Dubbel gebroken bit zinvol?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monday

Dubbel gebroken bit zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 11:20

Ik rij mijn paard zolang ik haar heb (ruim 1,5 jaar) met een enkel gebroken bustrens. Ik heb daar destijds voor gekozen omdat ik nogal een ‘rommelaar’ in mijn hand was en ik haar zo min mogelijk wilde hinderen. Inmiddels rijd ik met een rustige hand dus dat is het probleem niet meer.
Mijn paard heeft de neiging om als het voor haar moeilijk wordt, vooral bij inbuigen en achterhand eronder plaatsen, het bit vast te nemen, de nek eruit te steken en te willen gaan scheuren. De momenten waarop dat ze dat doet worden wel steeds minder en ze laat vervolgens ook steeds sneller weer los. Ze maakt zich sowieso graag sterk aan de voorkant, vooral in de galop. De draf gaat al stukken beter en de stap heb ik inmiddels voor elkaar.

Nu vraag ik me af of het zinvol is om met een dubbel gebroken bit te gaan rijden, zodat ze wat meer kan spelen met het bit en daardoor misschien wat makkelijker loslaat en misschien helemaal niet meer vastpakt? En als dat zinvol is kan ik dan beter voor een bustrens of een watertrens kiezen en waarom?

XLC70

Re: Dubbel gebroken bit zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:27

Als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik eerst eens een dubbel gebroken bitje lenen van iemand. Als je daar een paar dagen mee rijdt, en je merkt verschil, kun je er altijd nog eentje aanschaffen!

Het blijft gewoon paard afhankelijk.....

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:37

Ik zou het gewoon een keer proberen, dan zie je vanzelf of het goed gaat of niet..
Ik zou persoonlijk voor een bus-trens kiezen, want die liggen wat stiller in de paardenmond..
Lachen

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:49

Je moet het toch proberen, anders weet je niet of het werkt.

Voor 18,5 euro kan je een dubbelgebroken watertrens van harry's horse kopen. Die zijn lekker licht.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:31

Je kunt het proberen, maar ik vind ook dat een paard t op een enkel gebroken bitje t ook gewoon goed moet doen, denk niet dat je het probleem oplost door een ander bit te gebruiken.

Saar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:43

Bij mijn paard werkte het wel super!
Ze speelde veel meer met het bit waardoor ze veel ontspannener werd.
Het lostlaten is er niet minder mee geworden maar dat kan bij elk paard verschillend zijn.

@Elmiran, soms kan het ook wel heel nuttig zijn om van bit te veranderen.
Ik vind een dubbelgebroken bitje nou niet echt iets om je zorgen over te maken.
Het paard kan er veel ontspannener op gaan lopen Knipoog

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:04

@ Elmiran: ze doet het ook wel "gewoon goed" op het bit waar ze mee nu mee gereden wordt en ik verwacht echt niet dat een ander bit een soort Bonfire van haar gaat maken. Ik vroeg me af of het zinvol is om een dubbel gebroken bit te proberen omdat ik in de veronderstelling ben dat dat niet (zo makkelijk) vastpakt en misschien wat meer tot spelen en ontspanning uitnodigt. Ik heb haar nog nooit met een ander bit dan deze gereden. Loslaten en ontspanning moet van achteruit komen, maar misschien dat een ander gevoel in de mond kan bijdragen?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:01

De mijne is nu 5mnd onder het zadel en heeft geknarst vanaf de eerste dag dat ie een bit in had.

Ik heb nu een dubbelgebroken bitje sinds twee weken en hij doet het super! En gaat nu ook "goed"nageven

Omdat ie ook aan het wisselen is hangt zijn gehemelte wat lager en dan is een dubbelgebroken trens wel wat vriendelijker en minder lomp dan een gewone trens.

marcelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:32

Ik snap niet zo goed waarom een paard het "maar gewoon goed moet doen" op een bit van de keuze van de ruiter. Het ene paard is het andere niet en iedere paarden mond is verschillend. Het aller belangrijkste is de hand van de ruiter en daarbij komt de "keuze" van het paard. MIjn paard vind een dubbelgebroken bit verschrikkelijk en met aurigaan of argentaan moet ik al helemaal niet aankomen. Hij geeft zelf heel duidelijk aan waarmee hij lekker loopt. Als er iets in zijn mond hangt wat wat hij onprettig vind dan is hij onuitstaanbaar, dan kan ik wel een hele strijd met hem aangaan maar dat doe ik liever met zaken die van belang zijn. Ik draag ook alleen een broek die prettig zit en als het niet lekker zit verdwijnt het in de vuilnisbak.
Ik zou gewoon kijken waar hij het lekkerst op reageert en dan voor datgene kiezen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:25

Ik rijd eigenlijk alles op een dubbelgebroken en wel van aurigan. Waarom? Deze bitten zijn wat vriendelijker voor de paardenmond. Dat wil dus niet zegen dat een enkelgebroken slecht is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:27

Mijn paardje heeft geloof ik wat last van haar gehemelte, door het wisselen. ik reed met enkel gebroken bitje, en nu met dubbel en het verschil is duidelijk te merken, ze reageert veel beter op het dubbelgebroken!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:59

Een enkelgebroken bit is niet per definitie slecht maar kan wel meer in het gehemelte prikken dan een dubbelgebroken bitje, onze paardentandarts heeft een duidelijke voorkeur voor dubbelgebroken bitjes omdat die bij de meeste paarden prettiger in de mond liggen.

Mijn eigen paard heeft weer liever een ongebroken kunststof Nathe trens met tongvrijheid Clown

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:06

ik merk dat het paardje wat ik rijd een dubbelgebroken prettiger vind...
hij is een headshaker(geen oorzaak kunnen vinden) en sinds ik met dubbelgebroken rijd doet hij het al minder (het schudden) Over gaat het nooit, maar ik ben al blij dat het een beetje minder is nu...
Dus ik ben voor dubbelgebroken!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:28

Ik ben wel op de reageertoer vandaag... Haha!
Ik heb eerst met een enkel gebroken bit gereden en toe hing mijn paardje heel erg en wilde niet echt nageeflijk lopen. Nu ik een dubbelgebroken bitje heb, loopt hij veel beter. Hij zoekt zelf veel zneller de ontspanning opo. Ik moest er alleen aan wennen in het begin dat ie wat minder gevoelig was maar nu vind ik dit veel fijner rijden. We stoeien veel minder samen en ik kan me meer gaan concentreren op de achterhand activeren.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 15:26

@ Sees: jou verhaal komt me erg bekend voor. Het hangen heb ik er in de stap inmiddels uit en in de draf is het stukken minder, maar we zijn er nog niet. Vooral als ze echt niet wil, dan gaat ze uitnodigen dat ik pak en dan pakt zij weer ... Rolleyes Ik denk dat ik de gok van een dubbelgebroken bit maar moet nemen, mocht het niet bevallen heb ik weer kastvulling. Lachen

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:09

Ja joh, gewoon proberen, misschien kun je er inderdaad een lenen en bij mij heeft het in ieder geval heel erg geholpen. Ik heb ook het idee dat mijn paard het veel fijner vindt. En een hele erge pré vind ik dat mijn paard zelf veel sneller de ontspanning opzoekt. Heel veel succes!