Ligt het dan toch aan mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Ligt het dan toch aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 12:42

Mijn merrie heb ik nu al zo een 6 jaar, en ben veel met haar aan het proberen geweest. Verschillende bitten ingehad en dingen geprobeerd. En vooral ook veel verschillende instructeurs gehad.
En waar ik steeds weer tegen op loop is dat ik van de meeste instructeurs zo gigantisch grof in de hand moet zijn.
Afgelopen maandag weer les gehad van een nieuw iemand en ik heb direct de bloedblaren in mijn handen staan. En nog vond ze dat ik meer in moest werken.

Mijn merrie komt tijdens de lessen terug in tempo en vind ik zelf minder goed lopen. Ze gaat hangen en wordt nukkig.
Zelf rij ik graag met minimale aanleuning en een stang. Juist met een stang is het belangrijk dat je je handen thuis kunt houden. Ik probeer ze boven haar schoft te houden op een constante maat en haar van achteren bij te rijden.

Deze instructrice stond erop dat ik met trens reed, maar heeft me vervolgens wel een half uur enorm met mijn handen aan het werk gezet.

Commentaar: die stang is toch veel te grof, dit werkt toch veel lekkerder? Maar ik zit wel met een boos paard ( wat ze anders nooit is) en de blaren op mijn handen.

Ik geef zelf meerdere mensen les, en allemaal volgens het principe van achteren naar voren rijden, dan komt dat hoofd vanzelf wel mee.
Maar het lijkt wel of ik daar een van de weinigen in ben Verward

Een instructrice die dit ook aanhangt heb ik in elk geval nog niet kunnen vinden.

Bets

Re: Ligt het dan toch aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:56

Ja het kan zijn dat je paard toch nog scheef is en uiteindelijk na lange tijd gaat paard problemen krijgen waardoor ze (over)belast raken en raken geirriteerd op bepaalde plaatsen, worden dus ook boos of chagrijnig ervan met alle gevolgen van dien.
Mijn paard ook die heb ik zelf in gereden als 2,5 jarige ruin en naar Z2 gereden, niemand vertelde mij iets over rechtrichten en paard was katsscheef, na jaren zo gereden te hebben begon paard opeens in wendigen te staken en zelfs te steigeren (wat hij bij inrijden niet eens gedaan had) als ik met zadel aankwam was ie ook chagrijnig en associeerde rijden met pijn. Logisch achteraf.
Door je paard goed recht te richten en in balans te zetten (met ruiter erbij!!!) zul je gaan merken dat paard heel anders van karakter zal worden. Mijn paard reed ik ook met stang en trens, nu momenteel alleen met trens, niets aan de hand, geen paard die op mijn hand hangt en heeft weer plezier in rijden gekregen.
Ik werk via klassieke rijmethode en ben erg blij mee dat ik dit heb mogen leren kennen en wil niet anders meer. Zelfs bij probleempaarden werkt dit systeem om paarden weer zuiver en goed te krijgen en zelfs veel liever van karakter te krijgen. Op moment heb ik ponyruiter als klant. Die pony stak enorm hoofd in de lucht, drukte rug compleet we en alles deed haar zeer, na 2 dagen lekker mee te werken op vriendelijke manier, is pony veel rustiger geworden, veel minder heet en aanhankelijker. Zie in mijn onderschrift wat links staan over natuurlijke buiging, klassieke rijmethode en rechtrichten. Succes ermee.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:02

Tja, iedereen is weer anders in zijn manier. Jammer dat je tot nu toe nog niemand hebt kunnen vinden die d3ezelfde aanpak als jij heeft.

Maar ik kan me ok wel voorstellen dat er genoeg zijn die een stang inhangen omdat je paard dan makkelijker reageert niet terecht is. Zou bij mij ook niet opkomen.

