Drijven met je zit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flamingo

Drijven met je zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 16:16

Ik krijg af en toe van mijn instructrice te horen dat ik teveel drijf met mijn zit. Als ze dit zegt heb ik het meestal wel door, maar als niemand me er op wijst rijd ik vrolijk verder.
Heeft iemand misschien tips om dit te voorkomen?

Squawk

Re: Drijven met je zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:47

Er goed op letten hoe je zit, in spiegels kijken als dit mogelijk is! Telkens proberen er aan te denken totdat eht zown btje vanzelf gaat!

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:24

Als ik jou was zou ik eens goed naar mijn houding en zit laten kijken. Je zegt dat je regelmatig drijft, oftewel duwt met je zit, doe je dit niet doordat je wat in stoelzit zit. oftewel, je steekt je onderbeen iets naar voren en je bovenlijf helt te ver achterover, waardoor de lijn schouder-heup-hak niet meer loodrecht is.

Door je houding goed te evalueren en te verbeteren kan je ook problemen met je oplossen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want een goede, onafhankelijke zit zijn de basis van goed paardrijden!

Succes ermee!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:03

Correct drijven met je zit doe je door je kruis aan te trekken, ik denk niet dat je dat constant doet, ik denk eerder dat je schuift in het zadel, wat idd totaal overbodig is. Gewoon stilzitten, rechtop. Drijven met je zit hoort alleen in de overgangen.
ALLE hulpen moet je staken zodra het paard daarop heeft gereageerd, zo ook zithulp. Als je paard niet of niet genoeg reageert, moet je en tikje geven (of spoortje) en dus aanwennen om wel op je lichte hulp te reageren. Dus ipv blijven drijven met je zit, gewoon eens even kort been en als daar niet op gereageerd word, tik. Maar verder ontspannen. Als je lacht voel je goed hoe je lijf kan ontspannen. Ga maar eens nep lachen, meestal schiet je dan vanzelf echt in de lach. dan kun je voelen wat het verschil is in meebewegen en actief bewegen in het zadel....probeer het eens.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:10

Gewoon goed en vaak les blijven nemen. Dan moet je het vanzelf gaan voelen.
Let goed op jezelf en op je paard. ALs je zelf rustiger gaat lichtrijden of dieper gaat zitten merk je dan veel verschil? Zoiets, gewoon veel schakelen met je zit hulpen dan gaj e het vanzelf wel voelen.