op welke hand rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

op welke hand rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 08:14

Hallo,
Als je een wending doorgaat, loopt je paard dan op de binnen of buitenteugel?
Voor mijn instructeur is het haast een obsessie geworden dat mijn paard enkel op buitenteugel loopt. Paard pakt binnenteugel graag vast. Nu moet ik overdreven van de hals af sturen etc. En met binnenhand spelen zodat paard loslaat.

Tips?... zijn zeer welkom !!!

Mrijn

Re: op welke hand rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:38

Hoe, wat en waar je ook rijdt, je paard hoort aan 2 teugels te zijn.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 08:52

ja, dat vind ik ook. Daarom begint de manier van lesgeven van mijn instructeur mij wat tegen te staan. Ik heb het idee dat ik alleen maar moet sjorren van hem om binnenhand los te werken.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:21

Als je het gevoel heb je dat je paardje niet lekker los is over de linker of rechterkant moet je da toplossen door middel van je benen.. Stel: je paardje houdt de rechterteugel vast.. op de rechthand zal je dan moeilijk die stelleng krijgen waardoor je gauw geneigd ben om meer druk op die rechter teugel te zetten.

Wat je in dit geval zou kunnen doen is je paardje door middel van je rechterbeen tegen je linker teugel aandrijven (eventueel een stapje opzij voor je rechterbeen in de wending dus) Zo komt die mooi rond over je binnen been heen en zal die de druk van je linker teugel aannemen zodat deze weer gelijk is.

Het klinkt heel eenvoudig maar in practijk wil het nog wel eens goed tegen vallen hoor! Oefening baart kunst en een goeie instructrice ook!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:29

Yep wat M3isSi3j al zei he rijd hem met je been naar je hand toe, dus problemen met vasthouden los je ook met je been op.

ik heb die problemen ook wel eens, maar het is elke x aan het wisselen, dan weer links en dan weer recht.

zodra je op de linkerhand rijd en hij is vaster op de binnenkant, dan nooit terug trekken op die teugel juist de kant dat ie los laat daar moet je op gaan rijden en van de sterke kant afblijven. je rijd hem met je binnenbeen naar je buitenteugel. uitzwaaien is hier soms wel het gevolg van, maar dat kan je beter even negeren, zodra je merkt dat ie ontspannender gaat lopen op je binnenhand, dan sta je je handen iets toe en rijd hem met beide benen weer naar voren.

het kost wat tijd, maar je komt er wel, maar niet de kant bewerken waar die op vast houdt, want je maakt je paard dan alleen maar schever en sterker.

succes

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:03

hee bedankt, dat is een waardevolle tip. Van mijn instructeur moet ik voornamelijk rechts rijden omdat dat zijn "vaste" kant is. Van jou begrijp ik dat ik me dus meer op links moet concentreren.

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:08

wat andere mensen ook al hebben gezegd, zeker niet alleen maar aan zijn sterke kant gaan werken, maar juist zelf meer contact nemen aan zijn "lichte" kant en je linkerbeen er goed aanhouden zodat hij vanzelf meer op je rechterteugel komt en om je binnenbeen gaat buigen zonder dat je aan de binnenteugel zit. Ik weet zelf dat het echt heeeeeeel moeilijk is om niet gewoon aan de sterke kant te gaan zitten trekken, maar hier los je niks mee op, alleen dat je je paard even in de krul trekt, maar hij zal dan nooit ontspannen kunnen lopen omdat hij met kracht in deze houding gedwongen is en niet vrijwillig, ontspannen daar is gaan lopen.
Ik zou als ik jou was nog eens duidelijk uitleg aan je instructrice vragen, want als ik je verhaal zo hoor denk ik dat ze in feite hetzelfde bedoeld als wat wij zeggen, alleen wil zij ook dat je hem aan de binnenkant een beetje los blijft "peuteren". Als je dit doet doormiddel van korte ophoudinkjes, in feite alleen een beetje trillen met je hand dan schud je hem als het ware een beetje losser aan die binnenkant, maar ik zou me in jou geval eerst vooral concentreren op het meer druk krijgen op je buitenteugel dan op die binnenkant. Als je je natuurlijke reactie om aan de sterke kant te gaan trekken kan onderdrukken kan je gaan proberen hem wat meer los te "peuteren" aan de binnenkant.

En wel zoveel mogelijk op zijn slechte kant rijden, want als je zelf heel handig bent met links en minder kan met rechts wordt dit ook niet beter door alleen maar met links bezig te zijn, maar juist door de slechte kant er extra bij te pakken. Begin met losrijden op de fijne kant en op het moment dat hij op die kan fijn is kan je van hand veranderen en regelmatig van hand wisselen, maar in totaal meer op zijn slechte dan op zijn goede kant rijden.

