wanneer op buitenrit met nieuw paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

wanneer op buitenrit met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:02

Hoe lang heb je gewacht tot je op buitenrit ging met je nieuwe paard?
De mijne is in principe verkeersmak, maar wordt in de bak vrij heet met galloperen, ik zit een beetje te twijfelen of het verantwoord is om met hem naar buiten te gaan.

hoe lang hebben jullie ermee gewacht en hoe ging de eerste keer?

Apple

Re: wanneer op buitenrit met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:05

Met het eerste paard een week of 4, met het huidige paard hebben we reeds bij zn vorige eigenaresse een buitenrit gemaakt.

Ga zo mogelijk de eerste keer op pad met een rustig paard ernaast en pas de rit aan naar hoe het gaat (laat galop desnoods maar even zitten, maar als hij braaf is gewoon een stukje galop meenemen).

Als je verder dan een warme avond uitkiest (met weinig wind Knipoog ) dan kan er weinig meer mis gaan Lachen.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:12

Ik ben na 8 weken en mijn paard kon nog helemaal geen verkeer. Er was wel iemand bij me maar ik vertrouwde mijn paard en gelukkig mijn paard mij ook waardoor ze minder snel schrik had. Degene die met me mee ging daar had het paard ook vertrouwen in dus dat scheelt.

Jij moet in ieder geval het gevoel hebben dat het wel goed gaat en niet met schrik naar buiten gaan want dan verpest je het alleen maar. Je paard voelt dat. Dus heb vertrouwen in je paard en neem iemand mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:18

Roos ging binnen 2 weken als mee het bos in. Ze was helemaal groen toen ze hier kwam, en ik had er toen 4x op gezeten.
Dennis heb ik eerst ingereden en heb ik daarna gekocht. De eerste keer dat ik er op zat(op een 4 jarige hengst) was langs de weg en zonder zadel.

De andere heb ik langer in de bak gereden. Je moet het doen waneer jij je er goed bij voel. Anders laat je eerst het galoperen maar zitten. Al zou de eerste keer enkel een stap ritje zijn.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:54

Dennis schreef:
Roos ging binnen 2 weken als mee het bos in. Ze was helemaal groen toen ze hier kwam, en ik had er toen 4x op gezeten.
Dennis heb ik eerst ingereden en heb ik daarna gekocht. De eerste keer dat ik er op zat(op een 4 jarige hengst) was langs de weg en zonder zadel.

De andere heb ik langer in de bak gereden. Je moet het doen waneer jij je er goed bij voel. Anders laat je eerst het galoperen maar zitten. Al zou de eerste keer enkel een stap ritje zijn.

op een shetlander zit je toch ff wat dichter bij de grond dan op een sterk, pittig paard van bijna 1.70;-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:01

Dan nog was je vraag naar hoe andere bokkers het de eerste keer gedaan hadden en of ze tips hebben Haha!. Het antwoord van Dennis is precies een antwoord op je vraag Haha! (ook al gaat het dan over shetten Haha!).

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:11

Ik heb mijn paardje (8jarige ruin) nu meer als een half jaar en hij heeft nog nooit buiten een bak gelopen.. Aangezien er ook nog is arabisch bloed in zit wacht ik nog wel even tot het 40graden is.. Haha!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:59

Apple schreef:
Dan nog was je vraag naar hoe andere bokkers het de eerste keer gedaan hadden en of ze tips hebben Haha!. Het antwoord van Dennis is precies een antwoord op je vraag Haha! (ook al gaat het dan over shetten Haha!).

haha inderdaad,
hoe hoog het is,je kan soms nog zo lelijk vallen !

even ontopic,

ik heb mijn paardje buiten getest voor de eerste keer !
verder ging ik toen ik hem net had wel eens met em naar buiten..
toen was hij braver dan dat hij nu is
(puber)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:16

Ik heb de mijne meteen de volgende dag mee de bossen in genomen. Wel met ons pap erbij in de buurt. Maar normaal kunnen doen in de bossen is toch wel iets wat ik belangrijk vind, gelukkig is ze (meestal) wel rustig in de bossen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:56

Een shet kan net zo erg aan de haal gaan als een KWPNer. Een shet kan net zo goed schrikken en op zij springen als een KWPNer. Een shet is net zo goed een paard als een KWPNer.

Het ene paard is er gewoon eerder aan toe dan de ander. Ik heb Angel eerst ruim 2 maanden in de bak gereden. Met Otje(shetxappie) ben ik de eerste keren aan een touwjte met mijn zusje er naast naar buiten gegaan. Bij die 2 had ik er een veel minder goed gevoel over.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:19

misschien kun je er voor de eerste keer iemand mee laten lopen met een ervaren paard?
of iemand mee, die dan niet zelf rijd, maar een oogje in het zeil kan houden.. en kan helpen als het echt nodig is..

en doe wanneer jij het vertrouwt, dat is het belangrijkste..

misschien als je al wat in de bak gereden heb, en jullie allebei lekker ontspannen zijn?

enne, galop hoeft niet meteen, je kunt het rustig opbouwen als je dat voor jezelf fijner vind..

succes!!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:24

Ik rij nu al 2 jaar met Solide in de bossen maar als ik het idee heb dat ze te fris is of zo dan galopeer ik nu ook niet. Is helemaal niet erg en het hoeft niet altijd hard te gaan in de bossen. Het belangrijkste is dat je je paard onder controle hebt.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:35

Apple schreef:
Dan nog was je vraag naar hoe andere bokkers het de eerste keer gedaan hadden en of ze tips hebben Haha!.