Nu ben ik nog wel een type ruiter zondar veel wedstrijdervaring, maar rijd alwel genoeg jaren om een beetje inzicht te hebben in paardrijden. Nu zelf bij mijj lessen loop ik er tegenaan dat ik ook zoveel met mijn handen aan het werk moet. Ook ik heb nog wel eens de blaren op mijn handen staan, terwijl ik ook van mening ben dat je juist zo licht mogelijke hulpen moet geven etc. Maar aangezien ik een snelle haf rijd en wij gezamenlijk nog moeten leren, moet ik dat maar even voor lief nemen. Het is of dit, of dat ze continu door mijn handen heen boven haar eigen tempo rond gaat lopen. Zoveel mogelijk ontspannen is het uitgangspunt ja, maar het gaat nu eenmaal niet van begins afaan van een leien dakje als je daarnaartoe wilt werken. Soms wordt het gebruik van een stang als het op trens moeilijk gaat gezien als 'gemakzucht' misschien. Eigenlijk ben ik ook een beetje van het basisprincipe dat een paard op trens goed te rijden moet zijn. In ieder geval de basis waar ik nog altijd in bezig ben.

Misschien op zoek naar een instructrice van de middensoort. Eentje die je niet te veel met je handen vraagt te werken, maar als ze je het vraagt dat ze ook kan uitleggen waarom dan wel niet.

Veel succes nog en ik denk niet dat het aan jouligt, je hebt gewoon de pech een instructrice die dezelfde opvattingen als jou heeft nog niet te hebben gevonden.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:15

zoals je zelf al aangaf: ik geef de mensen mee om van achteren naar voren te rijden (dat correct is), maar ik denk dat je nu in je les andersom bezig bent ! er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, daarmee wil ik zeggen sommige methodes werken niet.

ik heb nu echt een super instructeur waarbij ik nu al 2 jaar 1 x in de week bij les en dat gaat super, maar hiervoor had ik een andere instructeur en die heeft mij heel erg geholpen met het wakkere (bokken en mega hard rennen, heeft kantine ruiten en al gekost), maar toen we verder gingen qua dressuur, bassis enz klikte het gewoon niet en niet omdat zij slecht les gaf, maar gewoon de manier van toch eens een xtje doorhalen werkte bij mijn paard niet die kwam ook in protest en nu (de laatste 2 jaar) rijd ik echt super geen pijn in mijn armen en het loopt gewoon, dus zoek op je gemak verder naar iemand bij wie het wel klikt qua combi

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:31

irish_lady schreef:
Mijn merrie heb ik nu al zo een 6 jaar, en ben veel met haar aan het proberen geweest. En vooral ook veel verschillende instructeurs gehad.

Dit is ook niet goed want je moet dan steeds op een andere manier rijden.Mss moet je eerst eens gaan kijken hoe iemand les geeft en of dat bij jouw past.Dan heb je mss straks in een keer de goede en hoef je er niet nog eens 10 paar af te werken.Zo doe ik het zelf ook ik heb nu van 2 mensen les maar heb eerst een paar keer gekeken of het was wat ik zocht en nu gaat het perfeckt ik zie ook wel eens mensen les geven die zeggen hou hem naar beneden nou dan hoef ik al niet meer en ga verder kijken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 14:59

monsera schreef:

Dit is ook niet goed want je moet dan steeds op een andere manier rijden.Mss moet je eerst eens gaan kijken hoe iemand les geeft en of dat bij jouw past.Dan heb je mss straks in een keer de goede en hoef je er niet nog eens 10 paar af te werken.Zo doe ik het zelf ook ik heb nu van 2 mensen les maar heb eerst een paar keer gekeken of het was wat ik zocht en nu gaat het perfeckt ik zie ook wel eens mensen les geven die zeggen hou hem naar beneden nou dan hoef ik al niet meer en ga verder kijken.

Dat verschillende dingen proberen komt merendeel bij de verschillende instructeurs vandaan. Nu moet ik wel zeggen dat mijn merrie een geval apart is hoor. Met een gebroken trens weigert ze zowiezo te werken, een ongebroken trens gaat ook niet van harte, maar vind ze al minder erg. Ik denk zelf dat ze last heeft van dat geruk en gepluk. Waarom zou ze anders in mijn lessen zo boos worden? Wat ik niet snap is waarom een stang altijd gezien wordt als een teken van zwakte?

