netjes lopen, naar 1 keer lange teugel alles weg, wie helpt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noraly

netjes lopen, naar 1 keer lange teugel alles weg, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 16:33

Ik rij een tinker, nu ook sinds 5 weken in de les. Het gaat erg goed, ben bezig met de nagefelijkheid. Voorwaarts neerwaarts.
Direct met het instappen begint ze al lekker te lopen, dan als we aandraven komt ze ook direct mooi naar beneden. Veel tempowisselingen, veel figuren. Mijn instructeur heeft me nou geleerd dat als ze omhoog komt ik spanning moet zetten op de teugels, en als ze naar beneden ging direct ontspannen. Hier was ik opzich wel een beetje mee bezig, alleen ik ging vaak heel veel been geven en de hand ontspannen. Dan ging ze ook naar beneden van. Maar dan bleef ze niet constant. Nu dus wel behoorlijk, als we naar een kwartiertje stappen en draven proberen goed te rijden, blijft ze soms wel een paar rondjes netjes naar beneden zonder haar hoofd omhoog te gooien.

Maar dan komt het, dan moeten we even tussendoor met een (iets) langere teugel stappen. Ik geef de ene keer een beetje meer als de andere keer. Als ik haar de hele teugel geef loopt ze bijna met haar neus op de grond. Maar dan moeten we de teugels weer oppakken. En dan is alles weg. ze wil niet meer nageven, zowel in stap draf als galop niet meer. Af en toe geeft ze een keer een knik, maar datis het ook wel.

Dat is dus mijn vraag mensen, wie kan mij helpen?
Wat moet ik doen dat ze na het aan de lange teugel stappen ook weer netjes gaat lopen.

Nou niet van die antwoorden van:
Dan moet je maar geen lange teugel geven (in een proef moet het immers ook)
doe slof (of andere hulpteugel eraan) Ik wil het op een normale manier leren, met dressuur mag je oko geen slof om..

noraly

M3isSi3j

Re: netjes lopen, naar 1 keer lange teugel alles weg, wie he

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 23:00

Wat ik altijd doe is der gewoon de hals laten strekken maar niet los gooien.. dus contact houden en zorgen dat die nagevelijk blijft: het zelfde als wat je in de proef moet doen.. Ook tijdens dit tussenpausentje gewoon door gaan met je tempo wisselingen en af entoe een pasje op pakken.. het is natuurlijk ook niet eerlijk als je hem helemaal los gooit dat die denkt klaar te zijn en dan weer verder gaat.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 00:39

als ze echt nageeflijk is, kun je de hals en het hoofd op iedere gewenste hoogte instellen. Houd contact en zorg dat ze tijdens het halsstrekken rond blijft en neus op de loodlijn. Kun je dit niet, moet je je afvragen of je eerlijk aan het rijden bent met je handen in cominatie met je been.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:13

Je verhaal klinkt dat ze niet echt vanuit het achterbeen loopt en daarmee dus ook niet echt nageeflijk is. Een paard wordt nageeflijk als het van achter naar voren gereden wordt en als resultante van een mooi in balans lopend paard, vanuit het achterbeen dus, krijg je een nageeflijk paard. licht kriebelen met de teugels mag, maar wel gelijk terug naar een zeer lichte verbinding. desnoods gelijk daarna weer voelen of ze echt los is. Teveel been levert spanning op, te weinig achterbeengebruik kan je dus aan de voorkant niets mee, want er is geen voorwaartse drang om op te vangen. Dus basis is toch eerst aan het been, vertrekken wanneer jij wil, dan tact en ontspanning en dan krijg je vanzelf en altijd een paard dat in de aanleuning gaat lopen. Afdwingen aan de voorkant werkt averechts, dan trek je het paard in elkaar en gaat altijd ten koste van tact en ontspanning. Je mag best weerstand biedne, maar wel gelijk weer los.

Bespreek het met je instructeur zou ik zeggen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:31

tja niet je teugels zomaar losgooien, maar blijven contact houden...verder je been eraan houden en laat je paard eerst nageven voordat je weer een tempo harder gaat. zorg dat je paard scherp aan je hulpen staat want dit is een vereiste!!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 15:51

ik had gezegd dat ik de ene keer meer gaf de andere keer minder. Ik geef altijd weinig teugel, zoals iemand hiervoor al zei, dat ze op de loodlijn blijft. Net als in een proef.
@ pantarhei
Ze loopt wel vanuit de achterhand, heb het hier al over gehad met mijn instructeur. Lady is goed aan het been (zijn we heel erg mee bezig)
En ik heb les.. ben er ook mee bezig, dan kun je wel gaan zeggen dat ik het met mijn instructeur moet gaan overleggen maar wat denk je wat ik doe?? De hele les mijn mond houden Clown?

