ex-jachtpaard out of control !

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uponastar

ex-jachtpaard out of control !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 23:03

Wie kan mij helpen ?

Ik heb sinds een jaar een voormalig jachtpaard (Ierse Hunter) van (schrik niet) 24 jaar. Mijn probleem;
Wanneer we in de bak rijden gaat ze gigantisch (!!!) hangen aan de teugels; je krijgt er gewoon pijn in je armen van. Daarbij is ze vreselijk voorwaarts. Benen geven hoeft amper want dan gaat ze helemaal aan het crossen.
Ze werkt echt graag voor je, is enthousiast, maar moeilijk controle over te houden. Volgens mij is e.e.a. het gevolg van de harde manier waarop jachtpaarden gereden worden.

Hoe voorkom ik dat ze zo gaat hangen, zonder scherpe bitten gebruiken en zonder extra benen te geven ?

ps. bitloos rijden is (volgens mij) geen optie.

Poofje

Re: ex-jachtpaard out of control !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 07:27

Ik zou veel overgangen met haar rijden. En tempowisselingen. Dat ze leert terug te komen als jij dat wil. Door de overgangen zal ze als het goed is ook nageeflijker worden en dus minder hangen. Bij de overgangen terug moet je duidelijke ophoudingen geven maar absoluut niet trekken! Je kan ook schijnovergangen rijden, dus bv net niet gaan stappen maar dan weer voorwaarts laten gaan. Verder ook veel figuren rijden om te zorgen dat ze op jou let. Als ze gaat hangen niet terug gaan trekken maar een ophouding geven dat ze weer omhoog komt. Verder moet je vooral gedult hebben en niet boos worden, ik denk dat ze daar alleen maar nog loperiger en hangeriger van wordt als ik het zo hoor! Heel veel succes

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:38

yep. niet terug hangen dat is zoizo al iets wat je niet moet doen.
ik denk dat hij zijn balans zoekt in jou handen. dit is een lastig probleem, want zodra jij je handen gaat ontspannen gaat hij denk ik ook harder lopen (?) hij wil dan dat jij je teugels weer oppakt zodat hij zijn steun weer heeft.

probeer inderdaad overgangen te rijden. je mag hem wel een x op zijn plaats zetten als hij doordramt, dus maak een iets grotere ophouding, maar zodra die iets terug komt wel gelijk je hand weer o ontspannen. laat hem daarin op je wachten ontspant hij weer rijd je hem weer iets naar voren dit blijven herhalen. je paard moet gewoon leren wachten. je been ook zeker niet afsteken. gewoon netjes laten hangen naast zijn lijf. met ontspanning kom je het verst.

succes

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:57

je vraagt hier om een oplossing zonder been te geven, maar ik ben bang dat je die niet zal krijgen, omdat je te veel of te weinig druk van voren nooit op kan lossen zonder je been te gebruiken.
Je zegt dat je paard erg loperig is op je been, maar ondanks dat zou ik mijn been zeker niet afsteken, gewoon ontspannen eraan houden zodat ze je been leert te accepteren, want als je je been ervan afhoudt dan zal het af en toe heel plotseling tegen haar aankomen waardoor ze juist nog meer voor je been zal gaan vluchten.
Verder kan ik als tip geven om zeker nooit terug te gaan hangen aan je teugels, want je paard zal altijd sterker zijn. Probeer je hand juist te ontspannen zodat ze helemaal niks heeft om aan te gaan hangen. De kans is aanwezig dat je dan zal merken dat ze wat balansproblemen gaat krijgen, op het moment dat jij meegeeft als zij wilde gaan hangen kan ze een keer struikelen of extra weg gaan rennen, maar je moet proberen je hier niet zo veel van aan te trekken en geduldig af te wachten met je been eraan!
Om je paard meer op d'r eigen benen te leren lopen is het ook handig om regelmatig op de binnenhoefslag te rijden, waardoor ze niet meer aan de omheining kan "hangen".
Verder moet je vooral proberen het voorwaarts op te lossen, wat misschien moeilijk is omdat je het idee hebt dat je paard onder je uit loopt, maar als hij zelf al wat rennerig is en je krijgt dit van voren toch niet opgelost dan moet je maar doen alsof je zelf de hulp hebt gegeven om wat naar voren te rijden en er eventueel nog een schepje op doen, dus nog wat extra voorwaarts rijden, en dan de activiteit die je zelf opgewekt hebt na een paar passen weer op proberen te vangen aan de voorkant, maar blijf opletten dat je weer niet gaat hangen, maar korte ophoudingen maakt. Kom eventueel een keer iets groter in, maar blijf niet vast houden want dan kan je paard alleen maar op je hand gaan hangen en extra hard gaan rennen...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Succes ermee!!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:24

Oeps, dat probleem ken ik. Bloos Ex-jachtpaarden zijn niet bepaald makkelijk om dressuurmatig te rijden. Er staan er hier een aantal op stal, die voor een deel trouwens nog steeds als jachtpaard functioneren, ook allen Iers bloed en aldaar in de jachten gereden. Het principe van 'van-achter-naar-voren-in-de-hand-rijden' is ze allen volledig onbekend. Been = gaan met die banaan, hand = omhoog met de kop en springen, bovenbeen sluiten = remmen. Een combinatie van hulpen = "dit ken ik niet, wil ik niet kennen en ik ga nú stuiteren" Boos!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:28

Probeer ontspanning te creeeren, rust.
Veel overgangen rijden, veel voltens, lekker en goed losrijden. Zorgen dat ze op haar eigen benen gaat lopen. Want dat ze hard loopt hoeft nog niet te betekenen dat ze op haar eigen benen loopt.

Uponastar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 11:30

He Poofje, Hardi en Shadow06, Sorrow1 en Aimee, heel erg bedankt voor jullie advies, ik ga het zeker zo proberen. Ik hoop veel lol te krijgen met m'n merrie, en als ze es niet zo zou 'doorstampen' en hangen dan zal dat best lukken. Het is jammer dat dit soort dieren zo hard gereden word in de jacht'sport'. Ze is nu 24 en mag 'genieten', alleen beseft en vertrouwd ze het nog niet zo....

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:18

ik denk dat het ook gewoontens van zo'n paard zijn. Zeker jammer!

Maar met geduld berijk je een hoop.