Ik heb een klein probleempje met mijn paard. Het is (nog) een manegepaard, sinds 2 a 3 maanden staat hij daar nu. Hij is blind aan zijn linkeroog en redelijk mager en slecht bespierd. Hij loopt erg goed, mooi nageeflijk en goed voorwaarts. De eerste 2 weken dat hij op de manege stond schudde hij regelmatig flink met zijn hoofd (tegen het steigeren aan) bij het galloperen (alleen het galloperen, en vooral het aanspringen) en dan vooral op de linkerhand. Een paar weken heeft hij dit niet meer gedaan en sinds kort begint hij er weer mee. Laatst was hij erg nerveus en schrikkerig (was die eerder ook nooit) en deed hij het ook in draf, maar de volgende dag was hij weer rustiger en deed hij het alleen in galop (alleen op de linkerhand).
Ik dacht eerst dat het kwam omdat hij blind is aan de linkerkant en op de linkerhand dus alleen de buitenmuur kan zien en niet ziet wat er verder in de bak gebeurd, hij heeft namelijk ook vaak de neiging om naar het midden vd bak te gaan op die hand. Maar hoe kan het dan dat hij het ook een tijdje niet heeft gedaan? Volgens mijn instructeur komt het niet door zijn blindheid, maar is hij gewoon een beetje op krachten aan het komen en wordt dus wat pittiger. Maar waarom doet hij het dan alleen op de linkerhand? Als ik op hem rij ben ik erg actief met hem bezig, veel wijken en dat soort oefeningen etc. Ik zag laatst iemand anders erop rijden, die deed helemaal niks, liet hem alleen rondjes lopen door de bak en daarbij deed hij het niet in de galop, dus ook niet op de linkerhand. Ik heb aan verschillende mensen (instructeurs/trice's) gevraagd of ik mss teveel beweeg met mijn handen of teveel trek ofzo, maar dat is niet zo. Zou het mss een soort van protest zijn? Komt het doordat hij mager of slecht bespierd is? Heeft iemand een idee? En wat kan ik eraan doen? (sorry dat het een lang verhaal is geworden).