Middendraf wil echt niet...Middendraf=Galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Middendraf wil echt niet...Middendraf=Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 15:16

^ Titel ^

In het proefje moeten wij natuurlijk middendraf tonen. Alleen is het vaak het geval dat wij galop vertonen. Tegenhouden en drijven.... Tja, en als dat niet lukt. Mijn pony trekt me dan uit het zadel, want ik mag hem niet in de mond pakken.

Mowoah

Re: Middendraf wil echt niet...Middendraf=Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:07

Ik had dat ook Clown , ik hield mijn pony teveel vast en dan dreef ik, en dan gaat hij in galop, probeer juist je pony iets meer vrijheid te geven, en dan niet al te hard aandrijven.
*tip* je kunt ook zachtjes met je teugels tegen zijn hals aantikken, dan strekt hij meer.. Knipoog
Oefen vooral veel, ook bij het losrijden Haha!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 17:12

Wow, dat truckje ga ik proberen Knipoog Dankje.. Lachen

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:22

hej! dat is handig maar waar moet je dan tegen aantikken?

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 17:53

Zij zegt de hals... Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:43

love_sander schreef:
Zij zegt de hals... Lachen

Verward

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:55

dat trucje slaat nergens op vind ik maarja Tong uitsteken
je moet um meer vrijheid geven zodat hij de kans krijgt om de strekken.. gewoon je handen toestaan en rustig been geven Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:15

In de tact van de draf drijven, en voor niet te vast houden.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:23

Trucjes om een paard beter te laten lopen worden vroeg of laat bestraft, al dan niet door de jury of door het paard zelf.
Door met de teugels tegen de hals aan te tikken verbreek je het contact met de mond waardoor het paard op de voorhand kan vallen, zijn neus eruit kan duwen, etc. Door met de teugels tegen de hals aan te tikken geef je een onduidelijk maar vooral onnodige hulp. In welk boek staat zoiets of welke instructeur zegt zoiets? Iedere zichzelf respecterende auteur of instructeur zal nooit zoiets zeggen, alleen een prutser doet zoiets.

Wat moet je dan wel doen? Goed rijden. Ik citeer uit het huidige proevenboekje:
"De middendraf is een gang tussen de arbeidsdraf en de uitgestrekte draf. Zij is meer verheven en 'ronder' dan de uitgestrekte draf. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen met mate, met een duidelijke impuls vanuit de achterhand. De ruiter staat het paard, terwijl het in de hand gesteld blijft, toe het hoofd en de hals iets naar beneden te brengen, waarbij het hoofd wat meer voor de loodlijn mag blijven dan in de verzamelde draf en de arbeidsdraf."

Toestaan betekend niet dat je ineens je hand wegsteekt, dan is je aanleuning immers weg. Je moet zorgen dat je een mooi contact met de hand behoud. Bereid het voor. Stel, je gaat over de diagonaal M-X-K in middendraf van hand veranderen, begin dan in de bocht voor M al je paard te attenderen. Soms kun je iets terugrijden waardoor het verschil wat groter lijkt. Dat is een beter trucje dat het 'tikken met de teugel'. Maar goed, feit blijft, je scoort hogere punten voor goed rijden dan voor trucjes. Een goede jury prikt daar zo doorheen.
Dat je paard in galop aanspringt is een teken dat je teveel vraagt. Het paard kan het niet aan en springt in galop aan. Waarschijnlijk wil je versnellen. Maar dat moet niet, je paard moet verruimen. Vraag eerst niet een hele lange zijde maar wees tevreden met een paar passen. Wat germie ook net zegt, houd in een nette tact - ritme (vaak is het ontactmatig gaan ook de reden van het aangalopperen in de middendraf) en vooral niet vasthouden. Het paard moet altijd op eigen benen blijven lopen.
Pas als dat netjes gaat kun je het uitbouwen tot een lange zijde of een diagonaal. Net zo belangrijk is het terugrijden. Je moet ten alle tijde zorgen dat je paard mooi nageeflijk weer in de arbeidsdraf terugkomt. Je kunt aan het einde van die diagonaal of lange zijde wel de bocht inknallen en dan vanzelf weer terugkomen maar dat levert je gegarandeerd een 4 of een 5 op.
Zorg ervoor dat je je paard zo ongeveer op de letter weer in arbeidsdraf heb, dan heb je zo een 6, een 7 of hoger te pakken.
Geduld, training en nageeflijkheid zijn hier de sleutelwoorden. Lachen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:30

dit moet je gewoon blijven proberen tot het wel een keer lukt en dan belonen.

Minnie_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:51

Mijn paard had eerst ook geen denderde middendraf. Dit heb ik getraind door op buitenrit te gaan recht te richten en middendraf gaan rijden eerst korte stukjes en daarna langere stukken ( geen galop) Hierdoor is haar middendraf super geworden en haal ik ipv 5en nu 7ens en8ten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:29

Zorg dat je hem goed voorbereid op de middendraf. Als je hem ineens been geeft voor middendraf begrijpt ie je waarschijnlijk verkeerd en valt ie in galop.

Zorg dat je voorzichtig begint. Zoals al genoemd, korte stukken waarbij je pony maar iets hoeft te verruimen. Zodra je pony dan niet in galop valt en deze kleine stukken goed reageert, kun je de stukken wat langer maken of iets meer vragen.

Denk erom, niet opeens overvragen want zodra die wer een paar keer in galop is gevallen doe je weer een stapje terug. Neem dr zeker een paar weken de tijd voor om het op te bouwen anders.

Succes.