hardi schreef: Je hebt meer druk op je linkerteugel dus bent dan ook gauw geneigd om deze hand dan ook vast te zetten. Het is dus belangrijk dat als je dus met je linkerbeen naar je rechterteugel rijdt dat je je paard dan ook de kans moet geven om hem recht te laten worden
Yep, helemaal waar. Gisteren met rijden hier op gelet en inderdaad hou ik m'n linkerhand te vast. Heb er op gelet deze meer vrij te geven, en na een keer of wat nam m'n paard vanzelf beide teugels aan en zocht hij ook contact op rechts.
Bets schreef:HET RECHTSGEBOGEN PAARD
HOE STELT U ALS RUITER DE DIAGNOSE?
Het rechtsgebogen paard zal meer steun zoeken op de linkerteugel, dus het paard ‘pakt links vast’
Dit paard zal tegen het linkerbeen van de ruiter aanlopen.
Het zadel zal naar links zakken en de ruiter zit dus scheef, linkerbil/linkerbeugel zal lager zijn t.o.v. rechterkant. Voor een linksgebogen paard geld wat hierboven staat, net het tegenovergestelde!!!
Zo he, gisteren zag ik dus inderdaad dat m'n linkerbeugel een stuk lager hangt. Ik ben er nu goed op aan het letten rechtop te zitten en m'n gewicht goed aan beide kanten te verdelen.
En toen dacht ik ineens: sinds 2 en een halve week heb ik erg last van m'n rug, aan de linkerkant. Zal dus wel komen door het scheef zitten, en het meer belasten van de linkerkant. Wat werken die dingen in elkaar door he! Dat blijkt ook wel op de site van Marijke de Jong, waar ik net keek. Ik heb absoluut iets waarmee ik aan de slag kan gaan
(en dan komt het paard vanzelf wel mee).