waarom?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eleonore

waarom?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 22:12

waarom lopen paarden met voorbeenproblemen zo graag op de voorhand??
vrijwel elk paard met hoefkatrol(die ik gezien heb) loopt op de voorhand te duwen.
weet iemand hier een zinnig antwoord op?

klomp

Re: waarom?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:16

zover ik weet loopt een paard van nature meer op de voorhand, aan de ruiter is het zaak om het paard meer op de achterhand te laten lopen...misschien komt er nog een uitgebreid antwoord van een mede bokker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:26

eleonore schreef:
waarom lopen paarden met voorbeenproblemen zo graag op de voorhand??
vrijwel elk paard met hoefkatrol(die ik gezien heb) loopt op de voorhand te duwen.
weet iemand hier een zinnig antwoord op?

Ik weet het antwoord niet, maar je hebt wel gelijk.Ik ken twee hoefkatrol paarden die op hun voorhand hangen, terwijl mijn paard veel meer stuwt van achter uit.Wat mij ook op valt dat die twee hele trage paarden zijn ,terwijl die van mij juist heel vlot is.Ik denk dat daar ook ergens het verband zit ,tussen op de voorhand lopen en traag zijn Verward .Ik vind het een hele goeie vraag ik hoop dat er nog een deskundig antwoord komt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:32

Ik denk juist omdat ze voozichtiger gaan lopen.

Klinkt misschien krom, maar als een paard op het achterbeen loopt,kan het het voorbeen meer eruit laten komen, met als gevolg dat de "klap" meer op de voorbenen komt.

Laten we ook niet vergeten dat zowieso 2/3 va het gewicht van het paard van nature al op de voorbenen steunt.

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij nooit is opgevallen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:51

De gewichtsverdeling is van nature uit al 3/5 op de voorhand en 2/5 op de achterhand. Het paard loopt zo in natuurlijk evenwicht.
Een paard zal zichzelf nooit op de achterhand zetten simpelweg omdat dat tegen de natuur in gaat en waarom iets doen terwijl het niet hoeft.
Dat het meer opvalt bij paarden met hoefkatrol komt omdat die paarden voorzichtiger zijn in het lopen en daardoor duidelijker op de voorhand lopen maar ieder paard loopt van nature op de voorhand.

Een geschoold paard zal wel in meerdere mate het gewicht op de achterhnd overnemen maar dan praat ik over echt al behoorlijk geschoold in verzameld werk.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:07

He, dat vroeg ik me ook al lang af.
Ik ga dit topic even in de gaten houden (sorry, heb niets zinnigs toe te voegen aan je vraag Bloos )

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:52

Het paard is van voren inderdaad zwaarder maar dat zegt niks over de gewichts verdeling in de beweging. In stilstand zou bijna elk paard zijn voorbenen als pilaren gebruiken. Een paard dat zich bewust is van zijn lichaam zou in de beweging het gewicht naar achteren verplaatsen en dus meer dragen van achteren. Dit kost het paard geen moeite, maar maakt het bewegen voor hem fijner en makkelijker. Elk paard goed voorbereid en zonder medische problemen zou meer gewicht dragen op de achterhand.

We kunnen je vraag ook omdraaien. Waarom hebben paarden die sterk op de voorhand lopen been problemen van voren.
Hoefkatrol is een slijtage en overgewicht probleem. Als je altijd veel te veel gewicht op de voorhand heb gedragen dan kun je nagaan dat dat geheel niet bevordelijk is. Dit is dus de reden waarom iedereen de kont er onder wil rijden. Enkel dat dat nog weinig zegt over de gewichts verplaatsing.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:59

josien schreef:
Het paard is van voren inderdaad zwaarder maar dat zegt niks over de gewichts verdeling in de beweging. In stilstand zou bijna elk paard zijn voorbenen als pilaren gebruiken. Een paard dat zich bewust is van zijn lichaam zou in de beweging het gewicht naar achteren verplaatsen en dus meer dragen van achteren. Dit kost het paard geen moeite, maar maakt het bewegen voor hem fijner en makkelijker. Elk paard goed voorbereid en zonder medische problemen zou meer gewicht dragen op de achterhand.

We kunnen je vraag ook omdraaien. Waarom hebben paarden die sterk op de voorhand lopen been problemen van voren.
Hoefkatrol is een slijtage en overgewicht probleem. Als je altijd veel te veel gewicht op de voorhand heb gedragen dan kun je nagaan dat dat geheel niet bevordelijk is. Dit is dus de reden waarom iedereen de kont er onder wil rijden. Enkel dat dat nog weinig zegt over de gewichts verplaatsing.

Een ongereden in natuurlijk evenwicht lopend paard heeft altijd meer gewciht op de voorhand dan op de achterhand. Zorda de rutier erop komt wordt het evenwicht verstoord. Dat is op zich geen probleen zij het wel dat het paard eerder slijt, wij rijden het daarom meer op de achterhand.

Maar het ongereden nog nooit door de getrainde paard loopt nooit met meer gewicht op de achterhand dan op de voorhand. De verdeling is altijd 3/5 voor en 2/5 achter. Wij rbrengen het over op de achterhand.

Een paard denkt niet zo na als ons die loopt zoals het hem vanuit nature is meegegeven op de voorhand kijkt maar in een weide met tweejarigen.

eleonore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 21:22

zijn er geen mensen die de oorzaak echt kennen?