Wat vinden jullie van de springtechniek van mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ptries

Wat vinden jullie van de springtechniek van mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 21:26

Ik vind het net een duikboot Haha!

Deze foto's zijn vandaag genomen in de springles. Ik zit er niet zelf op, maar een stalgenootje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze ging een btje hard vandaag Bloos

_Lot_

Re: Wat vinden jullie van de springtechniek van mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:33

Haha inderdaad een duikboot Knipoog
Maar hij heeft opzich nog veel ruimte over..

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:59

Knipoog ziet er leuk uit, volgens mij spring hij of zij best fijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:02

Ik vind het wel positief dat ze haar rug meeneemt, maar die hangende voorbenen vind ik minder. Op de eerste foto komt ze te dicht onder de sprong. Misschien handiger als jullie een balkje voor de sprong op de grond leggen, helpt het paard bij het taxeren.

En hoe vaak springen jullie? Is dit eens in de zoveel tijd, of neem je vaker een sprongetje mee?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 07:53

Ze gaat vaker springen, met mij sprong ze alleen huppeltjes omdat ik het zelf niet kan, maar zo hoog heeft ze nog niet vaak gesprongen.

Over het drafbalkje. Het is op de foto's niet duidelijk, maar het is een dubbelsprong met in het midden nog een balk.

Dat voorbeen zie ik ook inderdaad. Ze ging op de sprongen die ik opp de foto heb gezet nogal hard. Daardoor kwam ze soms wat minder uit. Of ze daar ook een hangend voorbeen door kan krijgen weet ik niet. Misschien wordt het wel beter als ze meer springt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:56

Haar ruggebruik vind ik niet verkeerd, alleen het beengebruik is erg slecht.
Als ze haar benen wat meer en beter zou gebruiken dan zou er niets mis mee zijn.
Ik vind de houding van de ruiter niet mooi. Maar aangezien jij het niet bent is het zinloos commentaar te geven.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:08

ja ik vind het rug gebruik ook niet slecht maar vind wel dat de ruiter er vrij slordig op zit ook vind ik het op de een of andere manier nou niet echt een ontspannen beeld geven

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 12:13

Ik wil wel even opmerken dat mijn paard met springen nogal heet is en ook niet altijd even makkelijk uit te zitten is (het percentage ruiters dat eraf gevallen is met springen ligt vrij hoog). Dit is ook 1 van de redenen dat ik er zelf alleen laag mee spring. Ik vind dat de ruiter het supernetjes gedaan heeft, Pats is met springen echt niet altijd een makkelijke tante. Ik vind het al knap dat ze is blijven zitten en overal overheen gegaan is. Dit was voor haar ook de 1e keer springen met Patsy en ik vond dat ze het echt goed deed en haar netjes reed. Zal op de foto wellicht anders overkomen, maar zo kijk ik ertegenaan.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:24

Het paard springt zo op het oog met vermogen en een redelijk goede bascule. Echter ( maar dat is al gezegd) zijn beengebruik is ronduit slecht. Voor laat ze haar benen totaal hangen, niet eens een poging tot invouwen. Achter doet ze eveneens niets, ze opent dus ook niet. Als ze voorzichtig genoeg is en het wordt hoger dan kan dat nog wel verbeteren. Nu hoeft ze haar benen ook niet echt op te trekken natuurlijk, omdat ze ver genoeg van het hout blijft. Gewoon oefenen!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:15

volgens mij is de hindernis iets te klein voor hem Tong uitsteken spring zo ver er over heen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:19

leuk paardj idd net een duikboot maar eerlijk gezegd vindt ik de ruiter ook niet geweldig zitten

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:25

Ja het paard moet zijn benen inderdaad meer gaan gebruiken.
De manier waarop mijn instructeur zou verhelpen is(ben ik het zelf niet altijd mee eens)door de balk iets omhoog te tillen waardoor hij hem aanraakt en daardoor zijn benen in trekt.
Op zich klopt de logica wel maar is het niet echt mijn smaak.
Misschien als je de sprong hoger zet dat ze al beter springt.
Veel sucsses nog met haar.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:27

[quote="Ptries"]Ik wil wel even opmerken dat mijn paard met springen nogal heet is en ook niet altijd even makkelijk uit te zitten is (het percentage ruiters dat eraf gevallen is met springen ligt vrij hoog).

