weglopen bij begeleiden aan halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oscar11

weglopen bij begeleiden aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 09:32

Beste Bokkers,

Mijn haflinger is verzot op gras.
Als ik naar de wei loop war een eindje is, wil hij zodra hij het gras in de berm ziet er een hapje van nemen en draai dat naar de zijkant weg zodat ik het halstertouw laat schieten.

Ik doe nu een lus om zijn neus wat redelijk werkt, maar deze glijd geregeld af. Ik heb gelezen dat je een "hengsten ketting" kun gebruiken om hem te begeleiden. Maar hoe werkt dit precies?

groetjes Oscar

eleonora

Re: weglopen bij begeleiden aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 10:05

Mijn paard doet precies hetzelfde.
Ik breng hem vaak met het hoofdstel om naar de wei,dat gaat wel goed,hij luistert dan veel beter.
Hengsteketting is eigenlijk bedoeld als laatste redmiddel.

Hdoortjez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:20

Hoi,

Mijn paardje is ook verzot op gras. Toen ik hem net had, sleurde hij mij van pol naar pol. Op advies van mijn instructeur heb ik een hengstenketting gekocht. De ketting heb ik zo bevestigd dat hij over zijn neus zat en als hij mij naar de spriet trok, trok hij zelf de ketting over zijn neus, auw! Na een paar weken zo lopen, kon de ketting er af en sinds die tijd geen vuiltje aan de lucht. Ik heb hem wel steeds naast we laten lopen en af en toe een pasje terug of halthouden op stem. Zo blijft hij op jou gericht en hier heb je later ook plezier van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:38

Ik heb dat probleem ook met mijn paard. Hij is ontzettend eigenwijs en een echte tank. Ik heb ook de hengstenketting om zijn neus gedaan en met een flinke ruk moet ik hem dan elke keer van het gras weghouden. Maar hij is echt heel slim en heeft het meteen in de gaten als de ketting niet om zn neus zit en hop weg is ie!
Dus wij laten hem nu op weg naar de wei nooit meer grazen, gewoon altijd naast ons laten lopen, gaat ie weer richting het gras, pats, een rukje aan de ketting. Bij hem is dat echt het enige dat werkt.
Die hengstenketting kun je gewoon onder aan het halster vastmaken en dan over de neus heen en aan de andere kant door het halster heen halen zodat ie niet afvalt.
En inderdaad leer hem zoals Skippie al zegt, halthouden op stem, hij moet altijd op jou letten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:54

Tja, ik ken dr ok zo eentje. Niet zo erg als bij anderen zo te horen maar flink vervelend ja.

Mijn ervaring is zo'n paard altijd met een hand bij het halster geleiden. Dan kun je zijn hoofd iets beter onder controle houden dan als je alleen aan het halstertouw vast hebt.

Zodra ik weggetrokken wordt ben ik even onvriendelijk door het paard een knietje te geven in zijn buik. Dan vergeet ie plotsklaps waar ie naar toe wilde, schrikt even en kan ik zijn hoofd weer naar mij toe halen en hem verder leiden.

Nu is dit nog een jong paard en na een tijdje heeft ie dus heel snel besloten dat ie dat maar niet meer moet doen. Bij wat oudere paarden en in jullie gevallen wordt dat wat lastiger denk ik. Maar zou toch proberen te gaan werken dat ie weer respect voor je krijgt zodat die hengstenketting later weer af kan.

netel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:38

ikzelf rijd ook een tinker voor mensen en deze leeft alleen maar voor eten, maar begin aub niet aan een hengstenketting, nergens voor nodig.
op het moment dat jj merkt dat jouw paard het gras ziet en wilt gaan eten, moet je wild met het touw gaan schudden, en hem eventueel een tikje geven met het einde van je halstertouw.
een flinke stem hierbij opzetten wilt ook wel helpen.
eerlijk gezegd denk ik dat het na een aantal keer verbeterd en ophoud............ succes!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:19

Als je paardje daarop reageert, jah, kun je proberen! Zal misschien best werken!
Maar als je een tank hebt als die van mij... Clown hahaha
Ik kan schudden tot mn arm eraf valt, ik kan scheepstouwen van 10 kilo tegen em aan gooien, ik kan een aanloop nemen en zelf ertegen aan springen, als meneer eten ziet is er niks meer mee te beginnen Koe
Als ik hem een tikje geef tegen zn neus aan de kant van het gras, dan stormt ie gewoon door naar het gras aan de linkerkant Clown
En ik wil hem ook niet kopschuw maken door hem altijd maar tikken te geven op zijn kop, dus ik gebruik toch maar de hengstenketting.

Maar ik moet zeggen, ik ken ook veel gevallen die met een klein tikje of harde stem al snel zijn genezen Tong uitsteken
Maar dat geldt niet voor elk paard, kwam ik een half jaar geleden achter!

Maar je hebt gelijk, als het niet nodig is, niet doen, maar wel beter 1 harde tik dan 10 zachte...