Schuimen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naam

Schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 13:53

Ik heb eens even een vraagje over het schuimen dat t paard doet op t bit.

Mijn paard schuimt altijd enorm! Nou dat is alleen maar goed natuurlijk!

Maar nu viel mij van de week op, dat hij op zijn moeilijke kant waar hij altijd wat stijver en stugger is, meer schuimt dan op zijn goede kant.

Is dat niet raar vroeg ik mij af???
En hoe kan dat dan??
Want schuimen doen ze toch juist als ze goed ontspannen zijn??
Dus in mijn ogen moet ie dan op zijn makkelijkere kant meer schuimen! Bloos

GoldStar

Re: Schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:13

Aan de stijve kant wordt de grootste speekselklier - de oorspeekselklier - door de onderkaakrand meer afgeklemd dan aan de losse kant. De klier produceert daardoor meer speeksel. Meer speeksel betekent dus niet meer ontspannenheid. Het schuimen moet veroorzaakt worden door de tongbeweging die het paard ook maakt als het voedsel vermaalt. Dat schuim moet komt op de lippen van het paard. Met de tong linkt het paard dan af en toe de lippen.

Je kan paarden ook niet onderling met elkaar vergelijken.

Als de oorspeekselklieren in orde zijn en de werking niet wordt gehinderd, heeft een paard aan de kant waar het vast zit dus meer speeksel ontwikkeling dan aan de betere kant.

Als speeksel uit de mond gutst of druipt is dat geen teken van een meer ontspannen paard.

Oorzaak, gevolg en betekenis worden vaak door elkaar gehaald.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 16:26

Aha, nou t is bij mijn paard niet zo dat het er uit gutst..
maar dat hij dus schuim op zijn lippen heeft...
En dus op zijn stijve kant meer dan op de losse kant.
Maar nu begrijp ik dus waardoor dat zo is!

Vond t nogal raar dus. Maar goed! nu ik weet hoe dat komt!

Bedankt voor je goede uitleg!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:14

als een paard erg veel loopt te schuimen en het er helemaal langsdruipt wil dat dan niet zeggen dat hij gewoon erg goed heeft gewerkt? want ik neem aan dat bijvoorbeeld een goede dresuurruiter zijn paarden goed ontspannen heeft maar tijdens zo'n zware proef zie ik het tog regelmatig overal zitten, dat schuim..

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:03

Schuim kan vanuit de mond en lippen overal op het paardenlijf terecht komen. Om te bepalen of een paard ontspannen of gespannen gaat, moet je ook naar andere zaken kijken. Bij veel dressuuroefeningen komt de grote oorspeekselklier tegen de onderkaakrand, ook maakt het paard harmonische bewegingen, waardoor deze klier gestimuleerd wordt en meer speeksel aanmaakt. De speekselvloed wordt er bij elke pas als het ware uit de klier gemasseerd .... Ook de mate van stelling heeft invloed op de speeksel productie.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:21

En wat als een paard nou helemaal niet schuimt? Knipoog Zou daar dan iets aan mankeren?

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:22

Dan moet je controleren of het paard met kauwen (van voedsel) speeksel aanmaakt. Als de oorspeekselklier speeksel aanmaakt dan weet je dat de klier goed is. Er zijn meer klieren in de mond die speeksel aanmaken.

Je kan daarna of daarvoor in stilstand controleren met nageef oefeningen (al eerder beschreven op bokt) of het paard nageeft, de onderkaak loslaat en begint af te kauwen. Je kan ook de mond wat masseren en kijken hoe het paard hierop reageert. Het paard maakt dan speeksel aan en er vormt zich wat schuim op de lippen. Een paard zal dan een enkele keer de lippen likken. Dit hoort ook bij het rijden te gebeuren. Er zijn paarden waarbij de rand van de onderkaak tegen de onderrand van de halswervels komt als je de nek iets inbuigt. De oorspeeksel klier is dan volledig afgeknepen. Vanuit deze klier kan dan geen speeksel naar de mond aangevoerd worden.

Het is niet de hoeveelheid speeksel die bepaalt of een paard begint te ontspannen. Er zijn situaties dat er geen speeksel wordt aangemaakt en geen schuim op de lippen komt. In de meeste gevallen komt dit door het rijden (de handen van de ruiter, geen elastische eerlijke verbinding met de mond). Het is eenvoudig te controleren (zie proefje in stilstand op stal, in het gangpad of in de bak). Als je hier geen ervaring mee hebt, laat een "ervaren ruiter" dit dan controleren.