been langhouden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

been langhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 17:56

ik heb het altijd al erg lastig gevonden om mijn been lang te houden... als mijn beugels op de "goede lengte" zijn ga ik bij het draven op mijn teen staan. mijn hak is dan niet omhoog getrokken btw.
als ik ze dan een gaatje korter doe kan ik wel netjes mijn hak uitdrukken, maar dan kom ik met mijn knie nog wel eens over de wrong heen (dressuurzadel)
wat kan ik doen zodat ik mijn been beter lang kan houden (zonder beugels rijden e.d. doe ik al) en meer druk op de beugel zet zonder dat ik ze een gat korter moet doen

Britt

Re: been langhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:58

als je teveel op je tenen staat kan het zijn dat je je voeten niet ver genoeg in de beugels hebt, dan moet je wel aanspannen om je voeten in de beugels te houden.. dus wat je kan proberen is gewoon de beugels beter op de bal van je voet te houden

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 18:01

dat is niet het probleem... de beugel zit gewoon netjes onder de bal van mijn voet

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:33

Misschien dat het helpt als je onder het rijden probeert te denken dat je met je hak de grond moet raken, zodat je je hak uitdrukt en dan dus vanzelf je knie mee naar beneden gaat.
Je zegt dat je nog wel eens met je knie boven de wrong uit komt als je je beugels een gat korter maakt, maar houdt dit dan niet in dat je óf je beugels vrij kort hebt óf je zadel misschien aan de kleine kant is? Ja, ik weet t niet...
Verder moet je opletten of je als je zonder beugels rijdt je benen wel goed langhoudt of dat je ze dan JUIST optrekt, dit gebeurd namelijk ook nog wel eens en dan werkt het zonder beugels rijden juist averechts... maar als je dit niet doet dan moet je het regelmatig zonder beugels rijden gewoon volhouden! Liefst zelfs elke dag minimaal 10 minuten...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:19

als de maat van je zadel klopt, en je je beugel lang hebt, ligt het dus duidelijk aan je benen.. Knipoog <mijn benen zitten ook niet goed hoor.. Clown >

rijd idd regelmatig zonder beugels..

en ik zou zeggen, concentreer je niet te erg op je voet, maar meer op je knie en je hele been, dan gaat het mis iets makkelijker..
dus draai je knie goed naar binnen..
houd met draf je rug goed recht, enz..

succes..

moonstone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:31

Ik heb dat ook. Mij is geadviseerd om de beugels 2gaatjes langer te maken op het begin heel onhandig, met been geven enzo. Maar het helpt wel want dan kun je je niet zo gauw optrekken via je tenen. Omdat dat niet gaat want de beugels zijn daar te lang voor.
Mischien kun je dat proberen. Bloos

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 20:34

dan ga ik nog meer op mijn tenen staan... heb ik dus al geprobeerd.

ik pas goed in het zadel, rechtop zitten is voor mij wel lastig omdat ik spit heb, daardoor kukel ik snel naar voren

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:59

Misschien klem je met je knieen ? dan houd je geen gewicht op de beugel en gaat je hak ook omhoog lijkt me (sprak de beginner Haha! )
Ik denk dat je meer moeten gaan staan, meer gewicht op de beugels dus. En verder heel goed concentreren op wat je doet. Spreek jezelf toe. Dat heeft bij mij heel erg geholpen mijn zit en beenligging te verbeteren.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 00:42

OK, op het gevaar dat ik me onstervelijk belachelijk maak !!

Ik heb sinds kort weer privéles omdat ik vind dat ik niet goed zit, het doel van mijn instructrice is mij naar een onafhankelijke zit toe te
coachen.

We zijn begonnen met de basis, echt helemaal weer vanaf begin.
Ik heb nooit mijn bekken gekanteld, waardoor ik een stoelzit ontwikkeld heb.
Met een stoelzit kun je de lijn die je nodig hebt om onafhankelijk
te zitten namelijk schouders, heupen en hakken op een vertikale lijn te houden niet verkrijgen (hm ik hoop dat ik niet al te verwarrend overkom, want ik snap sommige dingen zelf nog niet helemaal goed)

In de lessen waarin ik alsmaar erop gewezen wordt dat ik op mijn zitbeenknobbels moest gaan zitten en mijn bekken moest kantelen
ga ik automatisch meer rechtop zitten en gaan mijn onderbenen iets
meer naar achteren liggen (mijn eerste gevoel was dat ik gewoon plat
voorover op mijn b*k viel, maar dat was eigenlijk helemaal niet zo).

Mijn instructrice zei toen dat ik als ik goed ging zitten gebruik van mijn "lange benen" kon maken, ze zei dat ik bevoorrecht was en
dat het voor mij eigenlijk makkelijk moest zijn om het paard "in te sluiten".

