goede oefeningen om voorbenen ruimer te maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

goede oefeningen om voorbenen ruimer te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 16:31

de titel zegt het al.

wat zijn goede oefeningen om de voorbenen ruimer te maken (dus ruimere passen)
achter loopt hij wel ruim maar voor moet hij ruimer gaan lopen.

weet niet preccies hoe ik het moet zeggen maar denk wel dat jullie snappen wat ik bedoel Haha!

Anoniem

Re: goede oefeningen om voorbenen ruimer te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:53

Je bedoelt tijdens het rijden en het (eventueel) longeren?
je kan wel de spieren van te voren vast opwarmen voordat je erop stapt.. Dit doe je door een voorbeen vast tepakken (terwijl je voor je paard staat) en dan zijn been naar voren uit te strekken.... en 2 sec vasthouden en dan weer los, en dit zelfde met zijn andere voorbeen.. dis kun je een aantal keren herhalen, en vervolgens kun je wat drafbalken neer zetten, en mooi actief gaan losrijden (vwnw) Laten zoeken en vanuit die positie weer opnemen. Ik merk dan altijd duidelijk verschil.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:45

Je kan ook een paar rondjes meer been en handen naar voren, dat hij meer gaat swingen/strekken. Wel rustig opbouwen en als je terug rijdt, ook rustig terugrijden. Een paar minuten later nog een keer en verderop in de training nog een keer. Bij mij werkt het

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:52

Balkjes draven en proberen ze steeds een beetje meer uit elkaar te leggen (heel geleidelijk natuurlijk) Haha!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:53

En veel veruimen, die van mij gaat na een paar keer middendraf veel meer gooien van voor

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 22:13

ja dat verruimen is dus het probleem. Hij moet bij zijn schouders losser worden zodat hij zijn been verder weg plaatst. Middendraf vind hij ook erg moeilijk. Ik moet oefeningen hebben waarbij hij leert zijn benen ruimer te plaatsen. Ik rij hem al laag diep en rond omdat als hij laag loopt hij makkelijker kan verruimen maar hij vind het dus zo moeilijk dat ik er bijna geen middendraf uit kan persen. Heb vandaag balkjes gedraaft dat ging wel heel goed moet ik zeggen Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:44

en korte stukje middendraf? dus bv op 40m lange zijde 3x gas geven en weer terug nemen.. verder moet het paard meer verzamelen om de voorbenen verder kwijt te kunnen... Het gewicht meer op de achterbenen zodat de voorbenen meer ontlast worden en dus verder omhoog kunnen komen. Zo richt hij zich ook meer op en kan de schouder verder naar voor bewegen. Veel succes!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:45

dat wat patsur zei bedoelde ik ook. En gewoon elke keer lange zeides vooruit rijden voor omhoog rijden en niet omlaag dan kunne ze niet vanuit de schouder bewegen.
dan gaat hij op het einde steeds ruimere passen zetten

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:57

niet iedere lange zijde :p dan gaan ze automatisch versnellen Haha! je poedersuiker het ook op de middellijn proberen.. of op de diagonaal natuurlijk!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:59

ja dat bedoel ik, gewoon wat lijnen rijden, en soms weer wat terug rijden etc, niet dat ze voor je uit gaan denken

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 10:55

patsur bedoelt nu als ik het goed lees dat ik hem meer moet oprichten. Maar volgens de fisio (jaja die is er ook al aan te pas geweest) moet hij eerst diep lopen omdat die spieren met elkaar verbonden zijn. Hij legte uit dat als hij opgericht loopt bepaalte spieren korter worden en hij daardoor meer moeite heeft met het been verder naar voren plaatsen. En als hij laag loopt worden die spieren langer en word het makkelijker voor hem.

Het probleem is nu dat hij dus wel actief loopt, maar zodra ik voorwaards wil rijden blijft hij heel terug houdend zeg maar. Zijn achterbenen komen wel goed mee maar voor blijft hij heel erg terug houdend lopen. En dat komt dan ook weer voort door de problemen met zijn nek. (jaja het ene probleem komt door het andere probleem Tong uitsteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:59

Als je al met fysio's aan de gang bent omdat je paard wat problemen heeft zou ik me voorlopig maar eens helemaal niet concentreren op dat voorbeen, maar eerst maar eens zorgen dat je paard over de rug, aan twee teugels, op het achterbeen is.

Tegen die tijd zul je merken dat dat voorbeen vanzelf meer expressie gekregen heeft.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 11:02

Ik moet juist zorgen van de fisio dat hij wat ruimer word van voor. Maar ik vroeg me af welke oefeningen jullie daar allemaal voor gebruiken, zodat ik kan kijken wat het beste werkt. Het is niet de bedoeling dat hij gaat uitstrekken. Maar hij moet meer voorwaards gaan draven en daarbij wat ruimer gaan lopen, hij loopt nu voor heel kort zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:04

Ik vind dat een rare redenatie van je fysio, weet je wel zeker dat hij het zo bedoeld heeft?

