Singelnijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 00:03

of terwijl singeldwang. hoe pakken jullie dit aan? tis gewoon een vraag. ik rij nu een drie jarige merrie in zit er nu drie weken op en sinds de huidige eigenaresse eraf is gevallen heeft ze last van singelnijdt. nu moet ik zeggen dat het nu allemaal super gaat. elke keer een gaatje aansingelen en dan paar pasjes stappen aan de longe dan weer aansingelen en dan weer verder. rijden gaat nu ook super ze begint al mega nagevelijk te lopen terwijl dit eigenlijk nog niet mij bedoeling was.

ik zal het even helemaal uitleggen eerst ree de huidige eigenaresse haar na een week schrok ze en begon ze wat dingen uit te halen de eigenaresse verloor haar beugel en klemde zich vast met het been, paardje was ontiegelijk geschrokken en begon te bokken de huidige eigenaresse viel eraf en heeft nu haar heup zwaar gekneusd en haar vierde lende wervel gebroken. dus heeft ze mij gevraagt omdat ik veel ervaring met jonge paarden heb, toen ik er mee begon de eerste dag kreeg ze last van singelnijdt (door dat been en klapperende beugel, denk ik) nu moet ik zeggen dat ze het allemaal weer goed oppakt. nu wil ik graag weten hoe jullie het zouden oppakken, en het proberen te voorkomen dat ze in staking komt als de singel vast komt te zitten.

ponymeid1

Re: Singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:13

Okkie heeft ook van die kuren. Zul je morgen wel zien Knipoog Maar het is echt schijtirritant. Heb 't nu zo dat we met z'n tweeen opzadelen, zorg altijd dat er nog iemand is. Wel in stal, want op de poetsplaats kan ze eventueel achterover klappen, en in stal stoot ze gewoon dr kop. Verder singel ik dan aan, iemand houd dr vast aan het hoofdstel en knijpt en masseert dr neus. Dan heeft ze de kop niet bij het aansingelen, en gaat 't al stukken beter dan eerst. Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 10:17

btw kim die merrie van wendy is dat die ik nu aan het inrijden ben.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:36

Tivoli heeft er ook last van. Ik kreeg de tip om zo'n singel met elastiek te gebruiken. Als ze zich dan spannen geeft het elastiek wat mee waardoor ze niet zo gauw gaan panieken. Ik heb hem besteld maar weet dus nog niet of het echt werkt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:50

Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl heeft ook stukje op haar site staan van pony met singelnijd/singeldwang. Lees het eens door misschien heb je er wat aan.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 22:39

HocusTivoli schreef:
Tivoli heeft er ook last van. Ik kreeg de tip om zo'n singel met elastiek te gebruiken. Als ze zich dan spannen geeft het elastiek wat mee waardoor ze niet zo gauw gaan panieken. Ik heb hem besteld maar weet dus nog niet of het echt werkt.

elastiek helpt ook niet dat heb ik al geprobeerd ze doe het nu niet meer zo extreem, en weet ook zeker dat der niks verkeerd zit of dat er verder iets aan de hand is. ja alleen omdat de eigenaresse er toen is afgevallen denk dat het daardoor komt.