Paard lacht me vierkant uit met mijn bustrens...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Paard lacht me vierkant uit met mijn bustrens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 11:12

Eibert is nu bijna een jaar ingereden. Altijd hardstikke goed gegaan tot hij meende dat hij iets hoorde/zag of dacht te missen dan gooit hij zijn hoofd in de lucht en begint als een gek te draven, sturen gaat dan nog en op de volte word hij rustiger maar hij flikt het steeds vaker, ook buiten. Ik merk dat als hij er geen zin in heeft gewoon knal door mijn hand heen loopt, weg controle! Hij staat ook regelmatig in de kar met een stang. De vorige week heb ik door schade aan mijn 'normale' hoofdstel met het menhoofdstel gereden. En dan ontspant hij en probeerd hij het ook niet meer. Op het hoofdstel met een bustrens geeft hij ook na (tot hij er genoeg van heeft), maar heb het gevoel dat hij me af en toe vierkant uitlacht met mijn bustrens. Iemand tips???Eibert is nu bijna een jaar ingereden. Altijd hardstikke goed gegaan tot hij meende dat hij iets hoorde/zag of dacht te missen dan gooit hij zijn hoofd in de lucht en begint als een gek te draven, sturen gaat dan nog en op de volte word hij rustiger maar hij flikt het steeds vaker, ook buiten. Ik merk dat als hij er geen zin in heeft gewoon knal door mijn hand heen loopt, weg controle! Hij staat ook regelmatig in de kar met een stang. De vorige week heb ik door schade aan mijn 'normale' hoofdstel met het menhoofdstel gereden. En dan ontspant hij en probeerd hij het ook niet meer. Op het hoofdstel met een bustrens geeft hij ook na (tot hij er genoeg van heeft), maar heb het gevoel dat hij me af en toe vierkant uitlacht met mijn bustrens. Iemand tips???Eibert is nu bijna een jaar ingereden. Altijd hardstikke goed gegaan tot hij meende dat hij iets hoorde/zag of dacht te missen dan gooit hij zijn hoofd in de lucht en begint als een gek te draven, sturen gaat dan nog en op de volte word hij rustiger maar hij flikt het steeds vaker, ook buiten. Ik merk dat als hij er geen zin in heeft gewoon knal door mijn hand heen loopt, weg controle! Hij staat ook regelmatig in de kar met een stang. De vorige week heb ik door schade aan mijn 'normale' hoofdstel met het menhoofdstel gereden. En dan ontspant hij en probeerd hij het ook niet meer. Op het hoofdstel met een bustrens geeft hij ook na (tot hij er genoeg van heeft), maar heb het gevoel dat hij me af en toe vierkant uitlacht met mijn bustrens. Iemand tips???

M3isSi3j

Re: Paard lacht me vierkant uit met mijn bustrens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:29

Het hoeft niet zo te zijn dat een paardje wat ook voor de wagen loopt niet meer normaal kan doen met een normaal bustrensje in.

Wat jij moet doen is zorgen voor meer variatie in zn werk. Als in de bak rijdt moet je hem elke stap bezig houden en goed laten werken.. Op die manier heeft die en niet de tijd om dit in zn hoofd te halen en zal die zich beter vermaken.

Rij heel veel tempowisselen als overgangen en schijnovergangen. Daarnaast zijn er tig figuren die je kan rijden en ook fantassiefiguren zijn leuk om te doen. Maak er ook eens een spelletje van voor je paardje: leg balkjes neer waar die tussen door en overheen moet, ga slalommen om pionnetjes heen en laat hem ook af en toe eens goed zn benen strekken door zo hard mogelijk te draven zonder aan te springen.

Zolang jij maar de controlle houd over je paardje kan je de meeste gekken dingen met hem eodne.. maar zorg wel dat je keer op keer die controlle behoudt en controleer ook of je die nog steeds heb met je tempo wisselen, overgangen en figuren.

PS: je zou als stok achter de deur een martigaal om kunnen doen dat als die zn hoofd omhoog gooit je iig contact kan houden met de mond en kan blijven sturen. Zelf vind ik dit niet de ideale oplossing maar wel een goeie methode voor in het begin misschien..

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:10

Misschien is het makkelijker als je je verhaal maar een keer neerzet, trouwens...

Op zich is het geen reusachtig probleem om met stang te blijven rijden, toch? Al begrijp ik wel dat je dat niet wil.

Een martingaal is 'n goed idee, dat is een hulpteugel die helemaal niets verkeerd doet. En bezighouden is ook een goede methode.

