Linkerstelling, daardoor probleem met travers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yoghurt

Linkerstelling, daardoor probleem met travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:24

Mijn paard is rechts losser dan links. Rechtsom loopt ze makkelijk een travers, maar linksom niet, omdat ze gewoon bijna weigert in te buigen. Ik rij veel slangenvoltes om haar mooi los te krijgen, en stel haar naar buiten op de rechterhand, om haar links losser te krijgen. (Snap je m?) Heeft iemand nog andere tips?
Oja, ze is al bijna 21, maar nog puntgaaf. Ik start M2 met haar, en we hebben nog maar 4 winstpuntjes nodig. Toch is dit gewoon een probleem, en ik vind het niet juist dat mijn paard op dit niveau op 1 kant nog steeds moeilijk is, want daar krijg ik dan in de Z weer problemen mee met appuyeren. Naar rechts gesteld doet ze dat zonder moeite, maar naar links is het al veel moeilijker.
Heb jij nog een tip voor me?

VValar

Re: Linkerstelling, daardoor probleem met travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:59

Volte 10 - 8 meter rijden. Goed instellen naar links en nageven. Zodra het paard na geeft, de travers inzetten. Wanneer ze weer rechter worden of vast gaat zetten, gelijk een volte 10 - 8 meter er achteraan om het paard weer los te maken en in te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:39

Om de moeilijkere kunsten uit te kunnen voeren, zul je aan een aantal basisvoorwaarden moeten voldoen. Een ervan is rechtgerichtheid. En dat is hier dus niet in orde.
Vergelijk het maar met een huis bouwen op een wankele fundering. Lijkt lang goed te gaan, maar op een gegeven moment wordt het wankel en stort het in.
Jouw dressuur is nu in het wankelstadium omdat de fundering (nog) niet stevig genoeg bleek. Oftewel: tien passen terug en eerst werken aan het rechtrichten.

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:46

Probeer je niet te veel te concentreren op de kant waar ze moeilijk inbuigt, want waarschijnlijk is ze juist TE ligt aan de rechterkant. denk er bij al het inbuigen naar links wat je doet dus goed aan dat je de buitenteugel er goed bijhoudt en zorg dat je paard geen moment over de buitenschouder wegvalt. en wat sonja ook al zei, ga een paar stappen terug en werk eerst weer aan de basis, want als deze niet goed is kan je nooit op hoger niveau presteren. Een boek waar je echt heel veel van kan leren over de basis en je trainingsopbouw is "De eenvoud van de dressuur" van Coby van Baalen en Johan Hinnemann. Als je dit boek gelezen hebt zal je waarschijnlijk wel snappen dat je helemaal niks kan zonder een goede basis!

Succes ermee

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 17:48

Bedankt voor de reacties!