bij een heet paard zou juist een ruiter met een rustige zit er juist beter op in kunnen werken en ontspanning bewerken waardoor het paard ook niet meer zo heet word
en ik denk dat je met de juiste instructie het percentage ruiters wat er af ligt ook al een heel stuk omlaag zou kunnen krijgen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:36

ik kan je de meest verschikkelijke verhalen vertellen hoe ze in de topsport paarden leren hun benen op te tillen, maar geloof me... het idee alleen al geeft je nachtmerries...Ik zou als ik jou was hier niet al te veel zorgen om maken. Het heeft allemaal te maken met techniek en dat moet je je paard leren...
Zo wie zo moet je het paard begeleiden over een hindernis en op de foto gebeurd dat neit. Op de ene foto is de teugel te los en op de andere foto weer te lang waardoor zijn hoofd naar beneden gaat en je dat duikboot idee krijgt.
Misschien moet je i.p.v. hoge sprongen een paar kleinere sprongetjes achter elkaar zetten waardoor je paard leerd waar zijn benen zijn in de tussentijd... Want hij heeft duidelijk kracht in zijn achterhand, maar hij gebruikt weinig van zijn voorhand vind ik persoonlijk.
Ga je paard niet met balken tegen zijn benen slaan of erger ( zoals glas in bandages zodat wanneer ze tegen de balk komen ze het glas in hun benen voelen)...
Er zijn genoeg manieren om je paard spring techniek bij te brengen...
Ga niet gelijk te enthousiast met hoge sprongen beginnen, maar zorg dat jij de controle hebt en houd van start tot einde...
een in en uit sprongetje kan je hierbij helpen...
En zorg er ook woor dat zijn rug vrij blijft tot over de prong, er halve wegen op gaan hangen werkt alleen maar mee aan duikboot effect...
Begrijp dat je paard heet is tijden springen, maar het is de kunst dat jij het voor het zeggen hebt...
iig succes... je paard ziet er in ieder geval uit alsof hij het leuk vind... zorg dat hij dit niet kwijt raakt...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:38

ik vind de ruiter er slecht op zitten! boven de sprong zit ze gewoon in t zadel, volgens mij vind t paard het ook niet eens leuk.mijn pony's hebben altijd de oortjes naar voren met springen, ze zijn ook vaak erg heet maar vind wel dat de ruiter die erop gaat (ben ik niet altijd zelf) wel een goede zit moet hebben. Vind het er niet echt prettig uit zien...verder ga ik er niks over zeggen....ben het met de rest eens.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:50

Kruisjes en lijntjessss oefenen. Snap dat je es wil kijken of ze wat hoger kan springen, maar zoals je verteld is het een aardig heet beestje. Zo van de foto's af te zien is het paard erg negatief tijdens en vlak na de sprong. Misschien een idee om zonder spoortje te springen? Volgens mij is ze zo narrig door het (per ongelukke) geprik van de ruiter. Wordt ze natuurlijk niet fijner van. Suc6 ermee Lachen

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:51

(moet bij jouw naam trouwens aan die pizzaatjes denken "Ptries, gooit er nog es ene in vur de vrouwkes") Tong uitsteken

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:56

vergeet nog iets, waarom word het paard met sporen gereden als het zo heet is?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:05

Ik vind de ruiter er helemaal niet zo verkeerd opzitten eigenlijk

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:19

zoefie schreef:
Ik vind de ruiter er helemaal niet zo verkeerd opzitten eigenlijk

Verward

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 20:56

De foto's gingen over het springen van mijn paard en niet over de techniek van de ruiter, maar goed om iedereen antwoord te geven:

* Ik vind dat gezien de omstandigheden de ruiter het helemaal niet slecht doet, sterker nog, ik denk dat er weinig mensen zijn die het beter zouden kunnen doen op mijn paard (of je moet er een prof op gaan zetten). Ze is namelijk echt niet zo makkelijk uit te zitten en kan tussendoor ook nog weleens maf doen. Iedereen die me niet geloofd hierin is van harte uitgenodigd om Pats eens IRL te komen bewonderen en een sprong(etje) te nemen en te kijken of men wel netjes/netter kan blijven zitten. Dit meisje sprong er tevens (zoals ik al aangaf) voor het eerst mee. Ze heeft Pats niet in de weg gezeten door b.v. in haar mond te hangen, op haar rug te bonken, met haar benen te flapperen o.i.d. (allerlei dingen ikzelf wel doe, àls ik mijn evenwicht al kan houden).

* Elmiran, het spijt me heel erg dit te zeggen, maar ik heb foto's gezien van jouw jonge Gribaldi aan het rijden en ik geloof dat ik aan jouw commentaar op de ruiter en op het paard maar niet al te veel waarde moet hechten.

