dat helpt niet echt ze is dan leker los maar zodra ik aangaloper zet ze gelijk haar achterhand weer vast dus..........

Heeft iemand eigenlijk enig idee wat de kosten zijn van een osteopaat? Haha!

Die slangen lijnen ook weer in galop terug laten brengen. Want het werkt dan schijnbaar wel in de draf.
Als de slangenlijnen werken, moet je daarna eens proberen om vanuit de hoek naar letter A of C een rechte lijne te rijden en dan alleen in te buigen zowel naar links en rechts. Als je haar inbuigt naar links, hou je je linkerteugel eraan en wacht tot ze nageefelijk word. Als ze dat doet, dan stel je haar om en buig je haar naar rechts en wacht je tot ze nageefelijk word. Het kan namelijk zijn dat er te snel omgesteld word en dan laat paard ook niet los en komt achterhand ook niet mee. Neem je tijd ervoor. En als paard wat langer wil worden in de hals, laat haar naar voren gaan zodat ze kan gaan ontspannen, maar wel actief houden van achteren, zodat ze dus toch blijft duwen/stuwen vanuit de achterhand en dan brengt ze de achterhand verder naar voren.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:47

En anders met dubbele longe eerst werken (alleen als je dit nog nooit gedaan hebt, moet je niet zomaar aan beginnen) en dan goed voorwaarts houden, goed rechtrichten op volte (dwz dat als paard naar binnen valt --> terug naar voltelijn sturen door binnenlonge losser laten en met buitenlonge naar je toe halen om paard naar buiten te sturen en als paard juist naar buiten weg wil lopen --> paard naar binnen sturen door buitenlonge losser te laten en via binnenlonge naar je toe te halen om paard naar binnen te krijgen op de voltelijn) op moment dat paard zijn gewicht verplaatst zal paard op gelijkmatige aanleuning komen en ontspannen en zal achterhand er goed erbij komen. In draf moet je erop letten dat de buitenbenen op volte lijn lopen, in galop moeten de binnenbenen op voltelijn lopen.
Dit werkt echt heel goed.