ontzettend dwars

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooske

ontzettend dwars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 12:09

De titel zegt het al ik heb een dwars paard Tong uitsteken .
Ze loopt al maanden super en is harstikke gehoorzaam.
Donderdag ben ik gaan rijden en ging het ook harstikke goed! Toen ik haar naar het hek stuurde om deze open te doen is ze met haar neusje tegen het schrikdraad aangekomen en heeft ze dus een flinke schok gehad. Een hevige schrikreactie was hiervan het gevolg. Voor ik het wist rende ze keihard weg en ging een aantal keer kaarsrecht de lucht in. Gelukkig bleef ik zitten en kon ik haar snel weer kalmeren, maar sindsdien is ze niet meer zichzelf. Ze is ontzettend dwars en wil helemaal niks. Met rijden gaat ze om de haverklap de lucht in als ze het ergens niet mee eens is. Niet alleen met rijden is ze nu ongehoorzaam maar ook met poetsen en aan de hand lopen. Het is net alsof ze mij er de schuld van geeft dat ze met dr neus tegen het schrikdraad aan is gekomen, alsof ik haar neus tegen het schrikdraad gedrukt heb ofzo. Ze is flink pissig op me met rijden en komt ook niet meer naar me toe in het weiland. Ze wil niet meer met me meelopen naar de stal en neemt zelfs geen snoepje meer van me aan Verward
Zwaar frustrerend dus! Ik moet constant boos op haar worden en mn stem verheffen terwijl ze anders altijd zo gehoorzaam en rustig is. Ik snap er helemaal niks meer van Verdrietig ..

Tine_

Re: ontzettend dwars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:13

het is een vervelende situatie.. maar ik zou haar gedrag niet accepteren, ik denk dat het dan alleen maar erger wordt.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:39

Ik denk dat je iniedergeval heel veel geduld nodig hebt maar het niet allemaal moet accepteren. Bij ons op stal was bij iemand haar bijrijdster buiten eraf gevallen, met haar voet in de beugel blijven hangen en zo een paar meter meegesleurd. Hierna was het paard wekenland dwars met opstijgen, zodra ze ging uitstappen en lange teugel gaf werd het paard al zenuwachtig, met afstijgen werd hij nerveus.. En ook met het rijden zelf. Langzamerhand wordt hij zichzelf weer.

Succes.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:39

Schrikdraad kan een enorme schrik opleveren.
Ga effe lekker iets anders doen met zijn tweeen bijvoorbeeld ter ontspanning aan de lange teugel naar buiten.

Een paard herinderd zich niet en geeft ook geen schiuld aan, het enigste wat ze weet is de pijn en de stress van dat draad en als je rijd rijd je er in de buurt.
Nou ja even de gedachten allebeid op iets anders zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:41

helemaal met Kafue eens
Lekker ff andere dingen, lang teugeltje naar buiten enz.
Ook in de bak, wat wandelen of zoiets om haar het vertrouwen weer te geven.
Ze mag uiteraard niet gevaarlijk doen, dan mag je best boos zijn, maar voor de rest extra geruststellen, zodat ze het weer gaat vertrouwen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:48

ik denk ook dat dit met vertrouwen te maken heeft.
het is altijd goed gegaan en zij ziet er geen gevaar in, maar nu heeft ze zich een x pijn gedaan en denk dat dat het vertrouwen een beetje geschaat heeft, dus lekker trutten met haar en rustig aan.

ik zou zeker niet te boos worden, want zo wordt het alleen maar erger. in het vervolg gewoon afstappen als je de bak uitgaat.
(ik blijf er nooit op zitten als ze een x schrikken of uitglijden langs dat hek, dan ben je verder van huis)

succes

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 17:56

Bedankt allemaal Lachen .
Ik heb haar vandaag even een dagje vrij gegeven en ik ga kijken of ik het dan morgen weer een beetje kan oppakken en donderdag ga ik met een meisje van stal naar buiten! Meer kan ik ook niet doen natuurlijk. Ik ben vandaag ook even naar haar geweest met een grote wortel die ze nou gelukkig wel van me aan wou nemen Haha! Dus dat vond ik al een goed begin. Ik denk inderdaad dat het vertrouwen geschaad is, maar aan de andere kant had ik haar wel gauw weer onder controle en heb ik haar daarna nog gerustgesteld, want ze stond helemaal te trillen natuurlijk.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:11

Ja, gewoon lekker met haar wandelen, alleen even komen om te poetsen, zodat ze ook weer zoiets heeft van: 'He, het is best leuk met jou' (ofzoiets Knipoog ) en dat ze dan weer rustiger word..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:15

Jouw paard is niet ontzettend dwars, maar ontzettend geschrokken.

Je schrijft dat het normaal gesproken een erg lief paard is, dan heeft het gewoon weer tijd nodig voordat ze je helemaal vertrouwd. Veel boos worden op haar heeft niet zoveel zin en zal dat proces alleen maar vertragen (maar dat betekent niet dat je over je heen moet laten lopen Knipoog, steigeren lijkt me bijvoorbeeld geen goed idee).