Maar iig bedankt iedereen voor de tips..
Nieuwe tips zijn altijd welkom (gezeur over instructeurs etc. NIET!)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:54

amie_x_mij schreef:
ik had gezegd dat ik de ene keer meer gaf de andere keer minder. Ik geef altijd weinig teugel, zoals iemand hiervoor al zei, dat ze op de loodlijn blijft. Net als in een proef.
@ pantarhei
Ze loopt wel vanuit de achterhand, heb het hier al over gehad met mijn instructeur. Lady is goed aan het been (zijn we heel erg mee bezig)
En ik heb les.. ben er ook mee bezig, dan kun je wel gaan zeggen dat ik het met mijn instructeur moet gaan overleggen maar wat denk je wat ik doe?? De hele les mijn mond houden Clown?

Maar iig bedankt iedereen voor de tips..
Nieuwe tips zijn altijd welkom (gezeur over instructeurs etc. NIET!)

nou dat kan ook wel wat vriendelijker, hoor!!
pantarhei bedoelt het goed hoor...sjonge jonge

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:28

Het met-de-neus-op-de-grond-lopen liet ik mijn verzorgfjordje ook doen. Gewoon lekker ontspannen, laat 'm z'n rug maar gebruiken in plaats van z'n nek. Maar als ik vanuit neus-op-de-grond naar teugels-kort ging, volgde hij mijn hand direct. Omdat hij z'n achterhand en rug goed gebruikte.

Een paard dat aan de teugel is, volgt de hand van de ruiter ten alle tijden. Doet je paard dit niet, is hij dus niet aan de teugel. En dan kun je zo hard roepen als je wil, maar aan de teugel is actieve achterhand + nette hoofd/halshouding + ontspanning.

Uit je verhaal maak ik op dat jou paard je hand niet volgt. Maar dat ze wel haar hoofd netjes houdt. En dus dat de achterhand er nog niet goed genoeg bij is.

Geef je haar been als je je teugels weer op maat maakt? Want het kan ook zijn dat je paard het op-maat-maken als een ruk-aan-de-teugel opvangt.

Sorry dat ik "zeur", maar ik vraag me toch af wat je instructrice/eur hierover zegt.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 18:29

Nu raak ik toch een beetje in de war.. Nu zeg jij dat ik haar helemaal moet laten strekken.. Ze volgt mijn hand super. Ze Gooit als het ware haar hoofd helemaal naar beneden.. Met de neus op de grond.. Meestal laat ik dit niet toe (vanwege het commentaar wat hierboven staat)
Nette hoofdhouding en ontspanning is er vaak wel.. Ik zal nog iets meer moeten trainen met de achterhand, deze heeft ze er vaak wel onder maar nog niet echt regelmatig. Als ze hem er wel onder heeft loopt ze ook niet altijd netjes met haar hoofd, maar dat is niet het belangrijkste. Ik probeer haar zoveel mogelijk op ontspanning te rijden. Meestal heb ik alleen lichtjes contact in de mond en zachtjes vragen. ]

@ Klomp, ik bedoelde het ook goed hoor. Als het niet zo over komt op jou moet je het stukje nog een keer lezen. Het was als grap bedoeld (check de Clown)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:42

amie_x_mij schreef:
Ze volgt mijn hand super. Ze Gooit als het ware haar hoofd helemaal naar beneden.. Met de neus op de grond.

Als ik dit zo lees heb ik niet het gevoel dat ze jouw hand volgt maar dat ze lekker ruimte neemt om haar hals lang te maken.Als ze je hand volgt is het een mooie vloeiende beweging en kun je haar steeds een beetje meer laten zakken als jij zegt dat ze haar hoofd naar benenden gooit krijg ik het gevoel dat ze dit zelf doet.

@ Klomp, ik bedoelde het ook goed hoor. Als het niet zo over komt op jou moet je het stukje nog een keer lezen. Het was als grap bedoeld (check de Clown)

Op mij komt het ook niet zo fijn over.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:41

amie_x_mij schreef:
Nu raak ik toch een beetje in de war.. Nu zeg jij dat ik haar helemaal moet laten strekken.. Ze volgt mijn hand super. Ze Gooit als het ware haar hoofd helemaal naar beneden.. Met de neus op de grond.. Meestal laat ik dit niet toe (vanwege het commentaar wat hierboven staat)
Nette hoofdhouding en ontspanning is er vaak wel.. Ik zal nog iets meer moeten trainen met de achterhand, deze heeft ze er vaak wel onder maar nog niet echt regelmatig. Als ze hem er wel onder heeft loopt ze ook niet altijd netjes met haar hoofd, maar dat is niet het belangrijkste. Ik probeer haar zoveel mogelijk op ontspanning te rijden. Meestal heb ik alleen lichtjes contact in de mond en zachtjes vragen. ]

ja met een emoticon worden alle lelijke woorden inees mooi Doei, doei

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:02

Goed, dat die Clown er geen grapje van maakt, lijkt me wel duidelijk.

