Pony heeft schuim op z'n lijf door het galloperen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Pony heeft schuim op z'n lijf door het galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 21:39

De titel is een beetje vaag maar oke..
Laatst ging ik namelijk rijden met mijn verzorgpony, en ze galloperd a;tijd heel hard, dus ik ging voltes rijden en dan sluiten, en als ze dan langzamer ging de volte weer openen, als ze weer harder ging weer sluiten, en als ze rustig bleef doorgalopperen als ik de volte opende dan ging ik in draf even wat anders doen (beetje draven, figuren rijden, vhv e.d.) en dan deed ik weer hetzelfde, maar aan het eind zat ze helemaal onder het schuim.. en ze was heel moe, toen heb ik wel een hele [poos uit gestapt..

Mar nu vroeg ik mij af pof het normaal is dat ze schuim op der lijf kreeg. En of mijn volte openen-sluiten methode goed was..:p een of iemand nog tips heeft voor die veel tre harde galop..

Alvast bedankt!
Groetjes eef

Lusitana

Re: Pony heeft schuim op z'n lijf door het galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:55

op zich is het normaal dat een paard zo zweet als ze spieren moet gebruiken die ze blijkbaar normaal niet zo gebruikt en hard wil.
Zweten doen paarden nl ook als ze harder willen dan ze mogen, zich druk maken. Ook gewoon als ze erg warm worden door het werk.
ik denk wel dat je een beetje teveel/te lang hebt gegaloppeerd.
Je kunt die methode wel doen, maar een paar voltes is dan wel weer goed en dan even stappen tussendoor tot je pony op adem is en dan de andere kant op. Je moet vooral zorgen voor afwisseling.
Bij zo´n pony die te hard wil, kun je ook gewoon aanspringen een paar passen galopperen en dan weer terugnemen tot stap. Geen lange rechte stukken galopperen, maar bv alleen de korte zijdes en eens een volte. Dan tussen door gewoon je overgangen en figuren rijden. Niet de hele tijd met die galop in de weer. Dat is maar een klein onderdeeltje en als het goed gaat, moet je juist stoppen (of even stappen aan de lange teugel als beloning). Je moet duidelijk maken dat hij braaf is als hij langzaam gaat...dat er een beloning op volgt.

Ik hoop dat je hem daarna hebt laten rollen of gedouched hebt, want dat zweet gaat wel enorm jeuken...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:13

als ze te hard galoppeerd, moet je eerst gaan werken een de draf en stap.
zorg dat je verschillende gangen kunt rijden en dat ze prima reageerd op vertragen en versnellen.

heb je dat goed onder de knie, dan kun je gaan werken aan de galop, maar eerst de andere gangen bevestigen dat het goed is.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:14

ellepel schreef:
zorg dat je verschillende gangen kunt rijden en dat ze prima reageerd op vertragen en versnellen.

heb je dat goed onder de knie, dan kun je gaan werken aan de galop, maar eerst de andere gangen bevestigen dat het goed is.

Ik ga met ellepel mee. Eerst de rest bevestigen en dan verder werken.
En ook niet te lang. Schuimen van zweet zie je wel vaker maar meestal na erg hard werk. Het paard krijgt er ook niet perse wat van ofzo. Maar alles met mate is beter dan in een keer zo veel.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 17:09

ellepel schreef:

Ze reageerd verder wel heel goed op het been, ik heb haar zo van stap naar draf en andersom, alleen met de galop wil het niet. Ze heeft ook wel een periode gehad dat het wel goed ging, maar nu s ze een poos geledeen weer begonnen met het harde galloperen. Zou het misschien een idee zijn om een x met een martingaal te gaan rijden? (niet dat ik dit meteen wil gaan doen ofzo, maar ik had dat van en paar mensen gehoord, en wat vinden jullie daar van?)

-xxx-jes eefz

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:15

Een Martingaal is er voor zover ik weet eigenlijk voor dat het paard niet helemaal met zijn hoofd in de lucht kan. Of het tegen jou probleem helpt weet ik niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:21

Martingaal helpt hier niet tegen Lachen
Verder is het verhaaltje van Lusitana goed!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:59

denk dat het ook per paard wel verschild, zo kan ik een inspannende training bij mn paard doen en hij zweet een klein beetje... zo kan ik bij de arabier van mn buurtvrouw er 5min op zitten en die schuimt van kop tot kont...