Maar hij is pas 4. Dus je kan ook proberen hem net even wat vaker lekker een lange teugel te geven. Maak het niet meteen te zwaar. Het kan namelijk inderdaad zo zijn dat hij je "uitlacht", maar het kan ook zijn dat het nog net even te zwaar is, en hij probeert onder het werk uit te komen. En een stang maakt het onder-het-werk-uit-proberen-te-komen nogal pijnlijk, dus dat zou ook kunnen verklaren waarom hij met stang wel goed loopt...

Wat zegt je instructrice hiervan?

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:00

Mijn eigen ervaring zegt dat het paard gewoon even probeert om onder het werk uit te komen. (Kan het natuurlijk niet geoed beoordelen vanaf mn luie stoel maar dat lijkt zo). Ik denk dat een weekje met (losse) slof rijden misschien wel goed is. Gewoon aan de zijkant vastmaken. Tijdens je 'normale' rijden gewoon los laten hangen, op het moment dat je paard er onder uit probeert te trekken, gewoon even de slof erbij pakken, totdat je weer invloed hebt op je paard en weer door kunt rijden. Dan laat je je slof ook weer los hangen. Vaak probeert een (jong) paard van tijd tot tijd even hoe ver hij kan gaan.. (t zijn net kinderen soms..). Een slofje erbij is dan even handig (als HULPmiddel voor degene die nu beginnen te steigeren haha)

ludiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:03

ik had bij mijn eerste pony ook dat probleem totdat ik een ononderbroken trensbitje kreeg,, hij liep dr super op en had geen gekkigheden meer. en kwam ook niet meer tegen de hand in..

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 21:22

Mijn instructeur zegt erdoorheen rijden, zijn streken (die heb ik door langdurige ziek zijn ook lang niet gezien). Maar omdat hij al voor de kar met stang word gereden probeer ik hem onder het zadel zo ontspannen mogelijk te laten lopen met een 'lange' teugel. Maar zodra hij ff geen zin heeft begint hij te kloten. Is soms al bij het aandraven met overgangen ect... als ik hem probeer te corrigeren begint hij alleen harder te draven wil hij ook niet stappen of galoperen alleen hard draven. Het is net of het gas blijft hangen. verlies gewoon controle over hem. Of als hij iets 'engs' ziet heb ik er gewoon geen houden aan. Ik wil hem juist iets zachter maken in de mond niet harder. Op advies ben ik ook al met dubbele longe aan de slag gegaan, en daar ontspant hij (uiteindelijk) wel op. Dan heeft hij ook een bustrens in. Het is niet elke training of een hele training lang, maar vervelend is het wel. Ontspannen rijden is er zo niet bij

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 00:16

Als je echt denkt dat een ander bitje de optie is.. zou ik kiezen voor het passoabit.. dit is gewoon een trensje met daaronder nog 2 extra ringen.. als je een teugel aan de bovenste ring doet werkt die niet anders in dan het bitje wat je nu heb, als je daarbij ook nog een teugel aan de onderste ring doet en deze enkel oppakt als je de controle kwijt bent zal het bit met een hefboom effect inwerken en dus een stuk scherper zijn.

Maar ik zou toch met extra lessen het blijven proberen op dit bitje en zonder hulpteugels!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:25

Mijn paard heeft ook in tuig gestaan, nog niet voor de kar. En ik heb ook paarden gereden die zowel voor de kar als onder het zadel liepen.

Wat jij zegt klopt ten delen. Mijn paard liep ook in ene stukken makkelijker met een s&t hoofdstel in als met mijn dubbelgebroken bit.
Maar de mond van een jong paard is nog zo gevoelig, dan durven ze ook niet tegen het bit in te gaan. Toen ik dit hoorde ben ik alleen nog maar op de dubbel gebroken gaan rijden, voor een jong paard is het ook goed om aan 1 bit te wennen. Ik kan goed met de S&T overweg hoor, maar ik wilde geen risico's nemen op een stug paard.

Nu loopt mijn paard gewoon ontspannen op een dubbel gebroken bit, maar hij heeft ook nooit meer een stang in, omdat hij niet meer in het tuig loopt.

Ik zou in jou geval toch overwegen om met een stang te gaan rijden, ook omdat jou paard voor de kar staat. Dan kan je paard aan 1 bit leren wennen.
Misschien kun je iemand vragen je te helpen met het rijden hiervan. IVM ander teugel gebruik.

Beetje lang verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Lianne

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:19

Hmmz... Het aan-een-bit wennen, daar ben ik het denk ik niet echt mee eens. Ik heb een tijdje een fjordenmerrie gereden, die al heel haar werk-leven (zo'n 13 jaartjes) op een stang had gelopen (eerst voor de kar, daarna onder het zadel). Ik heb haar nooit met stang gereden (omdat ik vind dat ik daar niet goed genoeg mee om kan gaan) en ook op het enkelgebroken trensje reageerde ze goed. Nou ja... Hetzelfde als op de stang in ieder geval. Als er ooit 'n paard is geweest die gewend was aan de stang, was zij 't wel. Dan zou ze toch heel slecht op dat trensje moeten reageren, volgens het aan-een-bit-wennen-idee...

