Aanleuning krijgen en Thiedeman --> niet mee eens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

Aanleuning krijgen en Thiedeman --> niet mee eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 08:35

Hallo,
Mijn verzorgpaard wordt dit jaar vier. Het is een belgisch trekpaard.
De instructeur geeft les op de ouderwetse manegemanier. Dus vragen links/rechts en vooral vasthouden en niet meer loslaten, overigens wel been erbij houden.
Mijn paard moet nog leren om aan de teugel te lopen. In stap gaat het goed, maar in draf wil ze nog niet echt. Het gaat met ups en downs zoals zoveel.
Nu kwam die instructeur gisteren met een thiedeman aan, paard liep uiteraard direct met de kop naar onderen. Het eerste kwartier (toen ik niet aan de teugels kwam) liet ze los in haar mond. Toen de instructeur zich er mee ging bemoeien ging ze alleen maar lopen trekken. Ik giftig, maar ja op dat moment maar gedaan wat hij zei. Naderhand gezegd dat ik het niet fijn vind die Thiedeman, maar de eigenaar heeft er zelf de ballen verstand van en zegt dat als de instructeur het zegt, ik het maar moet gebruiken. Ik heb het gevoel dat ik het paard zo in de krul trek!

Wat zouden jullie doen? En wat is jullie ervaring of mening over de Thiedeman?

M3isSi3j

Re: Aanleuning krijgen en Thiedeman --> niet mee eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:40

Ga op zoek naar een andere instructeur!!! Een paard nagevelijk rijden door je door hem met je been en zit hulpen over zn rug te laten lopen en achterhand erbij te zetten. Als die goed over zn rug is en zn achterhand er voldoende bij zet komt die van vore vanzelf in de houding (aan de teugel).. Als je hem op deze manier rijdt ben je misschien een half jaar lang bezig met een beetje pech maar je eindresultaat is er wel naar: hij zal sterker zijn van achter ipv vore, je hebt de ideale aanleuning om mee verder te kunnen, paard is en blijft perfect aan de hulpen en: hij zal jou verrtouwen en goed over zn rug komen!

Zelf heb ik nooit met een Thiedeman gereden, zou ook geen situatie in mij opkomen wanneeer ik hem nodig zou kunnen hebben of nodig gehad heb.. daar kan ik je dus niets over vertellen..

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 08:44

Het punt is dat ik de keuze van instructeur niet in de hand heb, we rijden met zijn vijven tegelijk bij dezelfde instructeur en dat is de keuze van de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:08

Als het echt nodig is kun je best af en toe een thiedeman gebruiken maar ik ben het er niet echt mee eens

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:13

Heb zelf een tijd een thiedemann gebruikt, en bij kon ik hem daarmee zeker niet in de krul trekken, nog niet eens dicht in de buurt van de krul. Werkte bij mijn paard zoals een martingal, enkel als hij zijn hoofd heel hard zwierde (in verzet dus) dan pas werkte het, maar hij bleef ermee gewoon met dat neusje vooruit lopen, mocht ik bij wijze van spreken er heel hard in trekken dan nog niet.
Moet je dan lesnemen bij die instructeur? Kan je niet lekker op je eigen rijden? Tuurlijk leer je dan ook niets, maar op deze manier leer je ook enkel wat je beter niet leert Knipoog

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 13:47

Ik denk dat als ik niet bij die instructeur rij, dat ik er helemaal niet meer mag rijden. Die eigenaar is nogal eigenaardig en star en heeeel eigenwijs. Ik weet het ook niet meer, ik kijk of het nog beter gaat en anders zit er niets anders op dan weer op zoek gaan naar een ander verzorgpaard. Regio Swalmen (LB) voor als iemand wat weet Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:47

Ik heb altijd het idee dat je met welke hulpteugel dan ook, misschien wel het plaatje kan bereiken dat je in je hoofd had, maar op een andere manier benadeel je je paard en krijg je ongewenste bijwerkingen. Het paard gaat op verkeerde plaatsen spieren ontwikkelen, rug wegdrukken etc. Ik heb zelf een paar weken terug voor het eerst met slof gereden om even een probleempje erdoor te willen drukken, maar na een week heb ik die slof definitief in de vuilnisbak gegooid, uiteindelijk wordt je probleem alleen maar groter.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:41

Ik zou een andere instructeur nemen.
Net als het vragen links/rechts, en dan vasthouden, dat bevalt me ook niet.
Nagevelijkheid komt vanuit de achterhand. Die moet eerst goed actief worden. Anders kan je nooit een nagevelijk paard krijgen.
Helaas beginnen veel mensen toch van voren in die mond te klieren, waardoor het paard dan maar in de krul gaat lopen..
Ik zou iig een andere instructeur nemen, die het jou en je verzorgpaard wel op de goede paardvriendelijke manier kunnen leren.. Lachen
En ik ben zowiezo tegen hulpteugels, dus ook tegen een Tiedeman.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:25

met een Thiedemann is niets mis, je kan je paard, al zou je willen, niet in de krul trekken. Vaak is het voor de ruiter én paard rustiger om tijdens moeilijkere dingen in een training een thiedemann te gebruiken.

Mijn paard wil met moeilijkere oefeningen nog wel eens lekker tegen de hand gaan omdat ze het moeilijk vind en als ze eenmaal bezig is met zo'n bui blijft ze ook bezig waardoor er niets meer mee te beginnen is en zij over de zeik is en ik ook, met de thiedeman blijft de hoofd-hals houding rustiger waardoor ik rustiger ben in zit en handen en de oefeningen beter kan oefenen, zo blijft zij rustig en ontspannen en ik dus ook.

Verder vover de instructeur, links rechts en vasthouden ??? helemaal fout !!!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:57

Ik heb nou weer twee keer met de thiedeman gereden, zonder de instructeur. ik moet zeggen dat het dan beter gaat, omdat ik dan rustiger in mijn hand ben. De eigenaar heeft me gisteren iig opgedragen dat ik maar op deze manier moet rijden, omdat anders......
Tja hij zei het niet in die woorden, maar dat bedoelde ie wel.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:22

jij voelt zelf aan dat het verkeerd is,
als ik in jou schoenen stond,
zou ik stoppen met het paard rijden,
ik zou me ontzettend schuldig voelen tegenover het paard omdat je weet dat het fout gebeurd,
de eignaar geeft niet toe dat je een andere instructeur mag zoeken..

kies voor je eigen manier en zoek lekker een ander paardje !

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:53

M3isSi3j schreef:
Ga op zoek naar een andere instructeur!!! Een paard nagevelijk rijden door je door hem met je been en zit hulpen over zn rug te laten lopen en achterhand erbij te zetten. Als die goed over zn rug is en zn achterhand er voldoende bij zet komt die van vore vanzelf in de houding (aan de teugel).. Als je hem op deze manier rijdt ben je misschien een half jaar lang bezig met een beetje pech maar je eindresultaat is er wel naar: hij zal sterker zijn van achter ipv vore, je hebt de ideale aanleuning om mee verder te kunnen, paard is en blijft perfect aan de hulpen en: hij zal jou verrtouwen en goed over zn rug komen!

Zelf heb ik nooit met een Thiedeman gereden, zou ook geen situatie in mij opkomen wanneeer ik hem nodig zou kunnen hebben of nodig gehad heb.. daar kan ik je dus niets over vertellen..

ben het hier helemaal mee eens. eerst het achterbeen dan komt de voorkant vanzelf.

succed