Niet stilstaan bij opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ppl0026

Niet stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 21:46

Ik heb sinds vorige week maandag een nieuwe pony (het is mijn eerste eigen pony) en ze is echt een klier bij het opstappen! Er moet altijd iemand bij zijn om me te helpen, want anders kan ik gewoon niet opstappen. Als ik de bak inloop en haar laat halthouden gooit ze haar hoofd omhoog en als ik mn voet in de beugel doe om op te stijgen gaat ze draaien en alle kanten op lopen. Als ik eenmaal zit doet ze wel rustig en bij het aansingelen is ze ook wel braaf, maar opstappen is erg bij haar. Ze is zowieso een beetje zenuwachtig (ze is bijvoorbeeld doodsbang voor water en soms springt ze paniekerig naar achter als er iets engs gebeurt op de poetsplaats) en misschien ligt het er ook wel aan dat ze nog moet wennen aan de nieuwe stal enzo, ze heeft namelijk hiervoor 11 jaar bij iemand anders gestaan.
Maar weet iemand wat ik hieraan kan doen, want ik wil wel graag fijn kunnen opstappen..

Lusitana

Re: Niet stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:53

Twee dingen...
Eerst moet ze vertrouwen in jou krijgen en weten dat jij de leider bent. Dus oefen een met naast je laten lopen en halthouden en wenden aan een redelijk lang touw. Zet haar ook eens een paar stapjes achterwaarts aan de hand. Ga over zakken, langs enge dingen etc.
Dan, voor het opstijgen. Stijg op vanaf een opstijgblok of ander verhoging. Heel veel ponies vinden het meoilijk in evenwicht te bllijven als je aan een kant hangt en gaan daarom lopen...
Parkeer je pony naast het blok en stijg op. Gaat ze toch lopen, voet weer uit de beugel, opnieuw parkeren en opnieuw proberen. Als je zit, ook nog even laten halthouden, tot jij zegt dat ze mag gaan lopen.
O enne, probeer bij het opstijgen zo weinig mogelijk met de teugels rte doen. Daar houden sommige ponies ook niet van, van te strakke teugels bij het opstijgen. Zet haar desnoods met de neus tegen de wand eom met een lossere teugel op te kunnen stappen. Dan wel iemand meenemen die je opstijgkrukje weg kan halen zodra je zit, zodat je daar geen ongelukken mee krijgt met weg draaien van de wand...

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 18:41

Halthouden lukt al aardig op stemcommando als ik haar longeer of naast haar loop, dus dat is gelukkig niet zo'n groot probleem.
Maar ik ben bang dat het verkeerd afloopt met zo'n opstijgblok, want ze loopt namelijk als een bezetene alle kanten op en straks struikelt ze over het blok..

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:39

zo hadden wij er ook 1... maar we hebben een vrij hoge stal + deur (hoge schuifdeuren). En toen hebben we een keer geprobeerd in de stal op te steigen. Want als je er eenmaal opzit, is er helemaal niks aan de hand! En dat gaat hartstikke goed nu, hij kan ook gewoon in de bak stilstaan (met moeite). Het is wel een tip, dat je dus niet moet op gaan stappen in de stal, als je een lage stal hebt.. of als er niemand bij is.. Want, mocht je pony gek worden.. en naar de deur heen stuiteren.. denk ik dat je een probleem hebt..

xxx wendy

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:40

Mijn haflingermerrie doet dat dus ook Knipoog

Als ik me voet in de beugel doe loopt ze al,
dan haal ik m er weer uit en ik ga net zo lang door tot ik stilstaand kan opstappen.

oke het kost soms ff wat tijd maar na een tijd doet ze het wel en blijft het ook goed gaan Ja

soms is het ineens weer over en gaat ze weer lopen.. dan doe ik het weer .. oke niet elke dag anders word ik er een beetje tierelier van Tong uitsteken

ik heb het ook een tijd geprobeerd om dr in een hoek te zetten maar na een tijd had ze die ook door Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:17

Als je een strobaal aan de kant legt en je stapt daarvan af op, kan er weinig mis gaan. Wel moet iemand de baal ff uit de hoefslag halen daarna. Of stap je niet in de bak op?
Echt, opstappen vanaf een verhoging voorkomt veel problemen, en het is beter voor het zadel en de rug van het paard!

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:27

Ik ben het eens met het opstappen vanaf een verhoging. Wij hebben een ton staan en stappen vanf daar op. Mijn paard stond ook niet stil omdat ik het goed vond dat ze liep Frusty stom natuurlijk! Maar nu staat ze na een week als een huis! Eerlijk waar. Ik kom uit de stal, parkeer dr zegmaar naast de ton. Ik zeg "sta stil" en geef dr een suikerklontje (niet altijd goed, maar het werkt wel). Als ze ging lopen zei ik nog een keer wat strenger "sta stil" en nu wacht ze gewoon en weet ze het. Paarden zijn tenslotte gewoontedieren. Blijf zelf geduldig en beloon dr als het goed gaat. Ik geef er een klopje en zeg "ja" als ze mag wegstappen. Ze zijn niet dom, maar moeten het even doorhebben.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:01

Niet gaan straffen.. Dan wil ze je al helemaal niet op je rug.
Gewoon rustig de teugels erbij houden, 'ho' zeggen en meelopen met haar. Dan op een gegeven moment stopt ze wel, dat werkte bij Arie ook. Hij gaf de moed op Lachen