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:26

Ach jongens elk jong paard probeert je toch een tijdje uit. Gewoon veel afwisseling in het werk aanbrengen, belonen als hij zijn aandacht er goed bij houdt en als het echt alleen maar kunsten zijn en je paard niet bang is (kun je aan zijn ogen vaak wel zien) een keer goed bestraffen. Veel succes ermee.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:15

M3isSi3j schreef:
Als je echt denkt dat een ander bitje de optie is.. zou ik kiezen voor het passoabit.. dit is gewoon een trensje met daaronder nog 2 extra ringen.. als je een teugel aan de bovenste ring doet werkt die niet anders in dan het bitje wat je nu heb, als je daarbij ook nog een teugel aan de onderste ring doet en deze enkel oppakt als je de controle kwijt bent zal het bit met een hefboom effect inwerken en dus een stuk scherper zijn.

Maar ik zou toch met extra lessen het blijven proberen op dit bitje en zonder hulpteugels!

Gewoon een trensje met nog 2 ringen eraan?! Net zoals een slof maar een teugels is die naar de singel loopt.. Ik ben trouwens meer voor het GOED gebruik van slof dan, voor pessoabit.

Een pessoabit heeft een hefboomwerking, zonder de begrenzende werking van de kinketting. Bovendien zet je dit onbeperkte hefboomeffect dan nog eens op een gebroken trens, waardoor je een maximaal notenkraker effect krijgt. Perfect als je het paard geen respect maar angst voor het bit wilt aanleren...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:31

Ben ik met je eens! maar volgens mij kan je toch beter een passoabitje in doen en die 2de teugel los laten hangen dan een stang. En of een slof werkt is ook nog maar de vraag.. misschien is een slof of een martegaal wel de oplossing of is zelfs dat neit nodig.

Ik heb er ook bij gezet dat ik het zou proberen op te lossen met extra lessen en dit bitje en zonder hulpteugels..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 23:09

Ik zou niet beginnen met allerlei constructies als pessoabitten, martingalen en sloffen. Gebruik een trens, maar wat dunner.

Een dunner trensje werkt wat scherper in, desnoods gebruik je een dubbel gebroken trens (werkt minder met notenkrakereffect van de tong dan een enkelgebroken bit) . En wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 07:45

Ik zou het paard laten nakijken! klinkt mij alsof erop zitten gewoon zeer doet.
Of dat er rijtechnisch nog zoveel mis is dat hij aan het vluchten is.
Als hij loopt, geeft hij dan ook na en kan hij lekker over de rug lopen? Hij moet gewoon beter op been reageren, nu klinkt het alsof hij daarop wegschiet.

Een stang houdt hem dan misschien wel tegen( als rem) maar wil natuurlijk niet zeggen dat het dan allemaal goed is.

Jammer dat je instructeur lang ziek is, want er zal echt iemand met je mee moeten kijken.
Maar idd, niet op eigen houtje pessoa bitten en sloffen inhangen. Maar een martingaal kan (m.i.) geen kwaad en geeft je alleen de zekerheid dat je nog iets in je handen hebt als hij wegspringt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 08:04

Ik denk dat hij je een beetje aan het uitproberen is. Hij is misschien slimmer dan je denkt. Streng zijn, eventueel met stemhulp even kort en boos een snauw geven.

Voor je het weet heb je hem te veel toegegeven en lacht hij met je. Als je je respect gaat verliezen is het heel moeilijk dit terug te krijgen en om dan met allerlei hulpteugels en onmogeljke bitten te gaan werken, is een lange vervelenden weg met een paard dat steeds vervelender gaat worden.

Hij heeft het goed gedaan, dus kan het ook goed met dat bit.

Ga je even rijden en als je denkt dat hij weer wil kijken, ga je een rondje met lange teugel stappen zodat hij zijn hoofd omhoog kan doen. Beetje compromise geven, het is nog een jong paard. Maar blijf consequent. Als jij vind dat hij al een paar keer heeft mogen kijken, dan is het moment dat hij uitkiest niet jouw moment en moet hij dat rondje naar jouw luisteren, als hij dat doet beloon je hem.

