paard drukt hals/hoofd door mijn hand heen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anita87

paard drukt hals/hoofd door mijn hand heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 12:57

beetje rare titel misschien maar is ook heel moeilijk uit te leggen..

als ik mijn paard rij.. lijkt er niet zo veel tussen nagefelijkheid en sterrenkijken in te zitten.. aan een lang teugeltje loopt ze wel op 'normale'hoogte, zodra ik de teugel iets ga aannemen gaat ze met haar hoofd in de lucht lopen.. als ik dan gewoon iets druk hou en haar doordrijf, dan geeft ze zo ineens na.. maar dan gaat het dus echt van heel hoog bam naar beneden. Dan geef ik gelijk na en dan loopt ze ook lekker..

opzich is dit al vaag.. bang voor mijn hand??

als ze dan lekker loopt.. ben aan het drafen of gallopperen.. kan ze ineens.. vanuit ontspanning en nagefelijkheid zxo haar hoofd de lucht in gooien.. (dwars door mijn hand heen.. probeer haar echt wel tegen te houden door druk te nemen en bij te drijven) maar ze is daar zo sterk in.. dan gooit ze haar hoofd de lucht in en gaat keihard draven of gallopperen. Ik probeer dan altijd rustig iets mee te geven en haar weer rustig te krijgen.. maar als ze dit 20 keer doet word je toch behoorlijk sjag.. dan zet ik haar wel eens op de rem.. en dna geeft ze ook gelijk weer na..

ik weet niet of het te snappen is..
maar herkend iemand dit?
weet iemand wat ik hier mee kan doen?

ik ben al een keer naar Atoine de Bodt geweest, toen ging het natuurlijk harstike goed en liep ze helemaal niet te etteren.. dus hij zag niet wat het probleem was.. ja.. ik had me handen te laag.. die heb ik dus nu altijd gewoon goed hoog. en probeer haar zo recht mogelijk te stellen.. maar is best moeilijk zonder begeleiding.
wat is die vent trouwens bot.. sjongejonge..

lang verhaal.. hoop dat jullie het snappen en mij kunnen helpen..

groetjes!

anouksel

Re: paard drukt hals/hoofd door mijn hand heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:13

Het eerste wat mij te binnen schiet is mond en tanden.

Misschien heeft ze last van haar tanden? Haken op de kiezen? Of is het bit wat je gebruikt, te dik, te dun?
Heeft ze wondjes in haar mond of lippen?
Heeft ze pijn in haar rug zou ook nog kunnen.
Kortom mijn advies is laat kijken of het niets medisch is.

Succes!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:25

Mee eens.. en als je zeker weet dat het geen medische oorzaak heeft zal je toch je rijmethode iets moeten aanpassen..

JE paardje is kennelijk behoorlijk tegen de hand, wat je in zn geval moet doen is je paardje het vertrouwen van je handen leren krijgen en hem door middel van je been en zit daar naar toe rijden.

Dit doe je door heel veel overgangen, schijnovergangen, figuren ed. te rijden door middel van enkel je been en zit hulpen. Je begint met grote overgangen als stap-draf, draf-stap, halt-stap, draf-halt ed. Na mate die warmer word kan je deze overgangen verkleinen door stukjes onder het tempo en dan netjes weer op tempo, stukjes op tempo en een stukje verruimen.. Zorg er in alle tijden voor dat je paardje wel voorwaars blijft..!! Dit doe je door hem op tijdig opnieuw te activeren in de overgangen.

Als je paardje zn rug los laat en een dragende achterhand krijgt zal die daar sterker worden en van vorige losser. Dit ga je merken dat hij naar je hand toe komt.. niet langen hangen in je hand en op het momend dat die of gaat duikelen of er opnieuw tegen in komt staf dit dan af met je been, stem en desnoods een tikje op zn hals indien de andere opties niet werken!

Neeem nooit, maar dan ook nooit meer druk op je handen dan dat je paardje aangeeft dat hij wil hebben.. dit werkt namelijk enkel maar averechts en je zal hte vertrouwen dan opnieuw breken en kan je weer opnieuw beginnen..

