sturen met je zit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske

sturen met je zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 21:44

Ik was vandaag aan het oefenen om heel erg met me zit te gaan sturen en gewoon teugels lang en dan proberen alles met zit te doen wat opzich gewoon goed ging vooral op het eind. Maar als je met je zit stuurt ga je toch meer op 1 zitknobbel zitten? Dus bijvoorbeeld als je naar rechts wil ga je op rechter kant wat meer leunen.

Nou las ik in de vorige Bit dat je moet zitten boven het zwaartepunt en dat begrijp ik ook wel. Maar ze zeide dat in de bocht je moest denken alsof een knikker in schaal was naar welke kant je moet "leunen". Maar dit is toch heel erg tegenstrijdig? Want met steuren zou je dan op rechter zitknobbel meer op moeten leunen terwijl ze in Bit vertellen dat je juist op linkerzitknobber meer moet zitten in de bocht?

Ik hoop dat jullie het verhaal een beetje snappen want is beetje lastig uit te leggen..

Issy

Re: sturen met je zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:31

je moet niet naar 1 kant leunen, door je binnen been (bijvoorbeeld links)op de singel te plaatsen en je buiten benen begrenzen achter de singel (bijvoorbeeld rechts) neemt je gewicht toe op je rechterzitknobbel maar wil je links af.

Gewoon je gewicht gooien in de richting die je op wilt is niet correct!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:39

je kunt ook met je heupen meedraaien dat werkt bij mij ook super

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:42

Ik vond het ook altijd lastig. Er werd gezegd "gewicht op binnenste zitbeenknobbel" waardoor ik vervolgens heel scheef ging zitten. Wat ik heel duidelijk vond is om zeg maar je heup een heel beetje naar voren te brengen aan de kant waar je heen wilt en je binnenbeen iets langer maken (komt ei'k op hetzelfde neer als Issy zegt). Ik probeer er altijd voor te zorgen dat ik recht boven het paard zit en om af te wenden ga je dus zo zitten dat je vanzelf recht komt te zitten als je paard idd afwendt. Het is een beetje ongelukkig geformuleerd en klinkt zo nogal als duwen en trekken, maar het zijn echt minimale hulpen. En verder kijken waar je heen gaat, helpt ook al een heel stuk Knipoog

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:03

Ik ga ook met Issy mee.. sturen doe je niet enkel op je zit hulpen maar met je been hulpen. Kafue heeft een keertje gezegt: je rijdt voor 80% met je zit, 15% met je been en de overige 5% zijn je handen die als een stok achter de deur staan. Ofwel het een kan niet zonder het ander.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 11:46

Issy schreef:
je moet niet naar 1 kant leunen, door je binnen been (bijvoorbeeld links)op de singel te plaatsen en je buiten benen begrenzen achter de singel (bijvoorbeeld rechts) neemt je gewicht toe op je rechterzitknobbel maar wil je links af.

Gewoon je gewicht gooien in de richting die je op wilt is niet correct!

Dan heb ik het denk ik gewoon verkeerd geleerd/begrepen. Ik wist wel dat je moest kijken waar je heen wil maar dacht dat je daarbij ook meer op de kant ging zitten waar je heen gaat.

Ik zal er voortaan opletten om het dus eigenlijk andersom te doen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:56

Ik moet altijd net wat meer gewicht zetten om mijn binnenbeen en hem daarbij dus langer maken. Let er wel op dat je niet te veel met je heupen meedraait, sommige paarden zijn daar gevoelig voor. Die van mij heeft last van zijn rug, als ik met mijn heupen ga lopen draaien, druk je als het ware met je zitbeenknobbel tegen zijn ruggegraat.....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:25

Ik blijf recht boven mijn paard (dus in het midden van het zadel) en ook dan kun je meer druk geven op de ene beugel dan de andere. Dat betektent dus: wending naar rechts: rechterbeen lang maken voor meer druk op de beugel. En zo blijft dat been ook mooi op de juiste plaats, kan het buitenbeen iets of wat naar achteren. Als een paard nog wat moeite heeft met de balans, of het is ongehoorzaam, druk ik mijn bovenbenen in het zadel (doe ik normaliter dus niet want dan hangen ze gewoon) en duw ik mijn benen min of meer in de richting waar ik naartoe wil.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:42

Het is ook maar net hoe je eigen natuurlijke houding is.

Ikzelf ben bv rechts, en is dus mijn rechterkant veel sterker. Hierdoor oefen ik meer druk uit op mijn hele rechterkant:

ik zit meer op mijn rechterzitbeenknobbel, druk mijn hak rechts beter uit en houd mijn schouder rechts lager.

Voor mijn gevoel moet ik dus constant op mijn linkerbil zitten, meer druk op mijn linkerbeugel uitoefenen (want dat been slingert), en mijn linkerschouder naar achteren houden.

Het stuk in de Bit is dus wel heel algemeen Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:05

In principe is het inderedaad zo 80% rijd je met je zit/gewicht, 15% met je been en 5% met je hand.
Maar hoe zit je nu juist in het zadel en waar zit je dan en waarom zit je daar?
Heel simpel je zit altijd midden in het zadel en wel zo dat jouw ruggegraad boven de ruggegraad van het paard is. Je gewicht is keurig in het midden geplaats. je zit rechtop. Hoofd rechtop duidelijk boven je ruggegraad, een verplaatsing naar voor of achter geeft al een duidelijke gewcihtshulp.
Schouders netjes naar achteren. De bovenarmen hangen naar beneden en de ellebogen aan je lichaam, de onderarm gaat afhankelijk van de mate van oprichting van het paard in een loodrechte lijn naar de mond van het paard.
De zitbeenknobbels links en rechts verdeeld in het zadel. Benen lang aflaten hangen met de hakken laag. Lijn kunnen trekken oor, elleboog en hak.

De zit blijf dus midden in het zadel, Hoe werk je met je gewicht in door het werken met het kruis, bekken en bekkenbodumspieren maar ook de buikspieren.
Hoe stuur je? In de meeste mate met je handen. Je vraagt stelling op de binnenteugel en staat toe, buiten vangt overigens iedere pas op.
Door die indraaien van de binnenteugel vanuit de pols neem je al grammen meer gewicht op je binnenzitbeenknobbel over en dat is toereikend genoeg voor de wending, buitenbeen begrenst door een handbreedte terug te gaan liggen maar in praktijk bij een ver door gereden paard worden de hulpen steeds kleiner totdat ze niet meer zichtbaar zijn voor ons.
Je gewicht is dus op het binnenzitbeen zuiver door de beugel ietsje pietsej mer te belasten. Je ruggegraad blijft netjes boven die van het paard, de schouders evenwijdig aan de schouders van het paard en je hangt dus niet mee naar binnen of naar buiten en je gaat ook niet voorover of achterover.

Het is dus zitten en alleen maar met kruis en bekkenbodumwerken en de binneteugel die de stelling aangeeft in samenwerking met je het geven van de beenhulpen en de gewichtshulpen maken dat een paard wend.

Kan een paard op een lange teugel wenden? Ja dan kan de mijnen wel maar dat vergt training, je moet dus al heel duidelijk vanuit de taille meedraaien ietsje gewicht op binnenzitbeen en zuiver boven je paard blijven zitten daar je anders de beweging blokeert

Het is zo moeilijk uit te leggen in de praktijk gaat dat makkelijker. Je paard moet zo al goed op je zit gereden zijn in de overgangen wil je met sturen op je zit gaan beginnen.