Een paard dat niet op het achterbeen is kan nooit ruimte voor in de schouder krijgen. Dus je moet werken aan het meer op het achterbeen plaatsen van je paard, niet aan het verder weg plaatsen van het voorbeen. Om meer op het achterbeen te kunnen komen moet je paard los zijn in de gehele bovenlijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 11:20

ik zal het proberen uit te leggen.

Mijn paard heeft een dikke hengsten nek dat hij moet leren ontspannen en die moet ik los maken doormiddel van oefeningen. (toen ik dit nog niet deed kon ik niet eens rijden omdat hij dan kreupel ging lopen) nu is hij lekker ontspannen met rijden, achter doet goed mee en nu moet ik hem meer voorwaards rijden maar dat lukt niet omdat hij voor heel terug houdend blijft lopen. die benen moet hij dus ruimer zetten, niet uitstrekken maar gewoon iets ruimer zetten.

Ik heb gister balkjes gedraaft en dan merk ik dat hij al ruimer gaat lopen en hij dan makkelijker voorwaards loopt. maar ik wil dus kijken of ik met andere oefeningen het zelfde bereik zodat ik niet elke keer balkjes hoef te draven maar het kan afwisselen zeg maar

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:28

ten eerste ben ik het met Zep eens. kun je niet vragen aan de fysio of hij niet wat oefeningen voor je heeft? verder geef je aan dat hij nog wat terughoudend is dus daar zou ik dan aan gaan werken, om nog meer voorwaartse drang te creeeren. meer tempowisselingen zodat hij meer gaat dragen/ op de achterhand. zo komt hij van voor iets omhoog en kan hij meer schoudervrijheid krijgen om zijn benen meer naar voren te gooien.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:50

je kunt ook aan de fysio vragen wat je zou kunnen doen... ga ik ook doen, mijn paard gaat morgen voor de 2e keer naar de masseur, ik heb er nl. ook last van

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:54

de uitleg van zep en Breitling klinken allebei logisch.. Ik zou idd regelmatig drafbalkjes draven. Veel tempo wisselingen rijden. Je laat hem zo langzaam mogelijk draven. Dit hou je vol tot dat je paard nageeft, daarna rij je hem super voorwaarts, hij mag pas tempo terug als ie nageeft.. Dit moet je echt super veel doen afwisselend met voltes en andere oefeningetjes.. Mijn paard heeft een beetje het zelfde probleem op het moment... Als ik deze oefeningen goed doe krijg ik royaale zweefmomenten in de draf Haha! en hij wordt er erg allert van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:22

Ik blijf het een omgekeerde redenatie vinden, ik denk namelijk dat je het probleem op deze manier op de verkeerde plek zoekt.

Is hij niet gewoon teveel tegen je been aan het plakken?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:04

Om schoudervrijheid bij een paard te krijgen moet je veelvuldig het wijken voor het been op de geopende zijde van de volte oefenen. Zet hem iedere keer weg voor je binnenbeen en laat hem goed overschenkelen.

Wat beteft de dikke hengstennek moet je idd veelvuldig aanspannen en ontspannen.Vraag de verzameling maar los dat weer af met ontspannen naar voren met de hals. Als aandachtspunt altijd het paard je hand mee laten nemen en nooit extreem diep proberen te rijden, ook niet LDR proberen en vooral niet achter de loodlijn komen.

Zorgen dat je taktmatig draaft en nooit te lang en te zwaar afwerken.

Spieren train je door ze lang te maken en weer kort te maken.
Het extreme uitstrekken tijdens de draf komt vanuit een goed ondertredend achterbeen niet vanuit de voorbenen, een paard wat de voorbenen weggooid maar achter niet meekomt kan niet goed zijn.
Probeer goed met de beweging mee te gaan vanuit het achterbeen over derug naar de hand toe. Aanleuning is prima, in de houding kijk maar in hoeverre dat lukt maar denk erom correcte aanleuning, niet trekken en genoegen nemen met wat het paard je aanbied op dat moment.

En ga is lekker naar buiten lange teugel kilometers stappen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:39

Als hij terughoudend blijft draven zou ik toch even kijken of het probleem niet in de rug zit. Ook als een paard er nu geen last meer van heeft (ik begrijp dat het probleem waarvoor de fysio kwam ook in de rug zat?), kan de angst daarvoor nog wel tussen zijn oren zitten.