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:44

Met een gebroken trens weigert ze zowiezo te werken, een ongebroken trens gaat ook niet van harte, maar vind ze al minder erg. Ik denk zelf dat ze last heeft van dat geruk en gepluk. Waarom zou ze anders in mijn lessen zo boos worden? Wat ik niet snap is waarom een stang altijd gezien wordt als een teken van zwakte?[/quote]

Ik denk niet dat het een questie is van niet willen werken, maar eerder niet begrijpen. Paarden denken echt niet bij hun eigen van toedels ik doe nu niets meer. zeker heb je apparte gevallen en luie paarden enz en ze kunnen stuk voor stuk eigenwijs zijn, maar weigeren met werken denk ik persoonlijk niet.

Dat je je paardje fijner met stang vindt is iets persoonlijks en verder geen zorgen maken wat een ander daar van zeggen. als jij weet van jezelf dat je deze correct gebruikt, waarom niet.

susses.

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:57

Met een stang kun je niet op wedstrijd als je lager dan Z1 start, da's dan wel een probleem. Ik heb zelf ook vaak genoeg veel te erg geplukt en getrokken aan de mond van mijn paard, zal ik niet ontkennen. Ik weet wel dat dit altijd averechts werkt. Weet je wat je misschien kan doen? Met een dubbele teugel rijden, gewoon op een trens. Dat doe ik ook. Ik heb dan 'meer' in mijn handen, zodat ik ze stiller kan houden. Het voelt alsof je iets heel belangrijks in je handen hebt, ik heb gemerkt dat ik een stuk voorzichtiger ben geworden met mijn hand.
Ik rij nu zonder dat ik iets met mijn handen doe, ik rij dan veel overgangen en voltes en slangevoltes, en probeer zo recht mogelijk te zitten. Als ik alles op de juiste manier doe (of daar in elk geval naar streef) werkt mijn paard heel goed mee.
Enne.. als ik als ruiter al kan inzien dat plukken en trekken niet werkt, moet een instructeur dat toch wel helemaal goed kunnen inzien??? Anders ben je naar mijn idee een bijzonder slechte instructeur.

Veel succes ermee, denk eraan dat je paard liever een stang en een stille hand heeft dan een trens met een onrustige hand.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:55

irish_lady schreef:
Dat verschillende dingen proberen komt merendeel bij de verschillende instructeurs vandaan. Nu moet ik wel zeggen dat mijn merrie een geval apart is hoor. Met een gebroken trens weigert ze zowiezo te werken, een ongebroken trens gaat ook niet van harte, maar vind ze al minder erg. Ik denk zelf dat ze last heeft van dat geruk en gepluk. Waarom zou ze anders in mijn lessen zo boos worden? Wat ik niet snap is waarom een stang altijd gezien wordt als een teken van zwakte?

Ehmm... maar toch.. geruk en gepluk? JIJ zit erop, als er iemand zit te trekken ben JIJ het. En natuurlijk vind je pony rijden dan niet leuk met een trens. Wat dacht je anders van als je een andere instructeur hebt gevonden... daar eerst gaan kijken terwijl hij aan andere mensen lesgeeft? Of is dat geen optie?

btw het gebruik van een stang is geen teken van zwakte, maar vaak gaan mensen andere bitten uitproberen omdat ze met een trens niet kunnen, omdat die mensen gewoon niet KUNNEN rijden en te eigenwijs zijn om in te zien dat het aan hen ligt.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:35

Aan de ene kant kan je zeggen dat het niet aan jou ligt, omdat deze instructrice de verkeerde manier van aanpak heeft. Maar aan de andere kant ligt het wel aan jou, omdat jij de keus maakt van wie je les wilt Knipoog .

Ik zou dus altijd eerst gaan kijken bij iemand die les geeft, zodat je duidelijk kunt zien hoe iemands manier van lesgeven is. Na 1 les gezien te hebben, weet je vaak al meer dan genoeg...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:27

Een paard moet je van achter naar voren rijden over de rug naar de weerstand biedende hand toe. Eloastische aanleuning.
Halve ophoudingen okee maar strak vasthouden en trekken totdat er blaren ontstaan in de handen nee. Denk er altijd aan een paard kan veel harder trekken dan jij en je wint het nooit van hem. Ook als voorbeeld voor je instructrice.

Bitten, hulpteugels, scherpere sporen, stangen allemaal onzin. Eerlijk rijden is altijd beter en geeft meer resultaat. Mischien duurt het langer maar uiteindelijk eerlijk duurt altijd het langst.