Ik rijd nl een vervende knol en geloof me hij is ontzettend slim met uitdenken en het is best moeilijk om hem bij de les te houden zonder dat hij kwaad wordt of beledigd is. Ik kreeg al het advies dat hij soms flink op zijn donder moet krijgen, maar dat is eigenlijk al te laat,zijn ego is al iets te groot op dat gebied. Compromises werken goed. Tenslotte is hij buiten mij ten alle tijden in het voordeel, in een bak heb je de bakrand, buiten alleen het ruime sop. Als ze je dan gaan proberen, heb je het niet breed hoor.

Succes.

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:33

Ik mis een woord in jouw verhaal en dat is vertrouwen.
Heb je wel een vertrouwensband met je paard ?

Daarnaast heb ik mijn twijfels aan je rijkunsten.
Elk paard en dus ook een jong paard zal je uitproberen.
Als het zo gemakkelijk voor hem is dat hij alleen maar door zijn hoofd omhoog te gooien weg kan rennen, dan mis ik iets in jouw rijkunst. Ik ben tegen hulpmiddelen als sloffen e.d. want die verdoezelen alleen maar dat de ruiter/amazone niet kan rijden.
Nee, je zult wat aan jezelf moeten doen. Ik zou bij een andere instructeur les nemen of evt. privé les en zolang als dit probleem zich voordoet, niet buitenrijden, want dan kan het ook niet fout gaan. Eerst moet het probleem onder controle zijn. Ik zou veel figuren rijden in de bak. Mocht hij zich eraan willen onttrekken, het hoofd omhoog doen en hard wegdraven, dan zou ik hem zolang laten draven totdat jij als ruiter zegt, het is nu genoeg geweest. Dus wil hij stoppen, door laten draven. Want jij bent de baas en niet hij. Als het verplicht draven voor hem wordt, is de lol er snel af.

Doe ook wat aan je mentale gesteldheid; houd jezelf voor dat je hem wel onder controle kan krijgen dan wel dat je ontspannen met hem kunt rijden.
Want ergens ben je bang voor hem dan wel voor zijn reactie (hoofd omhoog gooien, betekent controle weg voor jou). Misschien is het wijs om op fitness te gaan, dan word je lichamelijk sterker en kan je hem beter aan.

Als het nog niet gebeurd is, zou ik hem zeker door de paardetandarts laten nakijken of er problemen zijn met zijn gebit.
Verder het zadel laten nakijken op drukplekken e.d.
Het paard op de hals en rug laten nakijken of er iets niet goed of vast zit, bijv. door fysiotherapeut.

Verder zou ik veel meer afwisseling aanbrengen in wat je doet met je paard. Doe ook eens longeren, grondwerk (Emiel Voest), leg balkjes en paaltjes neer om tussendoor te lopen en om cavaletti te lopen, masseer hem eens fijn terwijl hij los in de bak staat of oefen voor een kunststukje (Nathalie Penquitt). E.e.a. is goed voor opbouw van de vertrouwensband, waardoor jij meer vertrouwen in je paard krijgt en andersom en waardoor je hem wellicht beter begrijpt in de signalen die hij uitzendt.

Heel veel succes.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 23:23

Ik ben niet bang voor Eibert maar hij is wel erg sterk. De DA zegt dat zijn rug er goed uit ziet maar dat hij wel aan het wisselen is. Ik heb geen zin om mijn 'rijkunsten' te gaan verdedigen. Maar ik rijd hem voorwaarts en probeer altijd zo veel mogelijk rekening te houden met Eibert. Hij reageerd goed op de hulpen die ik vaak combineer met de zelfde stemhulpen die hij krijgt voor de kar. Ik varieer de training zoveel mogelijk, met dressuur wat balkjes en zo nu en dan een laag sprongetje (los). Verder longeer ik hem nu veel (ik ben lang ziek geweest en heb last van mijn rug). Ik heb het beste met Eibert voor, anders had ik er een half jaar geleden al een slof ingehangen. Dit wil ik juist vermijden. Hij kan ontzettend ontspannen lopen. En het is echt een lief beest. Ik wilde gewoon de mening van andere weten. Naar mijn mening heb ik in de bovenstaande berichten al genoeg laten blijken dat ik geen scherper bit o.d wil gebruiken. De stang werd trouwens ook niet gebruikt als rem, hij liep ontspannen dus er stond geen druk op de teugels. Ik train hem op het moment vooral met de longe en hij word veel ingespannen omdat ik de komende twee weken weer niet mag rijden (ivm mijn rug). En ik wil het straks weer langzaam oppakken. Voor de les moet ik helaas een andere instructeur zoeken maar ben er druk mee bezig. Als iemand nog tips of advies heeft hoor ik het graag. De rest al ontzettend bedankt voor jullie mening. Jammer dat deze niet unaniem is Knipoog