ik weet het niet meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unfearlover

ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 21:24

hoi ik heb nou bijna 2jaar een eigen pony. hij is 1.48 hoog en 10 jaar.
het is een nrps pony met 25% arabieren bloed. alleen nu heb ik een probleem(pje). toen ik hem net had ree ik voor de lol ik was helemaal niet bezig met aan de teugel enzo. maar nu ben ik best sirius geworden ik heb ook prive les. alleen in die tijd dat ik hem net had heeft hij heel erg gebruik gemaakt van het niet sirius rijden en heeft hij een ongelovelijke onder hals gemaakt. Ik krijg hem nu haast niet nagevelijk enzo. ik heb ook prive les een uur en na drie kwartier bijna een uur word hij nagevleik maar dat is alleen in de les want als ik alleen rij lukt het me egt niet.hij is wel aan de teugel (eigenlijk niet) maar hij doet zijn hooft heel raar zo lijkt het of hij aan de teugel loopt alleen gebruikt hij zijn rug niet en maakt hij een ongeloofelijke onderhals. nou zijn er een paar opties:

1. zo door gaan. met de les enzo.
2. hem ergeens heen brengen waar ze hem het bij brenge.
3. longeren een paar weken tot die onderhals een beetje weg is. lang wel afwisseling natruurlijk. maar welke hulp teugel moet ik dan gebruiken? als jullie optie 3 het beste vinden?

sorry voor het lange verhaal maar ik weet het egt even niet meer.

Kafue

Re: ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:39

Je moet allereerst heel duidelijk opletten in de les wat jullie doen.
Als je paard tijdens het alleen rijden een onderhals ontwikkeld als jij het aan de teugel rijd dan moet je hem niet aan de teugel rijden, daar perpest je het mee.
Nee rijd hem door duidelijk actief voorwaarts te rijden aan een langere teugel en vraag niet in de houding te gaan. Dus activeer de achterhand en laat hem voor je hand opzoeken, dat doet een paard vanzelf.

Vraag duidelijk huiswerk aan de instructeur en instructrice waar je aan moet werken.
Probeer heel veel overgangen te maken het liefst alleen op je zit. En als die zijn hoofd hoog doet pareer dan door op de buitenhand en probeer hem door hem met je been voorwaarts te rijden naar onder te krijgen dus alleen maar opvangen buiten en voorwaarts met been meer niet.
Longeren mag maar zonder bijzetteugels aub als he er toch wat aan wil doen dan een stootteugel of de gogue of strotouwtjes maar in ieder geval niet te kort.
Maar overleg in deze is nog het makkelijkste in deze met je instructeur /trice die weet wat er precies aan de hand is.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 00:04

Ik denk dat Kafue het wel heeeel goed heeft uitgelegd Haha!

ik vind het zowiezo nodig dat een paard regelmatig eens gelongeerd wordt. Doe dit niet constant maar als afwisseling, als je dan een hulpteugel gebruikt neem dan bvb. de gogue of de pessoa ( maar vraag dan zeker instructie voor gebruik vd hulpteugels !)
Probeer inderdaad zoals Kafue al zei je paardje goed voorwaarts te rijden met een wat lossere teugel zodat hij je hand kan opzoeken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 00:11

Vergeet niet dat hij jaren anders heeft mogen lopen, dus verwacht geen veranderingen op korte termijn.
Houd een dagboekje bij waarin je de dingen schrijft die wel lukken in de les. dat helpt je om poistief te blijven denken...

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 08:34

bedankt voor jullie reacties!

ik moet van mijn instructrice met hele korte teugels rijden,voorwaarst met veel steling. alleen ik ga dan zo in gevecht met hem dat ik het alleen kan winnen na een uur als die dood op is. en dat vind ik eigenlijk niet zo eerlijk tegen over hem.

ik longeer hem ongv 1x per week met bijzet. maar ik dacht zelf over te gaan naar een pessoa door hem lang en laag intestellen. en dan na een tijde hem wat hoger in te stellen maar dat hij eerst over zijn rug leert lopen. en ik denk dat ik over ga van 1x per week naar 2 of 3x per week.
en ik ga het er met mijn instructricer over hebben om hem anders te gaan rijden net zoals kafue zei.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:23

Ik denk dat met korte teugels rijden idd niet echt fair is. Daar krijg je dus weerstand van=spierpijn en frustratie beiderzijds. Een instructrice die je niet kan helpen met het juist aan de teugel rijden (=van voren naar achteren en gewoon goed attent maken op hulpen, rechtrichten etc), is niet kundig genoeg om je te helpen, unfearlover. Ik zou op zoek gaan naar een andere.
En houd je maar aan kafue vast, want die heeft echt wel verstand van zaken.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:19

ik denk ook dat als je je teugels kort houd je paard alleen maar verder tegenwerkt en in protest komt.

Nageefelijkheid is een ontspanning.