Ehm problemen met de midden gangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oscarlover

Ehm problemen met de midden gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 13:39

Nou jah, ik heb een pony van 4 jaar en heb een beetje boel problemen met de middengangen. Ik ga binnenkort L1 en dan moet ik middengalop, middenstap, en ook nog eens middendraf.

En dan heb ik het probleem dat het moelijk is om het erin te krijgen. mijn pony is heel traag aan het been, hier ben ik nou druk mee bezig, en het word al een stuk beter.

Maar als hij middendraf of iets dergelijks moet doen dan begint hij met zijn hoofd te schudden en wil hij gewoon niet.

Nou is de vraag aan jullie hebben jullie goede tips, om te zorgen dat het beter word. Ik weet dat er veel tijd in gaat zitten om het goed te krijgen.

Tine_

Re: Ehm problemen met de midden gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:57

jonge pony's hebben vaak een beetje problemen met middengangen omdat hun evenwicht nog niet zo goed is.
Ik zou hem eerst sneller aan het been maken, dus korte stukjes voorwaarts en dan weer terug. hiervan wordt hij ook sterker. na een tijdje zou ik pas lange stukken weg gaan rijden. het schudden met het hoofd heeft (denk ik!) te maken met zijn evenwicht

succes ermee!!

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 14:05

frostyxxx schreef:
jonge pony's hebben vaak een beetje problemen met middengangen omdat hun evenwicht nog niet zo goed is.
Ik zou hem eerst sneller aan het been maken, dus korte stukjes voorwaarts en dan weer terug. hiervan wordt hij ook sterker. na een tijdje zou ik pas lange stukken weg gaan rijden. het schudden met het hoofd heeft (denk ik!) te maken met zijn evenwicht

succes ermee!!

Jah, hier ben ik al mee bezig, om hem goed te laten reageren op mijn been.
maar toch bedankt Knipoog

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:10

maar als je paard nog niet fijn aan het been en aan de hulpen is kan je ook nog geen middendraf enz rijden.
paard moet eerst goed op het achterbeen komen en sterker worden, want dat is hij nog niet voldoende denk ik ivm dat hoofdschudden, dat is puur spieren questie. alles wat hij doorgeeft met het achterbeen voel jij terug in je hand hij zet zijn achtrebeen naar voren en drukt daarbij zijn rug weg, vandaar dat hoofd omhoog. wanneer hij dat hoofd omhoog heeft loopt hij van het achterbeen af.

dus wat hierboven al gezegt werd. overgangen rijden om hem eerst fijner te maken en zo wordt hij ook sterker. paar passen weg draven en dan weer opvangen weer stappen enz

succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:28

Heel goed rechtrichten, goed van achteruit naar voren rijden, consequent zijn, dat je pony reageert op hulp die je geeft en veel korte tempowisselingen rijden.

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 16:06

Okee dank je, ik zal het proberen

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:27

wat ook wel wil helpen is balkjes lopen

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:20

Ja, syl. veel meeeeeeeeeeeeer overgangen maken. Ik zal maandag er eens even op letten of je dat wel genoeg doet hihi Haha! . Verder nog wat tips uit mijn geheime truken doos: benen stil houden in stap, gaat hij langzamer: geef hem een enorme rotschop zodat hij aan de andere kant van de bak staat. Wat ook helpt is volte verkleinen en vergroten en dan op de volte een pasje wegrijden en weer verkleinen. En proberen om standaard bij elke letter in de bak een overgang te maken, vaak denk je dat je al een heleboel overgangen maakt, maar in de praktijk valt dat nog wel tegen... Schijnheilig Middenstap zou ik me niet teveel zorgen om maken, vaak wil je in de stap te hard (ik ook, ik loop altijd te drukken... Bloos ) maar als je Thijs zijn neusje er wat uit laat komen dan stapt hij wel al aardig groot. Verder niet zulke lang stukken middengangen rijden, maar een paar pasjes, terug en weer een paar passen. Probeer in de proef echt hele duidelijke overgangen te maken, gewoon in de hoek flink terugrijden en dan naar voren, maar dat weet je zelf ook wel. Zo, genoeg?? Haha! Knipoog

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:29

Probeer eens, als je warm bent gelopen, om je paard weg te rijden en weer terug op de letter. Bijvoorbeeld bij de A in draf, bij de volgende letter in stap, de letter daarop ga je weer over in draf en de letter dáárop houd je een keer halt (probeer vooral te werken in stap en draf). Dit doe je een aantal rondjes net zo lang totdat je paard precies doet wat je wilt op de letter, dus niet er iets vóór of er iets na! Doe het alleen niet langer dan 4 á 5 rondjes want dan wordt het wel erg saai; voor jou en je paard! Zo krijg je je paard aan het been. Als dit goed lukt kun je hetzelfde principe toepassen op de middengangen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:35

Sluit me aan bij het bovenstaande: veel tempowisselingen rijden om je pony sterker te maken.
Verder is het goed je te realiseren dat je pony zich wat langer moet kunnen maken in een middengang. "Verlengen in het frame" heet dat in jurytaal. Aanleuningproblemen in de middengangen komen ook nog wel eens doordat de ruiter te weinig ruimte geeft, en het paard/de pony dan niet weet waar de energie van de drijvende kuit heen moet. Probeer je pony maar eens ietsje naar halsstrekken te rijden voordat je met de middengang begint. Bijvoorbeeld al in de hoek voor de diagonaal. Misschien dat het hoofdschudden dan verminderd.