In dit geval is gang alles. Niet bekommeren om de hoofdhouding, voorwaarts rijden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 15:01

ik zelf dacht dat het in zijn rug zat omdat hij uit zijn zadel gegroeit was. Maar dat was dus niet het geval hij heeft totaal geen gevoelige plekjes ofzo op zijn rug.

Het probleem was dat hij zijn nek te gespannen hielt. Hij is ontzettend makkelijk te rijden maar hij spant zijn nek te veel. Dit gaf hij aan door een soort van kreupel te gaan lopen (terwijl ik dacht dat dat uit zn rug kwam)

Hij geeft ontzettend makkelijk na, zet zijn achter benen er goed onder maar hij moet voor ruimer gaan bewegen. Ik heb hem nu zover dat alles ontspannen is, zijn nek buigt makkelijk in, achter zet hij er goed onders alleen zodra ik midden draf wil rijden zeg maar blijft hij van voor terug houdend. Boven de balkjes zet hij zijn benen wel verder naar voren weg. Maar wil dus kijken of er verschillende oefeningen zijn waarbij ik het zelfde effect krijg. Hij hoeft dus niet te gaan strekken ze op te gooien enz zover zijn we nog lang niet, maar alleen ruimere passen gaan zetten.

verder reageerd hij ontzettend goed op mijn been, zodra ik mijn kuit iets aandruk reageert hij al. Hij versnelt ook wel als ik naar voren rij maar op dat moment gaat hij zich zelf dus terug houden.

Ik ben nu dus al met verschillende dingen bezig geweest, hals los maken, achter sterker maken dmv overgangen waar hij ook lekker attent van word. Dat doet hij allemaal super. Het enige waar die moeite mee heeft is van voor ruimer draven zodra ik iets versnel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:07

Advies dat een stalgenootje had gekregen om het paard wat leniger te krijgen in de nek: na het rijden het paard met behulp van snoepjes te laten stretchen. Snoepje bij de heup houden, dan moet hij het daar pakken. Zelfde tussen de voorbenen. Dit dagelijks herhalen, iedere kant een paar keer. Worden ze heel lenig van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:08

Oh en nog iets: hoe doe jij de cooling down? Laat je hem na het werk nog even met gestrekte hals galopperen en draven? Helpt ook bij de ontspanning...nodig hem dan uit om zijn hals diep en laag te strekken, laat hem " stofzuigen" .

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:12

Er wordt hier gezegd dat je hem omhoog moet rijden omdat hij anders niet vanuit de schouder kan bewegen, maar dit is onzin. Op het moment dat je een paard zelf omhoog rijdt terwijl hij nog niet eens sterk genoeg is om ruim te draven dan zal hij altijd zijn rug weg gaan duwen en op het moment dat een paard zijn rug wegduwt is het niet meer in staat om goed onder te treden met zijn achterbeen en dus kan hij ook niet zakken van achteren en zolang je paard van achteren niet zakt zal hij van voren ook nooit meer ruimte krijgen om te gaan bewegen, veel paaden laten dan wel een zogenaamde uitgestrekte draf zien, maar dit komt alleen maar omdat ze de rug helemaal wegduwen.

Om je paard ruimer te krijgen van voren moet hij ten eerste schoudervrijheid hebben, let er dus op dat je zadel goed past en niet te ver naar voren ligt. Dan moet je het paard goed over de rug rijden, (afhankelijk van de bouw van het paard kan je kijken hoe lang en laag je hem rijdt) zodat hij sterker wordt en het achterbeen blijven activeren zodat dat goed onder blijft treden. Om het achterbeen extra te activeren moet je kleine tempowisselingen en overgangen rijden, zorgen dat hij op je been reageerd. Doe deze tempowisselingen niet op te lange stukken, maar een paar passen weg en weer terug, of een paar passen doorsluiten en weer wat meer naar voren, op deze manier maak je hem sterker en leert hij z'n rug beter gebruiken.
Op het moment dat je dit voor mekaar hebt en je paard ontspannen door zijn lijf en over de rug loopt zal hij waarschijnlijk vanzelf al meer ruimte in het voorbeen krijgen. Om dit dan nog verder te trainen is balkjes lopen een goede oplossing, leg er bijvoorbeeld 6 achter elkaar neer en leg de eerste 3 op een afstand waar hij met gemak overheen draaft en leg ze dan steeds iets ruimer, let er wel op dat hij niet uit zichzelf gaat rennen, maar onder je blijft en daar dan ruimer wordt.

Verder zou ik als ik jou was ook nog eens duidelijk uitleg vragen aan je fysiotherapeut, die weet waarschijnlijk genoeg oefeningen om het goede resultaat te krijgen!!

Verder moet je wel bedenken dat een paard met van nature een hele korte draf nooit super ruim zal kunnen draven..