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:25

Ik ben het ook helemaal met kafue eens. Het paard is inderdaad erg geschrokken. Een van de paarden bij ons had enkele weken nodig voordat hij weer makkelijker langs het draad liep. Beloon het dier maar eens extra als iets bij dat "enge draad" goed doet voor je.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:39

Citaat:
Een paard herinderd zich niet en geeft ook geen schiuld aan, het enigste wat ze weet is de pijn en de stress van dat draad en als je rijd rijd je er in de buurt.
Nou ja even de gedachten allebeid op iets anders zetten.

een paard legt wel linken...
hij kan dit gelinkt hebben. Jij op zijn rug en pijn.
( voor degene die niet in linken gelooft... inrijden is het herhalen van hulpen totdat het paard de hulp bij zijn beweging aanneemt. En bijvoorbeeld de klikker techniek is linken.
Als je elke keer dat je je paard zijn naam zegt hem iets lekkers geeft dan gaat hij je stem en die intonatie linken met een beloning.)
En waarschijnlijk had je paard een bevestiging nodig van jou nadat het gebeurd was, maar was jij net even te druk bezig om niet te verongelukken waardoor je paard dus nog meer in paniek was geslagen.
Zo te horen hadden jij een je paard een goede band en nou zijn er een aantal dingen gebeurd die jij had moeten opvangen en waarvan je niet eens wist dat je ze moest opvangen...
Ik bedoel hiermee, waarschijnlijk heeft je paard een aantal keren geprobeerd bevestiging te zoeken bij jou en was die er niet. Nou is zijn vertrouwen beschadigt...
Ga nou niet gelijk heel erg slecht tegen je paard doen.
Ik kan niet oordelen hoever het angst is en ofdat ze het nu aan het uitbuiten is...
Maar je zou klein moeten beginnen en weer vertrouwen opbouwen.
begin met je paard rond te lopen aan een halstertouw en halster.
Gaat dit goed, ga dan naar de plek waar het allemaal gebeurd is.
Kijk ofdat je het stroom af kan zetten en laat je paard zien dat het niet erg is. Ga er dicht bij staan en raak het aan. Beloon m wanneer ze zich rsutig gedraagd... Confronteer je paard met wat er gebeurd is, maar zorg dat je altijd de overhand hebt en dat je haar kan gerust stellen.
Zorg dat je net zo lang door gaat totdat je paard ontspannen staat op die plek... Je kan zelfs zover gaan totdat je je paard kan aanraken met het hek, of andersom en dat hij merkt dat het niet erg is.
Wees niet bang dat je paard gaat denken dat er nooit geen stroom op staat, want zodra ze een keer tegen het hek komt ( wanneer jij nergens te bekennen bent) merkt ze vanzelf dat er stroom op staat, maar dan linkt ze het aan dat ze er niet aan moet komen en niet aan dat jij op haar rug zit.
Snap je een beetje wat ik bedoel?

zorg altijd goed dat je weet ofdat het angst is of dat het uitproberen is. Wanneer je een paard gaat straffen op angst momenten dan maak je het alleen maar erger... Maar een paard die aan het testen is mag zeer zeker een correctie verwachten...

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 09:56

Bedankt allemaal voor jullie advies!
Ik weet dat ik haar niet moet straffen in dit geval en dat doe ik ook zeker niet. Ik ben juist heel geduldig met haar geweest, omdat ik zelf ook geschrokken was van het incident natuurlijk. Het scheelde echt maar een haartje of ik had eraf gelegen ze steigerd zo ontzettend hoog ( ze is 1.74 en staat dan kaarsrecht omhoog Tong uitsteken ) Waar ik vooral van schrok op dat moment was dat ze bijna achterover viel, ik zag het al helemaal gebeuren dus ik schrok me dood. Jessie is gewoon echt een paard dat van de meest enge dingen niet schrikt en dan van iets heel kleins helemaal uit de pan kan springen. Ze schrikt dus niet vaak maar als ze schrikt is het ook altijd 10 keer zo erg als bij andere paarden, het moet altijd meteen zo overdreven. En dan is ze gewoon helemaal de weg kwijt, later ook na dat schrikdraad toen ik haar al weer gekalmeerd had en eraf was gegaan stond ze helemaal te trillen en te hijgen.
Ik schrok van de blik in haar ogen die ik nou nog steeds zie. Het is mijn paardje niet meer op dit moment, het is gewoon een wild dier. En ik vind het gewoon echt heel erg dat 4 jaar vertrouwen opbouwen in 3 minuten verpest kan worden en ik hoop gewoon dat ik haar vertrouwen heel snel weer terug krijg. Ik dacht dat ik juist gehandeld had, dat ik haar voldoende had gekalmeerd, kennelijk heb ik het mis.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:03

wees niet bang, zodra je het allemaal met haar hebt uitgewerkt zal het allemaal nog hechter zijn... Ze is geschokken en jij ook. Dit was voor haar de bevestiging dat het gvaarlijk was en toen ze troost bij jou zocht was jij zelf nog bezig te herstellen. Maar zodra jullie dit probleempje hebben doorgewekt zal je zelf ook wel ondervinden hoe je haar snel kan gerust stellen terwijl je zelf misschien nog niet geheel gerust gesteld bent... Dit is een leer proces en waarschijnlijk zal ze snel toenadering zoeken als je haar kan laten zien dat het niet zo gevaarlijk was als ze dacht... Zorg dat je naar je paardje kijkt zoals je naar haar keek voordat het allemaal gebeurd was. Op deze manier stimuleer je haar om ook weer normaal te gaan doen. Natuurlijk mag je haar straffen voor dingen die er niets mee temaken hebben. Ze mag geschokken zijn, maar dat is geen reden om lelijk tegen jou te doen... duidelijk maken dat ze bang mag zijn, maar zich niet mag misdragen...
Geef het tijd en aandacht en het komt vast wel weer goed...