Mijn pony schudt heel erg met zijn hoofd, dit doet hij eigenlijk al vanaf het begin dat ik hem heb. Steeds doet hij het een paar weken, en dan gaat het met veel moeite weer over maar het blijft terugkomen.. Nu las ik ergens dat paarden die niet goed zijn rechtgesteld ook met hun hoofd kunnen gaan schudden, nu ik erover nadenk zou dit best weleens de oorzaak kunnen zijn.
Ik wist al wel dat mijn pony niet helemaal goed is rechtgesteld, maar ik heb dit eigenlijk nooit echt als een groot probleem gezien. Het lijkt dat hij alleen scheef loopt wanneer hij fijn nageeflijk loopt (en hij loopt wel echt nageeflijk, ik rijd hem niet met mijn teugels maar echt met mijn been aan de teugel, ik hoef bijna niets te doen met teugels zolang ik hem maar voorwaarts houd). Als hij dan scheef loopt gaat zijn kont en hoofd naar binnen, zoals ik ook op plaatjes zie bij uitleg van een scheef paard. Dat hij niet rechtgesteld is lijkt me dus wel duidelijk.
Maar zou dit ook echt de oorzaak zijn van het hoofd schudden? Hij begint vaak met hoofdschudden als we weer wat verder komen, daarom dacht ik dat het gewoon verzet is, dat hij geen zin had om hard te werken maar het kan dus ook dat hij doordat hij scheef loopt zijn spieren op de verkeerde manier gebruikt op het moment dat hij voorwaarts en nageeflijk loopt. Als ik hem longeer (dat doe ik regelmatig als ik er niet mee kan met rijden) dan gooit hij zijn hoofd heel ver de lucht in. Het hoofdschudden is trouwens niet het enige probleem, soms gooit hij ook met rijden zijn hoofd helemaal de lucht in of hij loopt compleet achter de teugel, hij gaat niet echt hangen maar heeft zijn hoofd gewoon zover achter de teugel dat ik er niets mee kan. Maar zoals ik al zei gaat dit na een tijdje weer over, dan is er niets aan de hand zowel niet met longeren als met rijden, ik kan dan super met hem rijden. Maar het komt altijd weer terug..
Mijn instructeur heeft op mijn pony gereden en hij zei dat hij eigenlijk niet echt merkte dat mijn pony scheef loopt, dus het ligt waarschijnlijk aan mij.
Wat denken jullie, schudt hij met zijn hoofd omdat hij niet goed is rechtgesteld??