Paard stapt richting thuis...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Burning_star

Paard stapt richting thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 13:16

Sinds vorige week vrijdag heb ik een nieuw paard, een 6 jarige Andulasier Corto. heel lief en braaf paard en al dikke maatjes met mijn bijna 2 jarige merrie. Gisteren vertrek ik op wandeling en nog 100m van huis keert meneer zich richting thuis, ik kreeg hem dus niet meer gedraaid e! Dit is de eerste keer dat hij dit doet!
Wat kan ik hieraan doen??
En hij heeft ook schrik van plassen...

Xje
Katrien

M3isSi3j

Re: Paard stapt richting thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:24

Je moet toch duidelijk laten weten dat hij niet de gene is die mag bepalen waar jullie wandelen, wanneer en hoe..

Koop een stapketting en doe deze door je halster als een slip (dus de ketting door bijde ringen aan de zijkant doen en dan het begin van de ketting vast maken aan het laatste ringtje) dan doe je een ander touwtje aan de gewone ring van je halster en als die omdraaid trek je hem eerst terug aan het gewone touwtje reageer je niet ruk je hem met die stapketting om. Het voordeel hiervan is dat de ketting een scherpe inwerking heeft en je toch niet in zn mond hoef te hangen. ook zal jepaardje geen last hebben van de ketting als jij hem niet gebruikt.

Wat je ook kan doen als die door je heen loopt is je arm omhoog. Zo laat je weten dat je boven hem staat!

Beloon hem als die braaf mee loopt en maak veel gebruik van je stemhulpen.. praat op een lieve hoge toon als die braaf is en zodra die iets doet wat je niet wilt verhef je je stem en maak je hem zwaarder! Op die manier hoort die duidelijk wanneer je iets niet wilt en duidelijkheid is soo belangrijk. Dus weer eerlijk, conseqent en duidelijk zodat je paardje weet wat die wel en nie tmag dan leerd die het snels.

Succes ermee

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:27

oww.. wat betreft de plassen: je paardje moet nog wat meer vertrouwen in je krijgen. Als je veel grondwerk met je paardje doet als poetsen, wandleen, longeren, losgooien ed. zal je elkaar steeds beter leren kennen en zal je een band krijgen samen. In loop van de tijd zal je paardje leren dat jij wel weet wanneer iets goed is en wanneer jij het doet hij het ook wel kan doen.

Als hij je vertrouwd en j gaat voor zn neus in een plas staan zal die vanzelf (na een beetje overhalen) erbij komen staan. Kost tijd maar geeft wel een goed gevoel als het je lukt!

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:38

Je moet zorgen in het geval van omkeren dat je consequent blijft tegen je paard jij wilt verde, vandaag morgen en volgend jaar, jij wilt naar recht dus gaat hij naar rechts! Dit doe je natuurlijk streng maar wel rechtvaardig!Succes
En wat plassen betreft is het inderdaad vertoruwen krijgen , want stel je voor misschien leven er wel krokodillen in Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:24

100 meter achteruit laten lopen, proberen om te draaien. Lukt het? Mooi, opgelost. Lukt het niet? Weer een stuk achteruit.
Heel vervelend rijden, maar hij heeft écht geen zin om 1 km achteruit te lopen, dus voor die tijd krijg je hem wel weer omgedraait.