Ik snapte er in eerste instantie eerlijk gezegd niets van totdat ik hele-
maal gefrusteerd begonnen ben mezelf keer toe te bijten,
"bekken kantelen, benen lang", keer op keer op keer, ik kreeg het alleen niet voor elkaar totdat ik voelde dat ik mijn rug niet los liet,
die gigantische plank aan de achterzijde van mijn lichaam hield me
tegen. Dus maar weer opnieuw geoefend en opeens lukte het,
ik kon mijn rug loslaten, waardoor mijn bekken ging kantelen en
mijn benen ineens op een plek lagen van waar ik druk van uit mijn
kuiten kon geven en niet met mij hakken zoals ik gewend ben.

Begrijp me niet verkeerd, deze glorieuze momentopnames zijn niet
meer dan dat "momentopnames" omdat ik nog lang niet zover ben
om dit constant vol te houden, maar met iedere keer les, en daarna
oefenen gaat het beter (hm en soms slechter).

Ik voel dat ik steeds meer contact met mijn beugels heb, en niet met de tenen, maar met de voet en ik voel dat ik de hak meer uitdruk.
Belangrijk voor mij is dat ik me iedere keer voorhoud dat ik mijn
bovenbeen vanuit de lies moet langmaken (en dat kan alleen als je
bekken kantelt) en vanuit dat punt kan ik mijn onderbeen laten "hangen" en heb ik contact met de kuit.

Maaaaaaaaaaaaar, zoals ik al zei, ik kan dit nog niet constant
volhouden en dat geeft niets, ik ben al helemaal blij dat ik dit kleine
beetje snap Pling

Succes

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 01:27

ik heb dat probleem ook, alleen dat ik mijn hak iets optrek of mijn benen naar voren doe ( "remmen").
mijn instructrice zegt dan altijd: je bent zo ontzettend lang, laat al je lengte eens zien op het paard, maak je zo groot mogelijk, en haal al je lengte naar je hak.
reken maar dat je dan lang kunt zitten als je dat steeds in je achterhoofd houdt.

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 06:44

Gewoon een kwestie van veel oefenen, echt hoor ! Blijf je hakken uitdrukken, draag eventueel van die superhoge en harde dressuurlaarzen, dan moet het lukken. Succes !

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 09:30

Citaat:
bekken kantelt) en vanuit dat punt kan ik mijn onderbeen laten "hangen" en heb ik contact met de kuit.

het lastige is dus dat ik door mijn rugproblemen mijn bekken niet goed kan kantelen, dan schiet het er namelijk weer in en dat is heel vervelend.
ik probeer idd vanuit de lies de spier bovenop je bovenbeen te verlengen en dat gaat voor een paar minuten best redelijk Haha!

harde dressuurlaarzen heb ik al gehad Knipoog kon er helemaal niets mee, heb nu leren laarzen van petrie met veter. hierin gaat het hak uitdrukken al wel een stuk beter.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:43

LiSSy schreef:
Citaat:

het lastige is dus dat ik door mijn rugproblemen mijn bekken niet goed kan kantelen, dan schiet het er namelijk weer in en dat is heel vervelend.
ik probeer idd vanuit de lies de spier bovenop je bovenbeen te verlengen en dat gaat voor een paar minuten best redelijk Haha!

harde dressuurlaarzen heb ik al gehad Knipoog kon er helemaal niets mee, heb nu leren laarzen van petrie met veter. hierin gaat het hak uitdrukken al wel een stuk beter.

Lissy wij schijnen hetzelfde probleem te hebben, en ik weet wat je voelt als je probeert je been vanuit de lies lang te maken, akelig hé ?

Maar ik blijf koppig proberen en het wordt met hele kleine beetjes
iets beter, dus, we gaan ervoor of niet ? Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:48

ik denk dat ik maar zitles ga nemen ofzo. iig iemand op de grond die me eraan herinnert.

yfande: het voelt dan gewoon of je spier eraf scheurt Haha! maar ja, het rekt vanzelf wel een keer op

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:19

Ik heb altijd als ik op niet zulke voorwaarste paarden zit dat ik de neiging heb om steeds te drijven en dan dus ook vaak met mijn hak hoger dan mijn hiel zit, alleen door het drijven. Wat natuurlijk helemaal niet goed is (steeds aandrijven) dus daar moet ik echt goed op letten. Maar dat is dus bij mij de oorzaak dat ik soms mijn hak te hoog heb.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 09:55

ik heb niet mijn hak te hoog, die is gewoon op gelijke hoogte met mijn tenen. maar ik sta dan wel op mijn tenen en heb dan weinig druk in de beugel.
ik trek iig niet mijn hak op als ik drijf