pony niet goed aan been?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellah

pony niet goed aan been?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 18:17

Hoi,
ik rij vaak op een pony, opzich gaat het heel goed maar ze is niet goed op mijn been... Ze is wel goed naar voren op mijn been maar in de voltes valt ze altijd naar binnen en wijken doet ze ook niet, ze wil dus niet goed (in ieder geval niet genoeg) opzij voor mijn been. Wat kan ik het beste doen om haar wel opzij te laten gaan?

Roos_M

Re: pony niet goed aan been?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:55

zorg er eerst voor dat als ze maar even knijpt met je kuit dat ze meteen weg is doet ze dat niet knijp je harder doet ze het nog niet dan een schopje, luisterd ze dan nog niet een tikje met je zweepje.... zorg dat inieder geval de basis goed is en lekker de achterhand gebruikt, dan kan je beginnen met wijken... verder heb ik er niet zo heel veel verstand van

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:52

rij je paardje eerst eens recht. Een paard wat op 4 benen loopt kan ook wijken ed. Daarbij als die recht is zal die niet meer door je binnebeen heen vallen.

Wijken en andere zijgangen leer je aan doormiddel van je zithulpen.. vraag meer hierover aan je instructeur als je daar klaar voor bent

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:09

Je kan haar ook om het te leren, een keer tegen het hek aanzetten en dan opzij duwen met je been.

Bellah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 07:49

M3isSi3j schreef:
rij je paardje eerst eens recht. Een paard wat op 4 benen loopt kan ook wijken ed. Daarbij als die recht is zal die niet meer door je binnebeen heen vallen.

Wijken en andere zijgangen leer je aan doormiddel van je zithulpen.. vraag meer hierover aan je instructeur als je daar klaar voor bent

Ik geloof dat je wel gelijk hebt... want ze is niet helemaal recht, op de ene kant wil ze daardoor soms ook niet goed aanspringen,,, maar hoe kan ik haar recht rijden dan?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:05

rechtrijden doe je door hem goed op 2 teugels en 2 benen te rijden. Neem niet meer druk aan op de kant dat ej paardje sterker is of ga niet meer been geven aan de kant waar ze steeds door heen loopt.

REcht op zit, recht voor uit kijken en je gewicht goed verdelen. Ga dan eens gewoon een stapritje maken en dan dit eens een uur lang proberen vol te houden. Als die recht is ga je werken aan de buigingen door figuren ed.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:12

Op bokt kun je heel veel topics vinden over rechtrichten, rechtrijden etc. Ook topics wqaarin wordt genoemd dat er meer druk op een van beide teugels is kun je wat uithalen om je paard recht te maken.

Als ie niet helemaal correct reageerd op je binnenbeen etc. dan kun je daarmee oefenen. Begin met voltes verkleinen en vooral vergroten. Daarmee vraag je en leer je je paard te reageren op je binnenbeen. Denk erom dat je, ondaks dat ze waarschijnlijk harder zal gaan als jij je binnenbeen erbij houdt je wel je binnenbeen erbij houdt bij voltes en dergelijke. Anders kun je het je paard ook niet leren om te buigen om je binnebeen. Eventueel kun je als ze maar door je binnenbeen blijft lopen af en toe een zweepje erbij gebruiken om reactie op je binnenbeen te stimuleren.

Gaat wel even tijd inzitten en is niet zomaar opgelost, maar als je die tijd erin steekt is het strax echt wel de moeite waqard!

Succes!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:09

Ik had dit ook, voornamelijk bij mijn linkerbeen, en dan moet je 1st met je been die kant uit duwen, en als ie niet reageeert nog een x, weer niet.. geef je een schop(je) en als ie nog nier reageerd dan geef je een tikje achter je been. Mijn verzorgpony had heel snel door hoe het werkte en nu reageerd ze heel goed op m'n been, en ik hoef maar af en toe mijn zweepje te gebriuiken..

veel suc6!

greets eva.

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:21

Myn pony is ook niet helemaal recht, op de rechterhand loopt ie een beetje scheef, en ook is het moeilyk om dat op de goede hand licht te gaan ryden. Als ik er niet aan denk, ryd ik de hele tyd op de verkeerde been licht! Dat is echt heel irritant, en als ik dan goed ga licht ryden, beweegt mn linkerbeen heel erg. Maar myn instructrice heeft gezegd dat ik op zyn makkelyke hand moet beginnen, en zo min mogelyk op die moeilyke (scheve) hand moet ryden, en eindigen op zn makkelyke hand. Tussendoor eigenlyk ook op zn makkelyke hand ryden, maar je moet wel wat figuren en alle overgangen hebben gereden op zn moeilyke hand. Ik merk nu ook echt dat ie veel makkelyker is, en minder scheef op zn moeilyke kant. Het aanspringen gaat ook altyd op de verkeerde been, maar gewoon net zo vaak opnieuw proberen tot ie op het goede been galoppeerd. Hy reageert al helemaal niet op been (om hem naar links of rechts te ryden) op zn moeilyke hand, maar dan stuur ik stiekem een beetje met mn buitenteugel, als ie naar binnen EN buiten valt, en gelykertyd met mn been. Dat helpt wel! Succes!!