Babsie_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:52

nou ik heb altijd geleerd dat je je paard met uje benen en zit moet rijden en niet lopen sjorren met de teugels dan word je paard er alleen maar opstandiger van omdat hij geen ontspannen krijgt dus probeer misschien meer met je benen naar je handen toe te rijden dus zoals je al zegt van achter naar voor dat werkt bij mijn paard ook super.
groetjes!!! en succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:59

Toch op zoek naar een instructeur die past bij jouw gevoel en jouw manier van rijden Lachen.

Mijn instructeur is erg van het 'van achter naar voor rijden', wel stelling vragen en af en toe een halve ophouding met je binnenhand, maar blaren heb ik nergens gehad.
Het eerste jaar dat ik les van hem had zijn we alleen bezig geweest met de basis (gewoon netjes voorwaarts lopen, reageren op je been, niet in zn eigen houding maar kunnen instellen waar jij dat wilt). Nu komen daar wat andere oefeningen bij.

Maar goed, ik ken genoeg instructeurs die inderdaad wel alleen kijken naar de voorkant of naar het 'figuren rijden'.

Gewoon doorzoeken dus Lachen. En van te voren eens een praatje maken om te kijken of het klikt qua rijstijl Lachen.

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 00:12

eerste vraag wat is katsscheef??
en ten 2de mijn instructrice zegt ook van achter naar voren rijden....
eerst goed voorwaarts vanuit het achterbeen en dan naar beneden rijden

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:33

lieferdje schreef:

Extreem scheef. Bijna alle gewicht op 1 kant (net niet alle gewicht want dan zou mijn paard omvallen)gooien zodat je dus heel moeilijk op 2 kanten kunt rijden.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:21

Kafue schreef:
Een paard moet je van achter naar voren rijden over de rug naar de weerstand biedende hand toe. Eloastische aanleuning.
Halve ophoudingen okee maar strak vasthouden en trekken totdat er blaren ontstaan in de handen nee. Denk er altijd aan een paard kan veel harder trekken dan jij en je wint het nooit van hem. Ook als voorbeeld voor je instructrice.

Bitten, hulpteugels, scherpere sporen, stangen allemaal onzin. Eerlijk rijden is altijd beter en geeft meer resultaat. Mischien duurt het langer maar uiteindelijk eerlijk duurt altijd het langst.

ben ik het helemaal mee eens.

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:59

Bets schreef:
lieferdje schreef:

Extreem scheef. Bijna alle gewicht op 1 kant (net niet alle gewicht want dan zou mijn paard omvallen)gooien zodat je dus heel moeilijk op 2 kanten kunt rijden.

dus is dat dan ongeveer als extreem vast zitten op 1 kant???
zodat je bijna niet meer ken sturen aan die kant???

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:04

lieferdje schreef:
dus is dat dan ongeveer als extreem vast zitten op 1 kant???
zodat je bijna niet meer ken sturen aan die kant???

Nee het paard is niet in balans, hij belast meer op 1 kant, bijv op rechterbeen heeft paard 200 kg staan andere kant maar 75 kg.Doordat paard dus scheef is, gaat hij dus op 1 kant erg vasthouden en meer druk zetten. Paar moet je dus rechtrichten om zowel paard in balans te zetten maar ook de ruiter in balans te laten zitten.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:49

In mijn ogen is het belangrijk om met zo licht mogelijke hulpen te rijden en dus met een stille hand. Ikzelf zou zeker niet zo hard willen inwerken dat de blaren op mijn handen staan.

Wat mij opvalt in jouw verhaal is dat je probeert om je hand zo stil mogelijk te houden ten op zichte van een vast punt op de schoft.

In draf houd een paard zijn hoofd vaak behoorlijk stil en zal dit goed werken. Bij een paard dat een ruime stap heeft zal in stap vaak zijn hoofd meebewegen met zijn lijf. Aangezien het belangrijk is om je hand zo stil mogelijk te houden ten op zichte van zijn mond. Zal je dan met je handen mee moeten gaan met de bewegingen van zijn hoofd.

Wanneer je dan je handen op een vast punt boven de schoft houd zullen je teugels overdreven gezegd afwisselend strak staan en in boogjes hangen. Een stille hand kan dus ook een bewegende hand zijn afhankelijk van de beweging van het paard en zijn hoofdhouding op dat moment.