Het zadelmak maken en het laten wennen aan het tuig, hoe doe jij dat?
Ik heb dat eigenlijk altijd op zo'n beetje de zelfde manier gedaan.
Leren luisteren aan de longe.
Zadel en hoofdstel erop.
Na een poosje er zelf op en rijden maar.
Nu heb ik een paard waarbij deze snelle manier niet past. Ik merk aan haar dat ze uit haar doen raakt als ik iets te snel ga, of als ze het niet goed genoeg kan volgen. Ze is tot nu toe heel erg braaf en vind het leuk als ik met haar bezig ben, maar het moet wel heel langzaam allemaal. Voor mij heel anders dan ik gewent ben, maar ach het zonnetje schijnt, ik heb de tijd.
Doordat ik het nu anders aan moet pakken, schoot me de vraag te binnen, hoe doe jij dat?
Welke dingen pas jij toe, waar normaal gesproken over heen gepraat word.
Zoals het hoofdstel bv. Doe je dat na 2 minuten weer uit? Klik je er meteen een longeerlijn aan vast? Laat je je paard er eerst mee rondlopen door de bak voor je er een longeerlijn bijpakt?
Of het zadel. Doe je dat meteen vast? Moet het paard er meteen zijn rondjes mee lopen? Doe je het alleen op en af (los)?
De inside information eigenlijk.
Hoe pak jij dat aan?

an een hoofdstel in maar nog niet direct aan het bit vast.

met de zachte hand zonder longeerlijn je paard rondjes laten lopen op gebaren met je handen
zonder zweep en dergelijke het komt er op neer dat het paard respect voor je leert krijgen en jij voor hem
Bij ons op stal gaan ze straks aan de slag met een friese hengst van 2 jaar
na een tijdje is hij niet meer bang van het gerammel
als je dan gaat buitenrijden er er word gerammeld of er is ergens herrie zal hij der niet zo snel bang van zijn omdat hij dan denkt o dat heb ik in mijn stal ook
dus zal hij er niet zo snel bang van zijn