nee, ik vroeg wanneer ze voor het eerste met hun paard naar buiten gingen, zie titel!!!met mijn haflingers vond ik het heel anders dan op een (veel pittigere)KWPNer, en met shetlanders hoef je bij wijze van spreken je voeten op de grond te zetten en je bent eraf, al maak je er een salto af, dan ben je nog niet gewond, met mijn kwpn'er is dat iets anders

Het antwoord van Dennis is precies een antwoord op je vraag Haha! (ook al gaat het dan over shetten Haha!).

nee dus:p

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:43

missnynke ik vind toch wel dat je bot reageert hoor. Dennis geeft wel gewoon antwoord op je vragen en geloof mij van een shetlander kan je ook erg hard en verkeerd vallen, vergis jezelf er niet in.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:47

Vind inderdaad geen eerlijk reactie, maar er zit wel een kern van waarheid in.
Ik zit liever op een frisse shetlander die er tussen uit knijpt, als op een paard van 1.75 die hetzelfde doet.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:49

Dat misschien wel, maar vind het wel raar dat er zo door de TS op iemand wordt gereageerd die gewoon netjes in haar topic een reactie plaatst. Er staat ook niet bij haar bij of het om een KWPNer gaat of een shetlander.......

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:51

Solide schreef:
missnynke ik vind toch wel dat je bot reageert hoor. Dennis geeft wel gewoon antwoord op je vragen en geloof mij van een shetlander kan je ook erg hard en verkeerd vallen, vergis jezelf er niet in.

wat is er dan bot aan mijn reactie?

verder ben ik het niet met je eens, niks persoonlijks tegen mensen met shetlanders, maar ik vind niet dat je een val van een shetlander of voor mijn part haflinger kunt vergelijken met een pittige kwpn'er die op de kletter gaat.
Natuurlijk kun je daarmee ook lelijk vallen, maar, ten eerste zit je vlakbij de grond, ten tweede is hun temperament niet vergelijkbaar.

Nu wil ik niet iedereen met shetlanders en haflingers over me heen krijgen, dit is mijn persoonlijke mening, ik heb zelf ook 2 haflingers waar ik met veel plezier buitenritten op maak, waarvan 1 ook vrij pittige, maar als die een keer de sokken erinzet en flink bokt, vind ik dat nog altijd wat anders....

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:55

Maar het gaat erover uit dat je niet iemand kan afrekenen of die persoon een shetlander of een KWPNer rijdt. Er is niks gezegd in jouw topic of het om een KWPNer of shet gaat of wat dan ook. En al helemaal niet toen Dennis reageerde.

Ik heb geen KWPNer maar gewoon een groot paard (AES) ook pittig dus het is niet dat ik het gevoel heb dat ik word aangevallen, maar ik vind het niet netjes van je.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:57

Solide schreef:
Maar het gaat erover uit dat je niet iemand kan afrekenen of die persoon een shetlander of een KWPNer rijdt. Er is niks gezegd in jouw topic of het om een KWPNer of shet gaat of wat dan ook. En al helemaal niet toen Dennis reageerde.

Ik heb geen KWPNer maar gewoon een groot paard (AES) ook pittig dus het is niet dat ik het gevoel heb dat ik word aangevallen, maar ik vind het niet netjes van je.

dat het om een paard gaat staat in de titel, ook al toen dennis reageerde Pling

nogmaals, ik zie niet in wat er bot is aan mijn reactie?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:00

Ik weet niet meer hoe lag dat duurde, iig was het pas toen ik er het volste vertrouwen in had.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:04

Je zegt dat je van een shet veel minder gevaarlijk kan vallen dan van een kwpn'er, daar ben ik het niet mee eens. Een paar jaar geleden (was een jaar of 14 en zeker geen kleintje) ben ik van mijn shet afgevallen, die schoot er vandoor en bij een bochtje viel ik eraf met mijn rug op een paaltje.
Je reactie vind ik dan ook wel behoorlijk bot.

Maar goed, met Tweet ben ik na een dag al naar buiten geweest, ze liep welliswaar altijd al buiten maar dat was op de veluwe in het bos, en nu moest ze langs een drukke weg.
Het hangt ervan af wat je zelf kan en durft...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 15:06

en waar haal jij uit dat ik dennis afreken dat ze shetlanders heeft?

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:08

missnynke schreef:

Zo'n idee krijg ik over je opmerking. Shetlanders kunnen ook gemeen zijn, maar een gebed zonder eind en ik hoop dat er mensen weer gewoon op je topic gaan reageren over de dingen waarvoor het bedoeld is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:15

Ik vind het persoonlijk nogal weinig verschil maken of je met een paard of een pony op stap bent. Tsja goed, van een paard val je hoger, maar heb je ook meer kans om goed terecht te komen.

Persoonlijk ben ik vaker van pony's afgestuiterd buiten dan van paarden (vooral als ze dan zo'n soort handstand maken Haha!). Ook kunnen pony's soms wat sneller draaien dan paarden (flits, zoefffffff).

Maar goed, de twee paarden waar ik het over had waren een stressmerrie van 1.70 en een af en toe wat onzeker aangelegde ruin van 1.75.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 15:15

Solide schreef:
missnynke schreef:

Zo'n idee krijg ik over je opmerking.

..... (het lijkt me niet verstandig dat ik hierop reageer, volgens mij zijn we uitgesproken)

jij denkt dat ik denk dat jij denkt dat ik denk.....en zo kunnen we nog wel ff doorgaan

(he oliebol heb ik toch weer gereageert)