In het begin duurt het misschien een uur voordat di lekker gaat lopen, als je dit elke dag doet (zorg dan er ook wel voor dat je altijd netjes VW-NW eindigd!) dan zal die het steeds sneller oppakken en heb je tijd over om die achterhand er beter bij te zetten en zo door te rijden naar de verzameling!

Succes

Anita87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 16:23

haar tanden kunnen het zowat niet zijn.. deze worden elk jaar standaard gedaan. het bit.. tsja.. deze heeft ze al jaren en ze doet dit ook niet elke keer.. en volgens mij issie ook goed voor haar mond (niet te groot niet te klein)
Rug.. heb ik ook overna gedacht.. Volgens Atoine was daar niets mis mee.. het was echt alleen het rechtstellen.. ik doe me best.. maar is wel heel moeilijk zonder begeleiding (heb 1 keer in de week les)
ik probeer ook altijd zo veel mogelijk mijn teugels gelijk te houden, niet te veel van voor aan te zitten etc. maar oooo wat is het moeilijk..
vaak blijft ze ook wel heel lekker lopen als ik haar iets meer ruimte geef.. maar ze moet toch ooit eens echt aan het werk.. en niet alsmaar lekker met dr neusje net voor de loodlijn lopen. als ik dr meer wil oppakken.. dan gaat ze in de strijd.. soms lijkt het dan echt dat ze het gewoon vertikt.. geen zin heeft om te werken.. ja..oke.. snap ook wel dat ze liever door t bos crosst;)

blijft moeilijk paardrijden...
haha

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 16:48

Bouw je genoeg ontspanningsmomenten in? Ik bedoel dat ze af en toe even aan de lange teugel mag? Misschien is alles wat ze wil af en toe even de spieren rust geven omdat er iets niet lekker zit (wat kan als ik lees dat je moeite hebt met recht richten).

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:34

als ze zo moeilijk doet neem haar dan rustig terug in de stap en probeer het opnieuw want gaan lopen trekken als ze keihard draft werkt toch niet eerst weer de ontspanning vinden en dan weer verder

CookieXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 00:22

Hey nou ik heb les van iemand die ook bij Atoine de Bodt lest en ik volg die methode.
Ik heb ook weleens als ik mijn teugels oppak dat ze der hoofd in de lucht gooit.
Wat ik dan doe is dat ik eerst de buiten teugel er rustig bij pak ( daar geeft ze op na ) en dan de binnen teugel. na oefenen is het veel minder geworden.. dusja

kenny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:50

Hoi,

Als aanvulling op M3isSi3j, als hij dan zijn hofd omhoog doet en 'ervan doorgaat' vooral niet gaan hangen maar rustig op een volte sturen totdat ze weer nageeft. Het kan ook zijn dat ze het doet doordat het bevoorbeeld te moeilijk is voor haar. Als jij rustig en consequent blijft moet het denk ik wel beter gaan. Mits er natuurlijk niet medisch is.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:04

Ik heb soortgelijk probleem bij één van de mijne. Hij loopt goed nageeflijk en dan ineens dat hoofd in de lucht en komt vrijwel direkt terug nageeflijk. Hij gaat daarbij wel niet gaan rennen. Dit doet hij overal bij alle takken van de sport die wij beoefenen. Zowel bij dressuur, springen, voor de kar als op buitenwandelingen. Onze conclusie is dat het een soort "tik" is geworden, een gewoonte. Ik probeer hem dus steeds voor te zijn en probeer het aan te voelen maar dat is heel moeilijk. Ik heb hem nu vier jaar en er is geen verbetering. Hij doet dit vooral als hij in het bloed komt, dus nerveuzer gaat beginnen lopen. Als we dressuurles hebben en het gaat volgens hem allemaal veel te traag dan begint ie ook. Beetje verzet....hij doet het zoveel dat het een tik is geworden. Hij gaat dus gelukkig er niet van gaan rennen.

Kan ook zijn dat ze dus die druk niet wel bij het opnemen en verkorten van de teugels, dus het verzamelen. Toch zou ik dit proberen te oefenen aan de longe om stilletjes aan wel te wennen aan druk. Een bijzetje erbij kan helpen of een pesoa, deze kan je van voorwaartsneerwaarts naar stilletjes aan oprichtend laten werken.

veel succes