Maar wat zegt je instructeur/ice hier nou over? Want die kan veel beter zien wat er gebeurt dan wij hier via een topic kunnen inschatten.

(Ohw en trouwens, tijdens de les je mond houden lijkt me een soort van netjes --> niet door de instructrice heen praten zeg maar. Overleg over hoe je paard loopt kan toch veel beter na de les?)

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 16:34

monsera schreef:

Tja, zo bedoelde ik het wel.. Hier ga ik verder niet op in, ik vraag iets en ben opzoek naar een antwoord

@ Clitia, als ik op dat moment iets wil vragen in de les dan vraag ik het ook. Bijv. hoe ik op dat moment haar beter de volte in kan sturen. Hoe ik haar het beste kan laten ontspannen en nageven, nadat ik de teugels heb opgepakt.
Mijn instructeur is mij hier wel mee aan het helpen, ik moet (meer) contact houden met de mond als ze omhoog is (of komt) en als ze dan onspant moet ik me ook ontspannen in me hand (niet helemaal los maar ontspannen). Daar zijn we dan ook mee bezig na het hals strekken.
Ik vraag het gewoon in een topic omdat er misschien mensen een nog betere tip hebben (als je zelf ervaring hebt)

Iemand?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:40

amie_x_mij schreef:
monsera schreef:

Tja, zo bedoelde ik het wel.. Hier ga ik verder niet op in, ik vraag iets en ben opzoek naar een antwoord

@ Clitia, als ik op dat moment iets wil vragen in de les dan vraag ik het ook. Bijv. hoe ik op dat moment haar beter de volte in kan sturen. Hoe ik haar het beste kan laten ontspannen en nageven, nadat ik de teugels heb opgepakt.
Mijn instructeur is mij hier wel mee aan het helpen, ik moet (meer) contact houden met de mond als ze omhoog is (of komt) en als ze dan onspant moet ik me ook ontspannen in me hand (niet helemaal los maar ontspannen). Daar zijn we dan ook mee bezig na het hals strekken.
Ik vraag het gewoon in een topic omdat er misschien mensen een nog betere tip hebben (als je zelf ervaring hebt)

Iemand?

had al tips gegeven, maar ja het antwoord past geloof ik niet in je straatje Doei, doei

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:39

Gewoon tijdens het rijden. Als haar hoofd netjes is, geef dan lange teugel wacht een paar seconden pak hem dan weer op. En zo ga je een hele poos door. Dan doen ze het vaak na veel oefenen uit zich zelf al. en er komt geen hulp teugel aan te pas Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:47

Als je normaal zelf rijdt geef je dan ook weleens lange teugel?

Ik had op een gegeven moment dat ik (vooral bij het vorige paard) gewoon drie kwartier aan het werk was en daarna lange teugel en uitstappen. Toen ik dus een keer moest halsstrekken en even lang moest geven tijdens mn les werd ze daarna helemaal een soort van boos toen ze weer aan de gang moest Haha!.

Bij dit paard heb ik dat ik vaak na een half uurtje inrijden even lange teugel geef (gewoon helemaal lang), daarna weer oppakken en aan de gang. Tijdens mn les heeft mn instructeur er ook vaak een rustpunt in om daarna weer aan de gang te gaan.

Gewoon vaak doen en elke keer doen als je aan het rijden bent. Op die manier went je paard er vanzelf aan en weet hij op een gegeven moment dat er na een stuk lange teugel weer wat kan komen (immers, op een wedstrijd kan er ook veel tijd zitten tussen twee proeven en die tijd is het ook fijn als je met lange teugel wat rond kunt stappen Knipoog ).

Gewoon vaak doen dus Lachen.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 17:59

bedankt! Ik zal het eens gaan proberen Knipoog

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:02

Het heeft gewoon tijd nodig denk ik. En waar je heel erg mee moet oppassen is dat je niet denkt na de lange teugel: nu zal hij het wel weer niet doen. Want dan doet ie het ook niet meer! Zo kan je ook in een soort cirkel terecht komen. Het zal vanzelf wel overgaan. Beetje geduld hebben dus. En gewoon releaxed blijven rijden!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:19

Wat Apple zegt heb ik met maddox ook. Die krijgt tussendoor altijd lang, maar desondanks is ie bij het oppakken altijd even 'nijdig' Knipoog

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:25

Ik ken het! Heb precies hetzelfde. De oplossing is al beschreven: wel meer teugel geven, maar niet losgooien, dus contact houden en liefst nageven ook met lange nek.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 18:19

Heb gister in de les gedaan wat lindaM zei, met mijn instructeur erover gehad. En het ging super! Ze bleef netjes lopen! Ik was heel trots op mijn tinker Lachen