* Kruisjes en lijntjes worden inderdaad meegepakt. Of ze narrig is door (per ongeluk) geprik met de spoor. Ik denk het niet, durf het niet met veel zekerheid te zeggen, maar oren in de nek doet ze zowiezo (helaas) nogal snel. Ook op stal, met andere paarden, in de wei etc. Ze is wel heel lief, maar ze is nogal snel op haar teentjes getrapt.

* Ik ben inderdaad niet van plan om allerlei trucjes uit te gaan halen, we doen het voor de lol. Pat heeft er lol in (ze trekt op de sprong aan), als ze het niet leuk zou vinden zou ze het ook niet doen. Het is niet zo'n paard dat alles doet voor de ruiter, zeker als het een onbekende is. Sterker nog, 9 vd 10 keer als ze iets niet wil gaan er ofwel 4 hoeven in de grond, ofwel er volgt een bokserenade.

* Ik durf met zekerheid te zeggen dat we een goede instructrice hebben, ik weet niet hoe iemand op basis van 1 bericht kan beginnen over onjuiste instructie. Onze instructrice heeft járen ervaring, kan zelf erg goed rijden en alle combinaties die bij haar lessen gaan volgen tonen zichtbare vooruitgang. Degenen die lessen bij haar volgen en ook wedstrijden rijden doen het over het algemeen ook allemaal erg goed. Vind dit een nogal vreemde uitspraak.

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:58

Kunnen jullie nou niks positiefs zeggen hier op bokt het is altijd comentaar wat hier wordt gegeven.
Dat het paard volgens jullie slecht been gebruikt heeft dat is jullie mening maar wat wil je voor een paard dat af en toe een hindernis springt dat kun je niet verwachten dat zij mooi de beentjes invouwd.
En over de houding van de ruiter dit is de eerste keer dat de ruiter er op zit dus daar kan je ook niks over zeggen Sigaar

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 05:27

maar er werd onze mening gevraagd, en hoewel ik niet over andere kan praten, was mijn kritiek opbouwend bedoeld...
Ik zeg alleen wat ik op de foto zie.
Ik weet dat elk paard een eigen techniek nodig heeft om te springen en dit wordt bewezen wanneer ze op de grote internationale westrijden van paard wisselen en je ziet wat een andere ruiter ervan bakt.
Maar dit paard heeft waarschijnlijk meer nodig dan een doorsnee aanpak. Het paard kan haar oren naar achter hebben, omdat ze zeer geconcentreerd springt en een hekel heeft aan de balk aan te raken. Ik heb een tijd een paard onder mijn hoede gehad die de balken als vijand zag en verschikkelijk kwaad werd als ze de balk aanraakte tijdens de sprong. Dan liep ze echt te zuurpruimen.
Dus oren naar achter hoeft niet te betekenen dat het paard het niet leuk vind...
Maar als het paard heet is dan moet ze waarschijnlijk nog meer verzameld rijden en als dat niet gebeurd valt ze boven de sprong uiteen en dan heb je ook een duikboot gebeuren...

en ik heb idd ook op bokt gemerkt dat mensen snel het idee hebben dat ze aangevallen worden, en dat er ook mensen zijn die snel aanvallen.... enigste wat ik kan zeggen is, lees alleen wat jij belangrijk vind en jij denkt dat je wat aan hebt. Laat de rest maar links liggen, en dit geldt voor iedereen...

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 07:10

als je zo snel aan gevallen voelt moet je geen foto's plaatsen waar je kritiek op kan verwachten met een vraag hoe vinden jullie de techniek?
en als ik uitgezwangerd bent dan wil ik best wel is met je paardje komen springen hoor maar om nou meteen te beginnen over dat alleen een prof op jouw paard kan blijven zitten vind ik nog al veelzeggend over jouw interpetatie van kritiek.
mag ik vragen van wie je les heb? ben zelf namelijk oorspronkelijk uit die regio

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:25

Ik ben het met Nelis eens, ik zeg niet dat je paard niet kan springen, hij kan t teminste. En als je veel oefend gaat t vanzelf ook wel beter. Foto's zijn maar moment opnames, weet zelf ook wel dat mijn paard daar gespannen opstaat maar dat wil niks zeggen over hoe ik rijd. Ik heb jaren gesprongen en heb 2springpony's waar ik lessen mee gevolgd heb en dat ging super. Mijn paard is ook niet de makkelijkste, de spanning is er nu bijna helemaal uit ze loopt nu gewoon zoals het hoort.