Succes ermee!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:20

ik wil je het advies geven om Bets hier op bokt te pm-en. ik had hetzelfde probleem en zij heeft me uitgelegd wat te doen...binnen een dag had ik weer een heerlijk soepel paard!!!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:35

klomp schreef:
ik wil je het advies geven om Bets hier op bikt te pm-en. ik had hetzelfde probleem en zij heeft me uitgelegd wat te doen...binnen een dag had ik weer een heerlijk soepel paard!!!

is en blijft een lastig iets, maar het is altijd goed te krijgen, maar dat het binnen een dag over is? je kan na een uur rijden echt wel je paard op 2 teugels hebben, maar de volgende dag dan kan die weer net zo sterk zijn op een kant, maar dat is een questie van spieren en verkeerde (scheve ontwikkeling) hebben heel veel paarden, maar ik denk dat dit een questie van tijd is om je paard weer perfect op 2 teugels te krijgen.

maar ik geloof best dat Bets een oplossing heeft voor dit probleem, want het heeft bij jou dus supe geholpen, dus ik vind het verder positief.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:37

hardi schreef:
klomp schreef:
ik wil je het advies geven om Bets hier op bikt te pm-en. ik had hetzelfde probleem en zij heeft me uitgelegd wat te doen...binnen een dag had ik weer een heerlijk soepel paard!!!

is en blijft een lastig iets, maar het is altijd goed te krijgen, maar dat het binnen een dag over is? je kan na een uur rijden echt wel je paard op 2 teugels hebben, maar de volgende dag dan kan die weer net zo sterk zijn op een kant, maar dat is een questie van spieren en verkeerde (scheve ontwikkeling) hebben heel veel paarden, maar ik denk dat dit een questie van tijd is om je paard weer perfect op 2 teugels te krijgen.

maar ik geloof best dat Bets een oplossing heeft voor dit probleem, want het heeft bij jou dus supe geholpen, dus ik vind het verder positief.

tja klinkt raar, maar toch is het zo...alles kan mits het goed gedaan wordt Knipoog

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:49

Beter hoor, maar jou paard was dan niet scheef denk ik het was dan eerder een rijtechnisch probleem, maar echt lekker dat ie nu dus fijn op 2 teugels is. succes en veel rijplezier,.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:28

Dedruk moet altijd ietsje pietjes meer zijn op de buitenteugel en dat zijn grammen geen kilos. Je rijd immers naar je buitenteugel toe, stelling is altijd licht naar binnen gericht, onzichtbaar op de lange zijde.
Als een paard de binnenteugel vastpakt direct been hand loslaten en spelen op de buitenteugel.
Verder een paard moet zowel links- als rechtsom evenredig getraind worden dus niet ene kant meer dan andere want dan krijg je ongelijk bespiering.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:16

hardi schreef:
Beter hoor, maar jou paard was dan niet scheef denk ik het was dan eerder een rijtechnisch probleem, maar echt lekker dat ie nu dus fijn op 2 teugels is. succes en veel rijplezier,.

ja toch wel...alleen had ik die scheefheid er al uit gereden...nu was het enkel nog een spanningsprobleem vanuit de rug.

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:57

Kafue schreef:
Dedruk moet altijd ietsje pietjes meer zijn op de buitenteugel en dat zijn grammen geen kilos. Je rijd immers naar je buitenteugel toe, stelling is altijd licht naar binnen gericht, onzichtbaar op de lange zijde.
Als een paard de binnenteugel vastpakt direct been hand loslaten en spelen op de buitenteugel.
Verder een paard moet zowel links- als rechtsom evenredig getraind worden dus niet ene kant meer dan andere want dan krijg je ongelijk bespiering.

ik denk dat je in sommige gevallen je paard wel op de ene kant meer moet trainen dan op de andere kant, want jij zegt dat je een ongelijke bespiering krijgt op het moment dat je dit doet, en oké als een een paard hebt dat precies gelijk bespierd is aan beide zijden, dan is dit ook zo, maar ik ken niet veel paarden waarbij dit zo is, ieder paard is scheef, net als ieder mens dat is en om deze scheefheid eruit te rijden moet meer trainen op de minder ontwikkelde kant dan op de kant die beter ontwikkeld is, maar vanaf het moment dat je paard links en rechts gelijke bespiering heeft dan heb je gelijk, want dan moet je op beide handen net zo veel trainen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:04

Ik heb geleerd dat je je paard met je benen en gewicht alle kanten op moet kunnen sturen, en niet met de teugel. Kun jij een knoop leggen in je teugel die op de hals leggen zonder dat je er aan zit, en je paard evengoed daar krijgen waar jij hem hebben wilt?

Maar als je de teugels vast hebt, dan vraag je stelling met je binnenhand (daarna laat je los) , zorgt voor buiging v/h paard door het binnen binnenbeen en rust de buitenteugel op de bolling van de hals.