Inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Inga

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 21:47

Idd.. help een penny hier.. (heb er nog even over gedacht om een schaduw account te openen)..

Ik ben sinds een paar weken bij een boer aan het rijden, en 1 van zijn pony's moet worden ingereden.. Nu heb ik er 4 keer opgezeten en het beestje is super braaf.. geen stap verkeerd (nou ja 1tje bij het aansingelen, op mijn voet). Nu moet het beestje nu ook aan het been worden.. Maar ik heb dus geen idee hoe ik dat moet gaan aanpakken.. En ik heb dus totaal geen zin om haar te gaan zitten verkloten..

Maar goed nu dus mijn vraag..

Hoe moet ik dat aanpakken om de pony aan het been te krijgen?

* Naar stemhulpen luisterd ze redelijk, ze heeft voor de kar gestaan dus een stuur heb ik ook *

Dankje Inga

M3isSi3j

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:52

Elke keer als je voorwaards gaat gebruik je je stemhulp en beenhulp zodra die dit goed doet beloon je hem.. Dan neem je hem terug en doe e het zelfde maar gebruik je eerst je been hulp en als die niet reageerd gelijk je stem erbij zonder je benen er af te halen. Zo bouw je je stemhulpen af.. Als die op een gegeven moment op je been hulp reageerd kan je je stemhulp gebruiken om te straffen, als die even niet reageerd verhef je een zwaardere stem.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 23:26

Dankje.. ik zal mijn best doen

esperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:37

En zorg dat je met zijn 2en bent. jij geeft de stemhulp en been. Je helper staat vlakbij met een longeerzweep en kan eventueel ZACHTJES bijtikken.
Ook al kennen ze de stemhulp, zorg dat er iemand bij is. Zodat ze iig voorwaarts gehouden kan worden. (bij steigeren, achteruit lopen, staken etc.)
Voor je helper is het fijn om een deel van de bak af te zetten, zodat je een stukje van 20 bij 20/30. Als dat niet lukt misschien een longeerlijntje eraan. Scheelt hem/haar een hoop heen en weer geren Knipoog

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:08

Wij hebben idd de beenhulpen aan de longeerlijn aangeleerd.. vergeten er bij te zetten..

Ik zou zelf nog niet met een zweepje gaan rijden.. jij moet je vooral concenteren op je houding, beenligging en hulpen!

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 12:44

de longeerlijn is er af.. Haar eigenaar houd het niet zo lang vol om te staan.. Dus moet ik het in mijn uppie doen (niet dat ze niet gwoon op de volte blijft) En als hij daar dan met een zweep staat, dan is het niet eventjes rustig.. maar goed.. Zweepje daar rijd ik ook niet mee.. Maar ik zal mijn best doen vanmiddag

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:16

hoi, ik zit eigenlijk met eenzelfde situatie als jij! Neem jij geen les? Of heb je al eerder een paard beleerd?

Mijn situatie staat bij: Zelf zadelmak maken en/of les nemen?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:52

Ik ben nu ook bezig met een drie jarige merrie aan het inrijden zit er nu drie weken op en het gaat super. de eigenaresse van die merrie heeft er eerst opgezeten en die is flink gelanceerd (4 de lende wervel gebroken en heup gekneust) Op zich kan ik het wel alleen heb wel meerder paarden zadelmak gemaakt en ingereden en tot niveua gereden zodat de huidige ruiter er mee verder kon. Maar zelfs ik wil gewoon begeleiding erbij (niet dat ik hier wil zeggen dat ik goed ben ofzo) maar het is gewoon fijner voor zowel ruiter als paard als er iemand meekijkt die er ook verstand van heeft, ga aub niet zelf aankloten neem begeleiding. Ook aangezien het je eerste keer is zal je veel vast komen te zitten in meerder vormen en dan kan je je paard over een tijdje nog niet rijden. met dat vast komen bedoel ik te zeggen (nagevelijk rijden onderandere, lengste buiging, evenwicht, uitproberen) en zo zijn er nog wel meer dingen waar je met de tijd tegen aan loopt.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 12:45

Oke Navidad.. Ik ga binnenkort toch met het paardje op les.. als het zo door gaat *gaat nu steeds beter* , maar ik zal mijn instructrice oid vragen of ze langs wil komen om mij te helpen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:11

dat lijkt me wel verstandig, er zullen nog veel obstakels komen waar jullie samen doorheen moeten dat is gewoon fijn met begeleiding erbij.

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:58

Als je op les gaat met een inrij-paard, en je wilt in een "gewone" les meelopen, vraag dan eens of ze speciale lessen voor beginnende paarden hebben (sommige maneges hebben dat) en ga anders in een les zitten die wat onder je niveau zit. Niet helemaal een beginnersles, maar wel zo dat je alles wat daar gebeurt al kent en je je dus niet om je eigen houding en hulpen druk hoeft te maken. Zo kan je al je aandacht aan je paard besteden.

Als je privéles neemt dan maakt dit natuurlijk niks uit. Knipoog

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 17:25

Ik ga voor de privé les.. Op andere dagen waar op de manege lessen zijn, kan ik bijna niet