hanentred

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

hanentred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 18:10

Weten jullie of hanentred een probleem geeft op rijtechnisch gebied en dan bedoel ik of paarden er stijf van worden of dat het andere problemen geeft?

GeneralFlynn

Re: hanentred

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:54

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:00

mijn paard heeft ook hanetred t is gewoon een soort meganisch foutje maar ze heeft het alleen in stap en als ze niet aan de teugel rijd... het lijkt op een soort schrapende poot van een haan... het paard heeft er geen last van en het is gewoon een geboren afwijking... ook zijn alle dressuur oefeningen net zoals bij alle andere paarden net zo goed te doen hoor! alleen als je buiten rijd wil nog wel eens een voorbijganger zeuren waarom ie zo loopt! soms zwaar irritant!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:03

Crossmonster hier op bokt heeft een paard gehad met hanentred misschien kun je die pb'en

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 21:20

als ik zo het oude topic lees gaat het vooral over de gezondheid en manier van rijden op dat moment, maar weten jullie hoe het gaat als het paard ouder wordt krijgt hij er dan meer last van of wordt het dan stijver?

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:35

nee het heeft helemaal geen conseQuenties alleen als je intensief rijd word het ietsje minder

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:18

Ja ik zou inderdaad crossmonster eens pben. Ze heeft mij ook ver geholpen. (Mijn paard heeft een hanentred)

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:41

Ik heb ook een paard met een hanetred. Ik zit met precies dezelfde vraag is er rijtechnisch iets aan te doen. Jullie zeggen dus dat er met meer rijden wel iets verbetering in optreed.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:50

Bij Hanetred en Kramperigheid ligt de oorzaak niet in het achterbeen zelf. De zenuwen geven vanuit het ruggemerg een te sterk signaal door en daar is niets aan te doen. Hanetred en Kramperigheid die gescheiden maar ook gecombineerd kunnen voorkomen hoeven geen belemmering te zijn voor sportbeoefening.

Bij Kramerigheid wordt het been - in rust - overdreven hoog opgetrokken. Bij Hanetred wordt het been - meestal alleen in stap - hoog naar voren geplaatst. Beide aandoeningen komen ook gelijktijdig voor.

Ik zou de DA even vragen wat de vooruitzichten en de mogelijkheden zijn en waar je eventueel rekening mee kan houden en wat je kan verwachten.

Als een paard dit beeld toont tijdens een dressuur proef, dan zou je verwachten dat er op zuiverheid van de gang een opmerking over wordt gemaakt en dat er punten voor in mindering worden gebracht.
Als het paard in de proef goed gaat, zou je geen commentaar mogen verwachten.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 28-04-05 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:54

De DA zei bij mij dat hij er gewoon oud mee kon worden. Maar zei ook omdat mijn paard een halfbloed is dat het een foutje in de natuur kon zijn en dat hij een knieactie achter heeft. Zo ziet het er ook uit. Hij trekt zijn knie hoog op, maar in draf zou je het dan ook moeten zien en dat de je niet. Dus ik hou het op de Hanetred.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:57

Ik denk dat je DA gelijk heeft. Zoals je het beschrijft is het geen extra knie aktie, die zou ook in de andere gang(en) zichtbaar kunnen worden. Het duidelijke hoog naar voren plaatsen is waarschijnlijk, zoals je zelf aangeeft Hanetred. Een speling in de natuur. Mensen hebben ook last van spelingen in de natuur.
Suc6 met je paard en geniet ervan.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:27

Doe ik ook. Hij is absoluut niet makkelijk, maar al hij dan eindelijk loopt, dan geniet ik met volle teugen!
Hij is heel lief, alleen jammer dat hij dat alleen tegen mij is.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:21

romantic schreef:
mijn paard heeft ook hanetred t is gewoon een soort meganisch foutje maar ze heeft het alleen in stap en als ze niet aan de teugel rijd...

Bij Hanetred ligt de oorzaak niet in het achterbeen zelf en het is geen mechanisch probleem. De zenuwen geven vanuit het ruggemerg een te sterk signaal door en daar is niets aan te doen.
Plezier met je paard.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:21

marquez1 schreef:
Weten jullie of hanentred een probleem geeft op rijtechnisch gebied en dan bedoel ik of paarden er stijf van worden of dat het andere problemen geeft?

er lopen paarden in de top sport met een hanetred...dus nee geen problemen. en ze worden niet stijfer als andere paarden met "normale'' benen...als je gewoon zorgt dat het paard genoeg beweging krijgt word het ook niet stijf.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 08:51

De oorzaak van Hanetred ligt niet in de benen zelf. Je kan het paard gewoon gebruiken. Behandel je paard als elk ander paard.